Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Man läser ofta att olyckorna har ökat, men har de gjort det i förhållande till antalet i trafik, eller bara i faktiskt antal?
Jag vet ju att antalet a-traktorer ökat i antal sedan reglerna gjordes om. Hävdar därför att man måste se relationsmässigt på detta.
En annan barock sak. Verkar vara jävligt många som stör sig på att de går så långsamt.
De olyckor som inträffar däremot tycks vara när någon glad tonåring manipulerat fordonet så det varit vanlig bil igen. Det är kanske inte en 15-åring riktigt mogen för och kör åt fanders. Dessa olyckor används dock som slagträ av dem som ser de som hinder i trafiken.
Totalt sett är jag positiv till a-traktorer. Men hastighetsgränsen borde höjas till 45. Sen borde det nog vara hårdare straff på att köra runt med hastighetsmanipulerat fordon. Att gränsen från när man får ta b-kort rullas fram 1 år från 18 till 19 år och kanske 10 papp i böter.
Oavsett om olyckorna ökat eller ej relaterat till mängden A-traktorer så måste man få stopp på det tragiska fenomenet där samhället fortsätter låta pojkspolingar köra ihjäl sig i manipulerade bilar.
Hade det funnits en bättre kontroll eller rent förbud mot A-traktorer skulle minst 3 familjer (tjörnbron, mönsterås och Borlänge - finns säkert fler) i år inte behövt begrava sina barn.
Hur detta kan få fortgå är för mig helt obegripligt. Som du säger kan rejäla konsekvenser för att köra manipulerat vara en bra start men det behövs mycket mer.