2025-09-21, 11:02
Medlem
Vad mer vet vi om BO
Citera
2025-09-21, 11:12
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekofot93
1 vecka? 3 dagar sa dem nyss på nyheterna..
Verkar absolut Som att han lurade dit dem i ett bakhåll
Stämmer det att en ambulans/personal varit där nyligen och blivit jagade därifrån med basebollträ? Varför upprättades ingen anmälan om brott, varför häktades inte mannen? Och hur i helvete kunde de sända dit ytterligare en ambulans oskyddad när de visste vad som nyligen hänt? Någon rutin har brustit grovt, blir allt märkligare detta
Citera
2025-09-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunkeMundt
Hans skattedeklaration för 2024 visar en årsinkomst på 208 700 kr. Vad för typ av arbete som han utförde kan vi endast spekulera fram till dess-

Knappast arbete.
Citera
2025-09-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Det finns många L H*st vilken är det
Precis, en hel hög
Citera
2025-09-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappman
Vi har en lagstiftning i Sverige som värnar om allas rätt till frihet i samhället. Tyvärr innebär den att folk inte omhändertas när det behövs. Polisen ingriper inte (trots visst lagstöd), psykiatrin vill inte / får inte tvångsvårda. De här faller mellan stolarna, tills dess att någon oskyldig råkar väldigt illa ut.

Tråkigt nog så har du helt rätt!
Jag har blivit attackerad av en alkholist som verkade se saker som inte fanns...
det var ganska obehagligt, Polisen gjorde ingenting.
Citera
2025-09-21, 11:27
Medlem
GW just nu på tv4 morgon
GW hävdar bestämt nått är fel eller nått som polisen vet pga insatsstyrkan skickas i helikopter och inget ingripande sker av polisen i Sundsvall / Hudiksvall

Visste polisen om detta om L va en farlig person
Kommer bli ordentligt granskande nu och nya rutiner

Synd en person ska sätta livet till
Citera
2025-09-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsoppa
Vad mer vet vi om BO

Han äger 4 stycken bilar
Runt 200 tusen årsinkomst 2024 inga betalningsanmärkningar
Förekommer på krimfup
Citera
2025-09-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Han äger 4 stycken bilar
Runt 200 tusen årsinkomst 2024 inga betalningsanmärkningar
Förekommer på krimfup

Hen menade BrottsOffret (BO) ditt ärkepucko.
Citera
2025-09-21, 11:31
Medlem
Detta är tyvärr ett resultat av att det sitter helt outbildad personal på SOS Alarm som tar emot 112 samtalen. Finns inga krav på sjukvårdsutbildning för att ta anställning som 112-operatör. Och de är otroligt pressade, svara snabbt, göra ärenden snabbt annars får de skit. Och visst, de kan få stöd eller hjälp i sin bedömning av en sk SOS sjuksköterska vb...

Jag tror på att ha utbildad personal som handhar våldsamtal via 112, det är lättare att identifiera hot och risker för erfaren person än en som tidigare suttit i kassan på ICA, vänt hamburgare på McDonalds osv.

Sedan behövs ökat samarbete med polisen och sjukvården. Hur det ska gå till- flaggning av personer eller likande vet jag inte. Men det finns förbättringspotential, helt klart.
Citera
2025-09-21, 11:36
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Precis, en hel hög

Denna LH som diskuteras i tråden har Call of Duty som prof.bild.
Citera
2025-09-21, 11:36
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Ah tack! Blev lite förvirrad för jag trodde det skulle vara den där smale fan som man såg på instagram. Men verkar ju vara samma person.

Det är den smala grabben som är MGM.
Citera
2025-09-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajebrasomfan
I det här fallet så kan man ju bara önska att Liam tog livet av sig. Då hade ambulanssköterskan fortfarande levt.

För vissa personer, förtjänar absolut inte att leva. Liam förtjänar inte livet, som han berövade av en annan människa.

Jag försvarar inte handlingen, överhuvudtaget.
Det är jättetragiskt det som hänt.

Men nej. Man kan inte vara så trångsynt att man dömer en människa för en handling när man inte har en aning om vad som lett fram till den.

För att ge ett exempel som är lite missvisande, men ändå inte. Tänk dig att en kille misshandlar sin flickvän både fysiskt och psykiskt i 5års tid. Hon försöker få hjälp att ta sig därifrån, men ingen hjälp når fram. En dag får hon nog och sticker kniven i killen, som dör. Är det då verkligen tjejen som är den vidriga människan?

Det är inte lika självklart va?

I det här fallet blir det lite mer diffust eftersom det är så många människor inblandade, och vi vet inte ens om Li@m och Helen@ träffat varandra tidigare. Men blir man utsatt för någon slags "misshandel" av systemet så blir "pojkvännen" vem som helst inom systemet, systemet som är förövaren.

Vi såg just det i Örebro i februari, ytterligare en vidrig handling, men som utan vidare hade gått förhindra om personen fått rätt förståelse och hjälp istället för helt orimliga krav och långfinger från samhället.

Så länge psykiskt instabila människor trängs in i ett hörn av samhället och systemet så kommer såna här vansinnesdåd att ske. Samhället måste ta lärdom och fånga upp dessa individer i tid, inte spotta dem i ansiktet och stå chockade när det slår tillbaka.

Det spelar ingen roll vem du utsätter för övermäktig press och spottar i ansiktet, alla kan göra en sån här handling under rätt (fel) förutsättningar.

Jag vet ingenting om Li@ms historik, så därför skulle jag aldrig någonsin lägga hela skulden på honom i det här skedet, hur fruktansvärd handlingen än är.

Han kan mycket väl ha uttryckt för psykiatrin senaste dagarna att han är rädd att han ska skada någon, och de har skickat hem honom utan hjälp, alternativt med en burk tabletter och ett "hör av dig om det inte blir bättre".

Hade det fortfarande varit 100% hans fel om han (eller anhöriga) bett om hjälp och inte fått den? Jag tycker inte det. Det kan vara många andra som har blod på sina händer i det här fallet.

Så nej, jag håller inte med om att han borde ha dött vid suicidförsöket. Jag anser att han skulle fått hjälp efter suicidförsöket, men den hjälpen finns inte i Sverige. Här blir man hemskickad trots att ett suicidförsök är det yttersta tecknet på att en människa har passerat bristningsgränsen.

Det är dags för samhället att vakna INNAN sånt här sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in