2025-09-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant. Anledningen är motion/komma ut i luften och att dra in extra pengar. Tycker det är kul. Tar även pant från arbetsplatsen. Känns fritt och avslappnande, lyssnar på någon podd eller musik samtidigt.

Skulle kalla mig proffspantare då jag på kort tid kan få in förhållandevis mycket. Kan knep och pant hacks.

Hade du kunnat tänka dig att leta? Ser du ner på pantare? Är jag en lodare?

Tar burkar överallt. Stan, skogen, kollektivtrafiken, bostadsområden.
Varför skulle det vara tabu om man ex.vis hamnat fel ekonomiskt?

Bevisar väl att man är beredd att göra allt för att få det att fungera.
Dessutom skonar man ju miljön och nerskräpning om de hittas på marken.
Citera
2025-09-20, 17:07
Medlem
Masingas avatar
Skäms tyvärr alldeles för mycket för det. Kan panta mina egna utan problem men att gå ute och leta klara jag inte av.
Citera
2025-09-20, 17:15
Medlem
Citat:
...Hade du kunnat tänka dig att leta? Ser du ner på pantare? Är jag en lodare?...
Ja. Förutsatt att jag inte kan livnära mig på annat sätt.
Nej. Men jag stör mig på rumäner som ropar efter min pant när jag ska till butiken eller när man hänger i parken om somrarna.
Ja.
Citera
2025-09-20, 17:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant. Anledningen är motion/komma ut i luften och att dra in extra pengar. Tycker det är kul. Tar även pant från arbetsplatsen. Känns fritt och avslappnande, lyssnar på någon podd eller musik samtidigt.

Skulle kalla mig proffspantare då jag på kort tid kan få in förhållandevis mycket. Kan knep och pant hacks.

Du är givetvis helt fri att göra vad du vill. Om jag var kompis med dig så skulle det inte påverka vänskapen, såvida du inte var helt besatt av att samla pant. Typ samma som om någon som är besatt av tåg och bussar och livet bara kretsar kring det, då blir det bara omständligt att umgås. Men om du kan röra dig ute och faktiskt strunta i flaskor och burkar så är det ju lugnt.

Tycker det dessutom är bra att en svensk samlar pant, det du tar gör ju att ziggisarna får mindre och det är bra. Jag har inte motivationen till att samla pant, jag tjänar för bra och saknar helt enkelt intresset. Att ge sig ut tidiga lördags och söndagsmorgnar innan renhållningen hunnit runt kan säkert ge viss avkastning.

EDIT: Hade jag haft dålig ekonomi så skulle jag mycket väl själv kunna samla burkar. Sen om någon skulle se mig, inget jag bryr mig om.
Senast redigerad av godboy 2025-09-20 kl. 17:28.
Citera
2025-09-20, 17:19
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:

Du är väl snarare en hjälte.

Jag tar inte upp pantburkar och flaskor, fast jag kanske borde. Helt otroligt vad många burkar och flaskor jag sett ligga på marken.

Får nästan lite dåligt samvete.
Citera
2025-09-20, 17:28
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant.

Ser du ner på pantare? Är jag en lodare? .

Det är väl just för att du inte behöver det som det inte är kontroversiellt för dig. Säkert mycket känsligare för den som behöver pant engarna för att kunna äta idag.

Lektips, det är väldigt kul att sätta sig ett gäng med några flak öl i en park. Lägga all pant på en filt i mitten allte ftersom ölen dricks ur och sedan försvara panten hela kvällen mot alla stans svartmuskiga lösdrivare som kommer sukta efter panten.
Citera
2025-09-20, 17:30
Medlem
Kolla soptunnorna på mackarna, dom är tvär fyllda av pantburkar som slängts när folk tankar hehe men man får vara lite diskret så att inte personalen tycker man är för störande.

Har bara gjort detta en gång förra sommaren när det var fattigt och jag behövde snus.

Men helt rätt med motion, friskluft etc.
Beroende på ekonomisk situation plockar jag olika mycket, typ ta en burk som ligger i bussens papperskorg när man går ut... enkla burkar helt enkelt.
Desto svårare ekonomisk situation, desto djupare sökning.

Lite tabu är det väl att titta i papperskorgar / soptunnor när folk kan se, men att ta en burk man spontant hittar efter gång o cykelbanan är ju inget att skämmas över.
Citera
2025-09-20, 17:33
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jag tar inte upp pantburkar och flaskor, fast jag kanske borde. Helt otroligt vad många burkar och flaskor jag sett ligga på marken.

Får nästan lite dåligt samvete.

Varför dåligt samvete? Jag lämnar dem åt mänskor jag vet behöver panten bättre. Det gör ju du också. Känner mig väl snarast bättre till mods av vetskapen om att det kommer andra till godo.
Citera
2025-09-20, 17:34
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Varför dåligt samvete? Jag lämnar dem åt mänskor jag vet behöver panten bättre. Det gör ju du också. Känner mig väl snarast bättre till mods av vetskapen om att det kommer andra till godo.

Så kan en förstås tänka.💡💡
Citera
2025-09-20, 17:34
Medlem
Kommer aldrig hamna i den situationen där jag behöver panta burkar.
Citera
2025-09-20, 17:35
Medlem
Mittokrats avatar
Jag har iallafall konstaterat att det finns gott om pantburkar där folk inte letar efter dem.
Citera
2025-09-20, 17:54
Medlem
Citat:
Precis så är det ju.

För mig är et inte jobb utan motion, en rolig hjärndöd och avkopplande grej som ger distraktion från allt annat i livet.

Är vi släkt månne?

Jag känner igen mig i det du skriver. Pantletandet i sig är motivationen att gå ut och röra på mig.
Ta min långpromenad varje dag och må bra av att vara ute samtidigt som set blir lite "skattjakt".
Utan att leta pant blir promenaderna mer ett tråkigt måste och inte lika motiverande.

Gör jag det för pengarna? Nej dom behöver jag inte men givetvis är fem eller hundrafemtio extrakronor om dagen ett trevligt tillskott som kan läggas på något onödigt som nu känns gratis.
Och blir det noll så kom jag ändå ut och gjorde vad jag behöver.
Röra på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in