2025-09-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jag dubbelkollade precis och nu är det tillrättat men jag har en skärmdump från veckan efter de gifte sig och där står det Viktor Lodin Hernestig (kolla bakåt i tråden så ser du att väldigt många har skrivit det också.)

Från början var det fel på uppgifterna.
Men alla andra utöver dom du nämner har endast sett sen dag ett exakt det som dom heter. Vilket också står längre bak i tråden !!
Alla tidningar har också skrivit helt rätt sen dag ett.

Tillägger att jag hittar inte nåt av inläggen som så väldigt många skrivit …du kan väl citera in några där det står att dom sett samma sak som du är du snäll !!
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-20 kl. 23:12.
Citera
2025-09-21, 00:04
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Tror ingen av dom är så dum och oupplyst att dom begår folkbokföringsbrott. Det finns nåt som heter dubbel bosättning och då gäller andra regler än i vanliga fall.

Reglerna säger: Om du på grund av ditt arbete har flyttat till en ny bostadsort så kan du dra av dina ökade levnadskostnader om du har behållit bostaden på den gamla orten.

https://www.skatteverket.se/privat/e...e80001831.html

Viktor har rätt att stå skriven under en viss tid hos sina föräldrar men han om det blir kontroll så måste han kunna visa att han åker hem och inte tillbringar varje vecka och helg i Karlstad för då räknas det som att han har flyttat och Karlstad är hans nya hem.

Men för Nicci är det tvärtom, hennes arbetsplats är i Stockholm så hon har inte rätt till dubbel bosättning i Karlstad och då är det folkbokföringsbrott att inte ändra adress.
Det blir också komplicerat med sjukvård, förskola, skola mm då man måste vara folkbokförd där man bor.

Men hon kanske ska föda i Stockholm och fortsätta hos BVC där för om de är bra och hon trivs med dem så förstår jag varför hon inte vill flytta på riktigt just nu.
Man har ju hört och läst riktiga skräckhistorier om hur det inte finns plats på BB och kaos i vissa landsting.

Min blivande man och jag håller på att familjeplanera och det är oerhört viktigt att få rätt personer när man ska föda och vården efter så man inte blir utsparkad från BB fem minuter efter förlossningen.

Men dubbel bosättning kan ej appliceras på Nicci men ser inget fel i att hon hälsar på hos Viktor och det är inte heller något brott att hjälpa till att inreda mm för hon har kvar sitt flickrum hos mamma och styvpappa och Chiara har också sin plats hos dem.

Men förstår de som reagerar på intervjuer och reportage där de båda säger att det är deras gemensamma hem men det är upp till polisen att utreda och så länge de har bevis på att de inte bor där permanent så är det lugnt för dem båda.

Du skrev att du inte tror att någon av dem är så dum men eftersom de båda saknar impulskontroll så är det inte givet och de sa ju faktiskt att de bodde där men som sagt är det ett polisärende om det är folkbokföringsbrott eller inte.
Citera
2025-09-21, 00:10
Medlem
Citat:
Reglerna säger: Om du på grund av ditt arbete har flyttat till en ny bostadsort så kan du dra av dina ökade levnadskostnader om du har behållit bostaden på den gamla orten.

https://www.skatteverket.se/privat/e...e80001831.html

Viktor har rätt att stå skriven under en viss tid hos sina föräldrar men han om det blir kontroll så måste han kunna visa att han åker hem och inte tillbringar varje vecka och helg i Karlstad för då räknas det som att han har flyttat och Karlstad är hans nya hem.

Men för Nicci är det tvärtom, hennes arbetsplats är i Stockholm så hon har inte rätt till dubbel bosättning i Karlstad och då är det folkbokföringsbrott att inte ändra adress.
Det blir också komplicerat med sjukvård, förskola, skola mm då man måste vara folkbokförd där man bor.

Men hon kanske ska föda i Stockholm och fortsätta hos BVC där för om de är bra och hon trivs med dem så förstår jag varför hon inte vill flytta på riktigt just nu.
Man har ju hört och läst riktiga skräckhistorier om hur det inte finns plats på BB och kaos i vissa landsting.

Min blivande man och jag håller på att familjeplanera och det är oerhört viktigt att få rätt personer när man ska föda och vården efter så man inte blir utsparkad från BB fem minuter efter förlossningen.

Men dubbel bosättning kan ej appliceras på Nicci men ser inget fel i att hon hälsar på hos Viktor och det är inte heller något brott att hjälpa till att inreda mm för hon har kvar sitt flickrum hos mamma och styvpappa och Chiara har också sin plats hos dem.

Men förstår de som reagerar på intervjuer och reportage där de båda säger att det är deras gemensamma hem men det är upp till polisen att utreda och så länge de har bevis på att de inte bor där permanent så är det lugnt för dem båda.

Du skrev att du inte tror att någon av dem är så dum men eftersom de båda saknar impulskontroll så är det inte givet och de sa ju faktiskt att de bodde där men som sagt är det ett polisärende om det är folkbokföringsbrott eller inte.
Men nu råkar det vara just så att det handlar om dubbel bosättning i bådas fall. Dom var och är noga med att det ska bli rätt och riktigt.
Fint av dig att du inte ser något fel i att hon hälsar på i deras hem 😊
Ja det är viktigt att du kollar upp din egen situation om planerna du och din man har 👍 En liten detalj kan göra skillnad på mycket i det byråkratiska.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-21 kl. 00:19.
Citera
2025-09-21, 00:18
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Men nu råkar det vara just så att det handlar om dubbel bosättning i bådas fall. Dom var och är noga med att det ska bli rätt och riktigt.

Men hur kan Nicci ha rätt till dubbel bosättning när hon är folkbokförd och hennes arbetsplats är i Stockholm?
Citera
2025-09-21, 00:31
Medlem
Citat:
Men hur kan Nicci ha rätt till dubbel bosättning när hon är folkbokförd och hennes arbetsplats är i Stockholm?
Inte vet jag men gissar att det är för att deras uppgifter har godkänts. Kanske lämnats in uppgifter på och om något du inte känner till om paret .
Är inget fuffens iallafall, sååå ”misstänksam” är inte nyttigt att vara 🤣

Btw kan du citera in det du sa stod i tråden tidigare? Hittar inget där flera skriver det där om efternamnen. Det att det har stått fel uppgifter alltså.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-21 kl. 00:35.
Citera
2025-09-21, 00:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Inte vet jag men gissar att det är för att deras uppgifter har godkänts. Kanske lämnats in uppgifter på och om något du inte känner till om paret .
Är inget fuffens iallafall, sååå ”misstänksam” är inte nyttigt att vara 🤣

Btw kan du citera in det du sa stod i tråden tidigare? Hittar inget där flera skriver det där om efternamnen. Det att det har stått fel uppgifter alltså.

Man lämnar inte in uppgifter om dubbel bosättning förrän man deklarerar så innan det finns inget att godkänna!

Du får kolla själv, var någon annan som förklarade vad som gällde när man gifter sig och byter efternamn.
Synd att jag inte kan lägga upp en bild, var en kompis som skickade skärmdumpen.
Men kvittar ju nu när det är korrigerat egentligen.
Citera
2025-09-21, 01:08
Medlem
Citat:
Man lämnar inte in uppgifter om dubbel bosättning förrän man deklarerar så innan det finns inget att godkänna!

Du får kolla själv, var någon annan som förklarade vad som gällde när man gifter sig och byter efternamn.
Synd att jag inte kan lägga upp en bild, var en kompis som skickade skärmdumpen.
Men kvittar ju nu när det är korrigerat egentligen.
Nu var det inte deklarationsuppgifterna jag syftade på. Men man brukar ta reda på (precis som du och din man) hur man går tillväga för att allt ska bli rätt och riktigt. Dom gör inget ajabaja iallafall. Det är väl det du syftar på att polisärendet handlar om😉

Jaha, va det en kompis som hade skickat skärmdumpen nu. Men som du säger så är det synd att alla skärmdumpar som tas hit och dit inte går att lägga upp 😉
Sant att det kvittar ang namnen eftersom även det har varit rätt och riktigt från början.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-21 kl. 01:15.
Citera
2025-09-21, 02:11
Medlem
https://ibb.co/1GhJJHjF

aj aj aj, här hade dom ju börjat ses. Grävde lite och Nicci har postat en ”thanks, 2024” post/reel på insta den 17 dec där ett klipp innehåller att dom tittar på en match på tv mellan LHC och FBK 🤔
Citera
2025-09-21, 07:03
Medlem
Det är ju smidigare att vara kvar i region Sthlm för att enklare kunna fortsätta vården och ev planerat kejsarsnitt där. Enklare att vara gifta när man får barn även om det tar max 2 minuter att rapportera in pappan och gemensam vårdnad istället för att det sker automatiskt.
Att försöka övertyga myndigheterna om att man trots att man är gifta, vuxna personer, har barn ihop, långt kontrakt med en arbetsgivare, eller jobbar på distans, samt gemensam bostad så bor man stadigvarande hemma hos sina föräldrar blir svårt.
Senast redigerad av A-EZz 2025-09-21 kl. 07:18.
Citera
2025-09-21, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabarberjordgubb
https://ibb.co/1GhJJHjF

aj aj aj, här hade dom ju börjat ses. Grävde lite och Nicci har postat en ”thanks, 2024” post/reel på insta den 17 dec där ett klipp innehåller att dom tittar på en match på tv mellan LHC och FBK 🤔

Ok. Då stämmer nog ryktet om att N skickade ett pm till V Okt/Nov 2024 på IG.

De två har verkligen rusat fram....😵‍💫

Inte ens känt varandra i ett år och bara träffats sporadiskt. Det tar ju sin tid att lära känna alla sidor av en person......

Nu är de gifta och ska ha barn tillsammans.

Började N planera in ett syskon till C direkt efter första dejten med V?

Här snackar vi speed-dejting som heter duga!!!
Citera
2025-09-21, 11:38
Medlem
Fantastiskt att se lyckan och glädjen i V, N och C:s ögon och kroppsspråk när dom är tillsammans. 🥰
Citera
2025-09-21, 13:49
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Ok. Då stämmer nog ryktet om att N skickade ett pm till V Okt/Nov 2024 på IG.

De två har verkligen rusat fram....😵‍💫

Inte ens känt varandra i ett år och bara träffats sporadiskt. Det tar ju sin tid att lära känna alla sidor av en person......

Nu är de gifta och ska ha barn tillsammans.

Började N planera in ett syskon till C direkt efter första dejten med V?

Här snackar vi speed-dejting som heter duga!!!

Det är ju ganska uppenbart att hon har haft en plan att lägga vantarna på en hockeyspelare, för att bli en hockeyfru. Lodin lär inte varit den första som hon skrev till, hon har nog varit ganska påstridig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in