Citat:
Ursprungligen postat av
Nollpunktnoll
Jo, även jag som Trumpsupporter är orolig. Det märkligaste av allt är polariseringen, jag förstår liksom inte logiken i det hela.
Exempel: jag supportar Trump och är 100% emot den vänster-fjoll-politik som C Kirk så fint satte fingret på - men jag hatar också Israel!
Jag är emot religiös extremism och jag är så Palestinavänlig så att det bara skriker om det. Vad händer med min "röst" nu, i detta märkliga polariserade samhällsklimat?
Alltså..... varför blir alla intryckta i fållorna "högerextrem" VS "vänsterextrem" fast man kanske inte ens är det..?
Min son är i 25-årsåldern. Jag antar att han är abortmotståndare nu, eftersom internet har sagt åt honom att han ska vara det... jag vågar inte ens lyfta frågan (för han är ju själv inte kvinna och förstår därmed inte hur det känns att få en oönskad graviditet), men det känns inte heller som det finns något utrymme för frågor längre. Man bara ska tycka det ena och det andra... VARFÖR SKA MAN DET????
Men ja, alltså. Jag är djupt orolig. För individers mentala hälsa inte minst! Det är ju det som leder till vansinnesdåd i slutändan.
Vi ser egentligen samma extrema polarisering överallt och visst är det livsfarligt frågan är inte om utan
när och vart nästa våldsdåd äger rum.
En Presidents uppgift skall ju vara att vara en enande och samlande röst för sitt folk , parlamentet fattar beslut som Presidenten sedan skall vara ansiktet utåt för Trump har fullkomligt missförstått sin roll och missbrukar grovt sin ställning , resultatet kommer bli mer våld och mer splittring i samhället.
Vi ser samma sak här även om i en mildare form Svenskarna är tack o lov bättre demokratiskt skolade.
Men polariseringen ut mot kanterna i politiken är högst påtaglig även här det är väl enklare att peka ut en grupp att skuldbelägga för alla samhällsproblem än att gräva fram dom verkliga orsakerna till att det går dåligt tyvärr har vi väl några skit år till framför oss innan det vänder och går i en mer uppbygglig och positiv riktning igen..