Citat:
Ursprungligen postat av
Brajebrasomfan
I det här fallet så kan man ju bara önska att Liam tog livet av sig. Då hade ambulanssköterskan fortfarande levt.
För vissa personer, förtjänar absolut inte att leva. Liam förtjänar inte livet, som han berövade av en annan människa.
Jag försvarar inte handlingen, överhuvudtaget.
Det är jättetragiskt det som hänt.
Men nej. Man kan inte vara så trångsynt att man dömer en människa för en handling när man inte har en aning om vad som lett fram till den.
För att ge ett exempel som är lite missvisande, men ändå inte. Tänk dig att en kille misshandlar sin flickvän både fysiskt och psykiskt i 5års tid. Hon försöker få hjälp att ta sig därifrån, men ingen hjälp når fram. En dag får hon nog och sticker kniven i killen, som dör. Är det då verkligen tjejen som är den vidriga människan?
Det är inte lika självklart va?
I det här fallet blir det lite mer diffust eftersom det är så många människor inblandade, och vi vet inte ens om Li@m och Helen@ träffat varandra tidigare. Men blir man utsatt för någon slags "misshandel" av systemet så blir "pojkvännen" vem som helst inom systemet, systemet som är förövaren.
Vi såg just det i Örebro i februari, ytterligare en vidrig handling, men som utan vidare hade gått förhindra om personen fått rätt förståelse och hjälp istället för helt orimliga krav och långfinger från samhället.
Så länge psykiskt instabila människor trängs in i ett hörn av samhället och systemet så kommer såna här vansinnesdåd att ske. Samhället måste ta lärdom och fånga upp dessa individer i tid, inte spotta dem i ansiktet och stå chockade när det slår tillbaka.
Det spelar ingen roll vem du utsätter för övermäktig press och spottar i ansiktet, alla kan göra en sån här handling under rätt (fel) förutsättningar.
Jag vet ingenting om Li@ms historik, så därför skulle jag aldrig någonsin lägga hela skulden på honom i det här skedet, hur fruktansvärd handlingen än är.
Han kan mycket väl ha uttryckt för psykiatrin senaste dagarna att han är rädd att han ska skada någon, och de har skickat hem honom utan hjälp, alternativt med en burk tabletter och ett "hör av dig om det inte blir bättre".
Hade det fortfarande varit 100% hans fel om han (eller anhöriga) bett om hjälp och inte fått den? Jag tycker inte det. Det kan vara många andra som har blod på sina händer i det här fallet.
Så nej, jag håller inte med om att han borde ha dött vid suicidförsöket. Jag anser att han skulle fått hjälp efter suicidförsöket, men den hjälpen finns inte i Sverige. Här blir man hemskickad trots att ett suicidförsök är det yttersta tecknet på att en människa har passerat bristningsgränsen.
Det är dags för samhället att vakna INNAN sånt här sker.