2025-09-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Inläggen ovan kommer från Chatgpt.

Om Tesla kan gå om? Ja i teorin. Men det är långt ifrån givet att "vision only" blir tillräckligt bra. Jag tror inte det.

Waymo har förutom radar och lidar även dubbla styr och bromssystem som kan ta över om något fallerar. Tesla använder mycket enklare hårdvara. Fördelen är att det är billigare. Nackdelen är att det inte är tillräckligt bra.
Vilka sensorer som används för att hämta in data spelar inte så stor roll som det neurala nätverket som tolkar datan.
Vision only kräver en bra ai bakom, men man slipper alla problem som kommer med sensorfusion.

Att lidar är nödvändigt är en lögn från start, alla som kör idag kör med "vision only" till 98% (man använder till viss del hörsel och känsel med - och ja det kan tesla med göra om de skulle behöva).

Den relevanta frågan är vad som är möjligt på vilken hårdvara och när mjukvaran släpps.
Citera
2025-09-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hahaha! Åh jag finner det så otroligt underhållande att du tror att du är den smartare av oss. Nu är det ju så att FSD presterar bättre än Waymos sensor-bloatade system, där AIn fortfarande är stendum. Så jag förstår att du gillar Waymo.

Tror. Jag vet. Du är en hjärntvättad dåre som spenderar för mycket tid på Youtube.

FSD presterar inte bättre. Då hade vi märkt det.

Jag gillar inte waymo. Har inget intresse av självkörande bilar.
Citera
2025-09-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Vilka sensorer som används för att hämta in data spelar inte så stor roll som det neurala nätverket som tolkar datan.
Vision only kräver en bra ai bakom, men man slipper alla problem som kommer med sensorfusion.

Att lidar är nödvändigt är en lögn från start, alla som kör idag kör med "vision only" till 98% (man använder till viss del hörsel och känsel med - och ja det kan tesla med göra om de skulle behöva).

Den relevanta frågan är vad som är möjligt på vilken hårdvara och när mjukvaran släpps.

Kom tillbaka när Tesla har en fungerande tjänst.
Citera
2025-09-21, 11:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Waymo har fler och dyrare sensorer, extremt detaljerade kartor och kör redan fullt självkörande taxi i vissa områden.

Tesla satsar på massmarknad med billig hårdvara och AI som ska funka "överallt", men är ännu långt från full autonomi utan mänsklig övervakning.

"Extremt detaljerade kartor"... Du är medveten om det är en simpel mjukvaru-fråga?

Vidare verkar det som att du tror att Waymos eventuella framgångar automatiskt blir motgångar för Tesla.
Så är det förstås inte, så sluta klämma in Waymos framgångar med skohorn (Tex "extremt detaljerade kartor") i denna tråd om Tesla.
Citera
2025-09-21, 11:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kom tillbaka när Tesla har en fungerande tjänst.
Så sa anti Tesla -etablisimanget innan Model 3 kom ut till försäljning. Typ "dom gick X kr minus förra året, aktien borde vara värd $10"

Aktiepriset sätts på förväntningar, inte på nuläges bilden. Det är du medveten om va?
Citera
2025-09-21, 11:36
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Har inget intresse av självkörande bilar.

Det var överflödig information, då din okunskap redan gör detta uppenbart.

Alla som testat både Robotaxi och Waymo har märkt att FSD är bättre. Myyycket bättre.
Citera
2025-09-21, 11:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Så sa anti Tesla -etablisimanget innan Model 3 kom ut till försäljning. Typ "dom gick X kr minus förra året, aktien borde vara värd $10"

Aktiepriset sätts på förväntningar, inte på nuläges bilden. Det är du medveten om va?

Locifer brukade upprepa ganska frekvent att P/E-tal inte spelar någon roll på ett växande företag. Fast det var när diskussionen handlade om något som han förstod.
Citera
2025-09-21, 11:39
Medlem
Citat:
Vilken statistik? Hade Robotaxi gjort ett sådant misstag hade vi fått se det i stora huvudrubriker.
Waymo är inte i närheten av att uppfylla de krav som Locifer ställer på Tesla. Dubbla måttstockar där.
Waymo går inte jämföra med Robotaxi än för Waymo kör i mycket större skala. Däremot har Teslafordon betydligt högre olycksstatistik än Waymo. Det är bara googla, orkar inte länka källa just nu.
Citera
2025-09-21, 11:42
Medlem
Citat:
Hahaha! Åh jag finner det så otroligt underhållande att du tror att du är den smartare av oss. Nu är det ju så att FSD presterar bättre än Waymos sensor-bloatade system, där AIn fortfarande är stendum. Så jag förstår att du gillar Waymo.
Har du åkt en självkörande taxi?

Tycker det här blir en ganska löjlig diskussion. Jag är inte emot Tesla. Det enda man behöver presentera är olycksstatistik för att få det svart på vitt vad som är bäst just nu. Där ligger Waymo före Tesla.
Citera
2025-09-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Det är en helt annan fråga. Jag tycker förväntningarna är för höga. Alldeles för höga.
Citera
2025-09-21, 11:47
Medlem
Citat:
Det var överflödig information, då din okunskap redan gör detta uppenbart.

Alla som testat både Robotaxi och Waymo har märkt att FSD är bättre. Myyycket bättre.

Bättre? På vad? Inte är det på att undvika olyckor iaf.
Citera
2025-09-21, 11:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Waymo går inte jämföra med Robotaxi än för Waymo kör i mycket större skala. Däremot har Teslafordon betydligt högre olycksstatistik än Waymo. Det är bara googla, orkar inte länka källa just nu.

Hahaha, ni haters är ju för härliga med hur ni blandar ihop saker i era så kallade argument. Skall du plocka statistik över hur ofta Teslas bilar är inblandade i olyckor (oavsett anledning) och jämföra det med Waymo? Skall vi ta statistiken för hur ofta alla Jaguars bilar är inblandade i olyckor och jämfört med Robotaxi då?

Tack för att du bekräftar att Teslas aktieägare tillhör den mest begåvade sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in