Citat:
Ursprungligen postat av
Josefsmaria66
Tror ingen av dom är så dum och oupplyst att dom begår folkbokföringsbrott. Det finns nåt som heter dubbel bosättning och då gäller andra regler än i vanliga fall.
Reglerna säger: Om du på grund av ditt arbete har flyttat till en ny bostadsort så kan du dra av dina ökade levnadskostnader om du har behållit bostaden på den gamla orten.
https://www.skatteverket.se/privat/e...e80001831.html
Viktor har rätt att stå skriven under en viss tid hos sina föräldrar men han om det blir kontroll så måste han kunna visa att han åker hem och inte tillbringar varje vecka och helg i Karlstad för då räknas det som att han har flyttat och Karlstad är hans nya hem.
Men för Nicci är det tvärtom, hennes arbetsplats är i Stockholm så hon har inte rätt till dubbel bosättning i Karlstad och då är det folkbokföringsbrott att inte ändra adress.
Det blir också komplicerat med sjukvård, förskola, skola mm då man måste vara folkbokförd där man bor.
Men hon kanske ska föda i Stockholm och fortsätta hos BVC där för om de är bra och hon trivs med dem så förstår jag varför hon inte vill flytta på riktigt just nu.
Man har ju hört och läst riktiga skräckhistorier om hur det inte finns plats på BB och kaos i vissa landsting.
Min blivande man och jag håller på att familjeplanera och det är oerhört viktigt att få rätt personer när man ska föda och vården efter så man inte blir utsparkad från BB fem minuter efter förlossningen.
Men dubbel bosättning kan ej appliceras på Nicci men ser inget fel i att hon hälsar på hos Viktor och det är inte heller något brott att hjälpa till att inreda mm för hon har kvar sitt flickrum hos mamma och styvpappa och Chiara har också sin plats hos dem.
Men förstår de som reagerar på intervjuer och reportage där de båda säger att det är deras gemensamma hem men det är upp till polisen att utreda och så länge de har bevis på att de inte bor där permanent så är det lugnt för dem båda.
Du skrev att du inte tror att någon av dem är så dum men eftersom de båda saknar impulskontroll så är det inte givet och de sa ju faktiskt att de bodde där men som sagt är det ett polisärende om det är folkbokföringsbrott eller inte.