Citat:
Ursprungligen postat av
Gents
Det får mig att fundera: om en skribent döms för hets mot folkgrupp, ska då även forumägaren dömas för samma brott trots att denne inte själv uttryckt sig?
Nej, det är ju två olika brott. Du döms för hets mot folkgrupp, forumägaren för att han/hon inte rensat bort ett "hets mot folkgrupp"-inlägg i tid.
Med tanke på vad som skrivs på forumet så har jag emellanåt undrat om alla fattar att de faktiskt själva är juridiskt ansvariga för vad de skriver. FB är per definition ett öppet elektroniskt forum, vilket gör att allt man postar är "spridning". Om en åklagare skulle begära ut information om vem som finns bakom de anonyma alias vi använder, eller spåra upp den informationen på annat sätt (vilket också är fullt möjligt) så kan man faktiskt åtalas för sina egna inlägg.
Det är inte helt sökt heller, sådana rättegångar och processer är i gång litet här och där. Men mig veterligen inte ännu i Sverige. Och en "nyckel" som framgångsrikt använts för att låsa upp "anonymitetslåset" är förtal, dvs. trådar där man snackar skit om enskilda personer. Om den personen väljer att försöka gå åt sina "förtalare" rättsvägen så blir forumägaren skyldig att lämna ut de uppgifter som finns om vem som står bakom inläggen. Namn, epost etc., men också ev. loggade ip:n.
För övrigt så var huvudargumentet mot den lagstiftning som nu använts mot forumets ansvariga ägare att det egentligen är den som lagt upp nånting på ett forum som är (och ska vara) juridiskt ansvarig, inte den som tillhandahåller själva forumet. Det var det som gjorde att ansvarsbördan mildrades till att man är "skyldig att avlägsna", inte "skyldig för" (dvs. betydligt mildare än en tidnings ansvar). Ansvarig "för" är alltså fortsättningsvis den som lägger upp inlägget.