2025-09-20, 15:34
Medlem
Revolteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Och om du är kristen, varför sätter du människan före Gud? Hade du älskat Gud hade du tjatat om han och inte människor.

Va? Trump tjatar ju om människor hela tiden.

Trollar du bara eller?
Citera
2025-09-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera

Detta är bara en liten del av exempel från de senaste månaderna som visar den auktoritära utvecklingen i USA där felaktiga åsikter behandlas som brott.

Dessa exempel skrämmer mig och borde göra detsamma för alla som värnar om grundläggande demokratiska principer.

Blir inte du också skrämd av den auktoritära utvecklingen i USA?
Ja, MAGA fjantar snyftade om att mordet på Charlie Kirk var en attack på yttrandefriheten och demokratin men deras idol tRump gör precis samma sak.
Citera
2025-09-20, 19:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Människor grips och utvisas för att de sagt eller skrivit något negativt om Israel.

Människor mister sina studentvisum för att de sagt eller skrivit något negativt om Israel.

Människor nekas sina visumansökningar för att de sagt eller skrivit något negativt om Israel på sociala medier.

Ett av landets äldsta och mest välberyktade universitet hotas av nedstängning för att de tillåtit demonstrationer emot Israels pågående folkmord och ockupation.

Människor grips för att de hånat Charlie Kirk för att han blev mördad (enligt Texas guvernör Greg Abbotts X-konto)

Högsta Domstolen har nyligen beslutat att ICE kan frångå konstitutionen och rasprofilera människor som ser ut att vara latino.

Trump vill ta efter Kina och hålla rättegång redan dagen efter ett allvarligt brott med fällande dom redan samma dag.

Trump struntar i om domstolar bedömar hans åtgärder vara olagliga eller okonstitutionella.

Trump struntar i om kongressen enligt konstitutionen ska rösta och bestämma om vissa saker som han genomfört genom en exekutiv order.

Inspirerade av Kina så har den amerikanska regeringen nyligen köpt in spyware som kan läsa innehållet i vilken medborgares mobiltelefon som helst utan att personen vet om det.

För några dagar sedan annonserades det att utlandsfödda personer boende i USA kommer övervakas och straffas om de anses ha skrivit något på sociala medier som hyllat, rationaliserat eller bagatelliserat mordet på Charlie Kirk.

Trump har vid flertalet tillfällen attackerat den konstitutionella rätten att fredligt demonstrera, särskilt gällande demonstrationer emot Israel.

Trump har vid flertalet tillfälle attackerat den konstitutionella yttrandefriheten, särskilt gällande kritik emot Israel.

Trump har vid flertalet gånger attackerat den konstitutionella pressfriheten, särskilt gällande kritik emot Israel.

Trumps administration har vid flertalet gånger fängslat och utvisat människor utan att de först fått sin sak prövad i rättegång vilket är deras rätt enligt konstitutionen oavsett om de är lagliga medborgare eller inte.

Trump-administrationen har offentligt brutit mot den konstitutionella yttrandefrihetsprincipen vid flertalet tillfällen, bl.a genom att offentliggöra att utlandsfödda som bor i USA komner utvisas om de uttrycker förakt eller missaktning gentemot USA.

Marco Rubio har sagt i ett pressmeddelande att utlandsfödda i USA kan utvisas pga dåvarande, nuvarande eller förväntade åsikter, uttalanden eller associationer som under andra förhållanden vanligtvis anses lagenliga.

Homeland Security har börjat beordra lagliga medborgare med utländsk bakgrund att lämna landet för att de uttryckt åsikter på sociala medier som inte anses förenliga med den amerikanska regeringens övertygelser, bl a kritik emot Israel.

Donald Trump försöker fortsättningsvis åtala politiska motståndare för påhittade brott enbart för att de var positivt inställda till de brottsliga åtalen som riktades emot Trump och de rättegångar som han gick igenom förra året.

Trump-administrationen försöker aktivt avskaffa den federala domstolen i Washington D.C. ända sedan den blockerade illegala utvisningar utan rättegång från att kunna genomföras.

Trump-administrationen planerar att sätta brottsdömda amerikanska medborgare i utländska fängelsen i El Salvador, vilket skulle bryta mot den amerikanska konstitutionen.

- - - - - - - - - -

Detta är bara en liten del av exempel från de senaste månaderna som visar den auktoritära utvecklingen i USA där felaktiga åsikter behandlas som brott.

Dessa exempel skrämmer mig och borde göra detsamma för alla som värnar om grundläggande demokratiska principer.

Blir inte du också skrämd av den auktoritära utvecklingen i USA?
Absolut. Och därför gjorde jag sannolikt min sista USA-resa sommaren 2016, ett halvår innan vansinnet började. Älskade landet fram till dess. Har varit runt där en hel del. Sista (?) resan gick till bl a Door County vid nordvästra Lake Michigan som bl a är väldigt svenskinfluerat. Hade t ex ett "typiskt" svenskt ställe med gräs på taket med betande getter. Charmigt, men dårarna som bodde däromkring röstade säkert på tRump..
Senast redigerad av nerdnerd 2025-09-20 kl. 19:11.
Citera
2025-09-20, 19:26
Medlem
Adelsdams avatar
Jag tycker det mer liknar kaos än någon auktoriär utveckling. Trumps enda ideologi är att göra sig själv rik.
Citera
2025-09-20, 20:54
Medlem
Med covid-tramset, utegångsförbud, masktvång och tvångsvaccinering i färskt minne kan man väl för bövelen inte påstå att USA har en auktoritär utveckling.

Äntligen frihet igen!
Citera
2025-09-21, 08:23
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Va? Trump tjatar ju om människor hela tiden.

Trollar du bara eller?
Han talar om Gud med, du talar om människor. Och kalla sig kristen och ta upp Palestina, nej, du är inte i mitt lag.

Och om du vore kristen, så skulle du älskat Trump inte kastat bajs på han. Han har medverkat till den största väckelsen vår jord har sett.
Citera
2025-09-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Med covid-tramset, utegångsförbud, masktvång och tvångsvaccinering i färskt minne kan man väl för bövelen inte påstå att USA har en auktoritär utveckling.

Äntligen frihet igen!

Haha ni i magasekten låter synnerligen hjärntvättade med dylika uttalanden. Därtill är ni såklart patetiska antivaxxers😉
Citera
2025-09-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
TDS:en är din, för du ser inget fel med Donald.

Donald Trump är den första presidenten i USA:s historia som är en dömd brottsling. Att sona brott och gå vidare, javisst.
Partiet som påstår sig stå för "lag och ordning" borde kanske ha valt en annan presidentkandidat.

Du vet mycket väl att Donald hotade att ta över Kanada, Danmark och Panama. Eller har du glömt det? Han verkar ha gjort det själv.

Jag försöker att inte tro så mycket eftersom det är en dålig väg till kunskap. Vad Harris hade blivit för president går inte att veta och jag har aldrig sympatiserat med henne eller någon annan amerikansk politiker. Det spelar för övrigt ingen roll vad jag personligen tycker om olika amerikanska presidentkandidater, men Donald skulle efter 6:e januari aldrig ha tillåtits ställa upp igen.

Donald är inte kristen. Han är för korkad för att läsa och kan därför inte läsa Bibeln heller. Det blir inte mycket kristendom kvar om man inte läser Bibeln. Vi hör hur han pratar och språket är på ett barns nivå.

Du låter som Donald. När man diskuterar något som handlar om honom så börjar du gapa om Biden. Joe Biden är inte längre president. Han kommer inte tillbaka.
Nej, det är du som lider av TDS. Jag har en fullkomligt klar syn av vad Trump är för en person. Han må låta som en idiot ibland men han är president och mycket rik. Folket har valt honom.

Vad spelar det för roll om han är dömd? Majoriteten av politikerna är kriminella - dömda eller ej. Menar du att Biden, Obama, Clinton eller några av de andra INTE är kriminella? Du måste leva i en bubbla för att inte veta vad dessa har gjort. Trump har dock planer för alla dessa icke-dömda parasiter som har gjort allt de kunnat för att eliminera honom. Denna runda lär han inte ha några silkeshandskar på sig.

Den 6 januari ska du lasta Nancy Pelosi för. Hon har själv erkänt. Demokraterna är värsta mördarna.
Citera
2025-09-21, 12:51
Medlem
Revolteras avatar
Citat:
Han talar om Gud med, du talar om människor. Och kalla sig kristen och ta upp Palestina, nej, du är inte i mitt lag.

Och om du vore kristen, så skulle du älskat Trump inte kastat bajs på han. Han har medverkat till den största väckelsen vår jord har sett.

Okej, nu är jag övertygad om att du är 100% ett troll som bara försöker provocera fram reaktioner genom att säga så korkade saker som möjligt.
Citera
2025-09-21, 18:13
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Okej, nu är jag övertygad om att du är 100% ett troll som bara försöker provocera fram reaktioner genom att säga så korkade saker som möjligt.
Eller hur, du är ju så himla förträfflig. Tror du. Men det du kan, är att kasta bajs på folk.

Du kanske skall lura på hur du är emot människor.
Citera
2025-09-21, 19:11
Medlem
Revolteras avatar
Citat:
Eller hur, du är ju så himla förträfflig. Tror du. Men det du kan, är att kasta bajs på folk.

Du kanske skall lura på hur du är emot människor.

Höjden av ironi att du gillar Trump som ständigt nedvärderar folk med diverse öknamn och kallar alla som inte håller med honom för misslyckade nollor, kräk och losers samtidigt som du säger åt mig att jag beter mig dåligt mot andra.

Ingen är så totalt blind för sin egen dubbelmoral som du låtsas vara med såna här inlägg. Uppenbart troll.
Citera
2025-09-21, 19:51
Medlem
Citat:
Höjden av ironi att du gillar Trump som ständigt nedvärderar folk med diverse öknamn och kallar alla som inte håller med honom för misslyckade nollor, kräk och losers ...
Det där stämmer. Han är nog den första som äntligen hanterar och mer eller mindre pulvriserar extremvänstern med vänsterns egna metoder. Hur kan man inte njuta av karma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in