2025-09-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Ja, det där va ju på skoj.

Han nämner det i slutet av boken. Det verkar som att han gör det. "Helst lämnar jag inte hemmet alls". Han måste få ihop två mil på sin stegräknare, och Patricia irriterar sig på honom där hon sitter i soffan. Han verkar ha blivit väldigt ljusskygg, Lex A. Fältskog, och vill helst bara umgås med familjen.

Har lyssnat på boken som ljudbok nu i dagarna två och blev klar i morse. Den är bättre än många andra idrottares "själv"biografier (Det är ju Patricia som sägs ha skrivit.) men den når kanske inte riktigt samma höjd som några andra kändisars, enligt mig, som nämnda Sjöbergs eller Gabriel Odenhammars.
Citera
2025-09-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Han nämner det i slutet av boken. Det verkar som att han gör det. "Helst lämnar jag inte hemmet alls". Han måste få ihop två mil på sin stegräknare, och Patricia irriterar sig på honom där hon sitter i soffan. Han verkar ha blivit väldigt ljusskygg, Lex A. Fältskog, och vill helst bara umgås med familjen.

Har lyssnat på boken som ljudbok nu i dagarna två och blev klar i morse. Den är bättre än många andra idrottares "själv"biografier (Det är ju Patricia som sägs ha skrivit.) men den når kanske inte riktigt samma höjd som några andra kändisars, enligt mig, som nämnda Sjöbergs eller Gabriel Odenhammars.
Ok. Stämmer kanske då. Mår han bra av det så är det ju bra.
Citera
2025-09-20, 22:47
Medlem
Själv har Borg en mycket överskattad personlighet, tycker han bara bryr sig, iaf klart mycket om sitt ego…
Inte alls bra känsla för damer heller
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-09-20 kl. 22:50.
Citera
2025-09-20, 23:01
Medlem
Björn Borgs föräldrar skilde sig inte särskilt mycket från mina egna i den meningen att de aldrig heller gav några goda råd, pushade, stöttade eller pratade livsmål. Vi bodde också i Södertälje när Borg bodde där men inte var det stans "fel" att föräldrarna var som de var. 30-talisterna var helt enkelt av en helt annan generation som inte hade samma syn på sina barn som föräldrar har idag. Vi barn var bara "barn" som skulle vara ute och leka, göra våra läxor, äta upp maten, bada på söndagarna, akta oss för fula gubbar och vara mycket artiga mot doktorn, fröken och de äldre, men ingen frågade någonsin hur man mådde, vad man drömde om, vad man ville göra och ännu mindre prata framtid och framtidsutsikter eller ge goda råd. Allt sånt fick man fixa alldeles själv så gott det gick när man växte upp. Vår enda kontakt med familjen Borg för övrigt tror jag var när min mamma cyklade på Björns mamma i korsningen där de hade sin affär och att brorsan slogs med Björn en gång om vems hockeylag det var som hade första tjing till hockeyrinken som brukades spolas upp på vintern vid minusgrader nedanför Blombackaskolan. Jag tycker hursomhelst att det är jättefint att Björn träffade rätt tjej till slut. Grattis till dem båda och stort tack till Björn för alla superspännande stunder framför TV:n när det begav sig!

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt! Föräldrarna stöttade honom i hans tenniskarriär bäst de kunde, men därutöver tycks de inte ha haft kapacitet att tex ge goda råd angående framtiden, studier, livsmål etc.

Och Henning Sjöström som i media kallade BB sin ”son” var inte mycket bättre han. Han kunde ge juridisk hjälp - men där tog det slut.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-09-20 kl. 23:27.
Citera
2025-09-20, 23:07
Medlem
Jannicke Björling gick ut i Z att Borg tagit kokain. Det var inte förtal, med facit i hand. Men sånt som händer
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-09-20 kl. 23:12.
Citera
2025-09-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Englishisoverrated
Jannicke Björling gick ut i Z att Borg tagit kokain. Det var inte förtal, med facit i hand. Men sånt som händer

Hon ville vara ärlig och säga som det var - de båda hade tagit kokain. Men då tryckte BB henne ner i skoskaftet.
Citera
2025-09-20, 23:51
Medlem
Ozero.Bratvas avatar
Ärligt talat känns det ganska tragiskt.

Jätte-jätte duktig på att slå en boll över nät. Massa pengar. Har inte kunnat hantera det.

Påminner om barnskådespelare som utan att riktigt gått med på det fått för mycket uppmärksamhet och framgång tidigt i livet, utan att ha möjlighet att tackla allt det som följer.Kändisskap som ger ett skevt ego, stora pengar, falska vänner osv. Och just att det kommer plötsligt. Inte stegvis, som för en person som skapat en business från grunden och fått framgång efter hand.

Ganska uppenbart att han inte haft förutsättningarna för ett sånt här liv. Osäkerheten. Beslutsångesten. Fullt beroende av andra för att hantera allt. Utom prestationen på centercourt. IQ som ICA-Jerry +3. Binder sig vid magiskt tänkande som horoskop och spådommar istället för att fatta vilka mekanismer som verkligen styr livet. Hans eget beteende tex.

Vet inte vad som hintas om i tråden att han inte är bra på damer. Och att han är lite av en betacuck. Så är det kanske. Men tror han har en rejäl body-count ändå. Han hade väl samma agentur som Tiger Woods om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg namnet men hört de var väldigt bra på det här med att sälja in tjänster (sängvärmning) och produkter (ser ut som bakpulver). Men det står väl ingenting om allt pillowtalk när det är hans fru som skrivit boken kan jag tänka.

Och nu går han runt soffan som en deppig cirkuselefant. Inte så att man blir sugen på att börja spela tennis.
Senast redigerad av Ozero.Bratva 2025-09-20 kl. 23:53.
Citera
2025-09-20, 23:57
Medlem
Jag är ändå alltid varit imponerad o glatts med fantastiska idrottare i sig
Men är tyvärr inte direkt imponerad av hans person utanför elittennisbanan
Tycker också en del synd om Loredana som känt sig så sviken…
Hon har tyvärr inte hittat någon annan bra man, hon är nog en rätt speciell ganska udda person

Samtidigt håller jag med att det är inte lätt för de flesta med sånt känt kändisskap han nog alltid kommer ha
Vem vet iofs, Djokovic Nadal Federer har nått helt sanslösa framgångar
Roy Emerson o Sampras är också de enda som vunnit fler singel grand slams
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-09-21 kl. 00:10.
Citera
2025-09-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Björn Borgs föräldrar skilde sig inte särskilt mycket från mina egna i den meningen att de aldrig heller gav några goda råd, pushade, stöttade eller pratade livsmål. Vi bodde också i Södertälje när Borg bodde där men inte var det stans "fel" att föräldrarna var som de var. 30-talisterna var helt enkelt av en helt annan generation som inte hade samma syn på sina barn som föräldrar har idag. Vi barn var bara "barn" som skulle vara ute och leka, göra våra läxor, äta upp maten, bada på söndagarna, akta oss för fula gubbar och vara mycket artiga mot doktorn, fröken och de äldre, men ingen frågade någonsin hur man mådde, vad man drömde om, vad man ville göra och ännu mindre prata framtid och framtidsutsikter eller ge goda råd. Allt sånt fick man fixa alldeles själv så gott det gick när man växte upp. Vår enda kontakt med familjen Borg för övrigt tror jag var när min mamma cyklade på Björns mamma i korsningen där de hade sin affär och att brorsan slogs med Björn en gång om vems hockeylag det var som hade första tjing till hockeyrinken som brukades spolas upp på vintern vid minusgrader nedanför Blombackaskolan. Jag tycker hursomhelst att det är jättefint att Björn träffade rätt tjej till slut. Grattis till dem båda och stort tack till Björn för alla superspännande stunder framför TV:n när det begav sig!

Min fru gick på skolan samtidigt som Björn Borg. Hon säger att BB blev lite av en driftkucku på skolan eftersom han inte åt skolmaten, det var mamman som alltid skickade unikabox med mat.
Citera
2025-09-21, 00:10
Medlem
Citat:

Sorgligt när man tänker på hur mycket energi, tid och även pengar föräldrarna lagt på den här ungen - för att sedan lämna uppfostringsbiten åt någon annan att sköta (fru nr 3).
Du säger att sådana var föräldrarna födda på 30-talet. Kanske det? I så fall var inte allt bättre förr ..
Barn behöver vuxna omkring sig. Vuxna som själva kan tänka längre än vad näsan täcker.
Citera
2025-09-21, 01:40
Medlem
Fint du beskriver tidsandan! Jag kom decenniet efter, men känner igen mycket. Barn var barn, vi slogs på rasterna och luggades av rastvakten. Det var ännu inte uppfunnet att föräldrarna måste lägga halva sin lediga tid på ungarnas idrott eller karriärplanering för dem.

Citat:
Citera
2025-09-21, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sorgligt när man tänker på hur mycket energi, tid och även pengar föräldrarna lagt på den här ungen - för att sedan lämna uppfostringsbiten åt någon annan att sköta (fru nr 3).
Du säger att sådana var föräldrarna födda på 30-talet. Kanske det? I så fall var inte allt bättre förr ..
Barn behöver vuxna omkring sig. Vuxna som själva kan tänka längre än vad näsan täcker.

Lämna uppfostringsbiten till någon annan? Nej, jag skrev ju faktiskt att vi blev väluppfostrade barn MEN att vi ( många utav oss iallafall) inte blev sedda, uppmärksammade och stöttade som de små, blivande vuxna individer vi var. Inte på det sätt som barn blir idag. Vuxna som inte kan tänka längre än vad näsan räcker? Varje generation har väl både sina styrkor och svagheter och är säkerligen kulturellt betingade. Det handlade om hur man betraktade barn och barnaskaror överlag. Våra föräldrar gjorde det som ansågs utgöra en helt normal barnuppfostran på den tiden.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-09-21 kl. 02:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in