2025-09-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Waymo är där. Tesla är det inte. Elon har lovat och lovat i snart ett decennium.

Vart är waymo?
Citera
2025-09-21, 00:37
Medlem
Citat:
Bullshit. Men även om det är sant. Du ska inte behöva röra ratten på 100 år och 99% är inte ens nära. Att behöva undvika en olycka flera ggr per år är inte acceptabelt. Det behöver vara 99,999999%

Om detta är kravet måste ju waymo vara 100 år bort också?
Citera
2025-09-21, 00:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vart är waymo?

Här är Waymo

https://x.com/Cyber_Trailer/status/1...foWiIzHCQ&s=19

Men de ligger ju före Tesla.
Citera
2025-09-21, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Här är Waymo

https://x.com/Cyber_Trailer/status/1...foWiIzHCQ&s=19

Men de ligger ju före Tesla.
Bortsett från den videon så gör dom det.

Jag har åkt Waymo. Mycket säkra. Det är bara kolla statistiken och jämföra med Tesla.

Förhoppningsvis kommer Tesla ikapp.
Citera
2025-09-21, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Inte så insatt, men vad jag förstått så går det inte jättebra för Waymo. Men visst är dom en konkurrent. Oavsett hur det går för dem, så förtar det inte Teslas framgångar de senaste åren.

Hade Waymo haft en aktie så antar jag att den också gått bra...?
Waymo är Google (Alphabet). Det är bara att börja köpa.
Citera
2025-09-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vart är waymo?

Jag har för mig att de har en något så när fungerande tjänst i drift. Det har inte Tesla.
Citera
2025-09-21, 08:20
Medlem
Citat:
Jag har för mig att de har en något så när fungerande tjänst i drift. Det har inte Tesla.
Antingen fungerar tjänsten eller inte. Vad betyder något så när fungerade tjänst? Kan du lista vad Waymos tjänster har som Tesla saknar och förklara varför Tesla inte kan komma ikapp eller gå om.
Citera
2025-09-21, 09:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Bortsett från den videon så gör dom det.

Jag har åkt Waymo. Mycket säkra. Det är bara kolla statistiken och jämföra med Tesla.

Förhoppningsvis kommer Tesla ikapp.

Vilken statistik? Hade Robotaxi gjort ett sådant misstag hade vi fått se det i stora huvudrubriker.
Waymo är inte i närheten av att uppfylla de krav som Locifer ställer på Tesla. Dubbla måttstockar där.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-09-21 kl. 09:14.
Citera
2025-09-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Antingen fungerar tjänsten eller inte. Vad betyder något så när fungerade tjänst? Kan du lista vad Waymos tjänster har som Tesla saknar och förklara varför Tesla inte kan komma ikapp eller gå om.

Waymo har fler och dyrare sensorer, extremt detaljerade kartor och kör redan fullt självkörande taxi i vissa områden.

Tesla satsar på massmarknad med billig hårdvara och AI som ska funka "överallt", men är ännu långt från full autonomi utan mänsklig övervakning.
Citera
2025-09-21, 10:32
Medlem
Waymo One:

Fullt kommersiell robotaxi-tjänst i Phoenix och delar av San Francisco och Los Angeles.

Inga förare i bilarna (Level 4 autonomi i geofencade områden).

Kräver speciellt utrustade bilar (t.ex. Jaguar I-Pace och Chrysler Pacifica).

Tesla:

Har FSD (Full Self Driving) som fortfarande är på Level 2 (föraren måste alltid övervaka).

Finns ingen robotaxi-tjänst ännu.

Elon Musk pratar om "Tesla Robotaxi", men inget är lanserat än.

Så ja — Tesla har “lanserat” något slags robotaxi-tjänst i Austin, men det är inte en full autonom robotaxi utan mänsklig övervakning. Waymo har en mer mogen drift, med robotaxi-bilar som kan matchas via Uber inom definierade områden, och utan (eller med minimalt) ingrepp från förare, beroende på område och regler.
Citera
2025-09-21, 10:35
Medlem
Inläggen ovan kommer från Chatgpt.

Om Tesla kan gå om? Ja i teorin. Men det är långt ifrån givet att "vision only" blir tillräckligt bra. Jag tror inte det.

Waymo har förutom radar och lidar även dubbla styr och bromssystem som kan ta över om något fallerar. Tesla använder mycket enklare hårdvara. Fördelen är att det är billigare. Nackdelen är att det inte är tillräckligt bra.
Citera
2025-09-21, 10:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Waymo har fler och dyrare sensorer, extremt detaljerade kartor och kör redan fullt självkörande taxi i vissa områden.

Tesla satsar på massmarknad med billig hårdvara och AI som ska funka "överallt", men är ännu långt från full autonomi utan mänsklig övervakning.

Hahaha! Åh jag finner det så otroligt underhållande att du tror att du är den smartare av oss. Nu är det ju så att FSD presterar bättre än Waymos sensor-bloatade system, där AIn fortfarande är stendum. Så jag förstår att du gillar Waymo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in