2025-09-20, 20:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardy
Jaha, trodde inte att de kommit fram till motivet.
Det känns mest troligt att mordet är politiskt motiverat. Det jag menar är att sålänge man inte vet, ljuger alla som bara antar

De har ju offentligtgjort sms convo där mördaren svarade sin transpojkvän på den raka frågan varför han gjorde det. Och svaret var pga att han fått nog av Kirks "hat". Dvs pga Kirks åsikter. Om inte det duger så duger inget som motiv.
Citera
2025-09-20, 20:52
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Så din källa BBC påstår att Carr har hotat med det men du kan fortfarande inte komma med direkt uttalande eller källa till uttalandet mer än en vinkling från en vänstervriden brittisk kanal (där dom fängslar folk numera för sina åsikter).

Kan du inte bara komma med en pålitlig källa eller direktuttalande från FCC att dom kommer dra in licensen om dom inte stänger ner Kimmel?

Nej, för det finns ingen sådan och du vinklar ord men blir butthurt när folk vinklar Kimmels.

Hycklare och mytoman!

"The decision comes after ABC broadcast affiliate Nexstar said it would pull Kimmel’s show from its 32 ABC stations “for the foreseeable future” in response to the comedians comments."
https://www.politico.com/news/2025/0...kirk-00570355?

Sluta ljuga i varje tråd.

""When a person says something that a ton of people find offensive, rude, dumb in real time and then that person is punished for it that's not cancel culture. That is consequences for your actions".

FRÅN DIN EGEN LÄNK.

Tja, i min bok är "hycklare och mytoman" ändå hundra gånger bättre än "imbecill och analfabet".

Vi som kan läsa (t.o.m. på flera språk) och vet vad som faktiskt har hänt, där ute i den riktiga verkligheten, har inget behov av att försöka skapa en alternativ verklighetsbubbla i en tråd på FB.

Så du kan ta din töntiga inställning och stoppa den nånstans där inget ljus lyser. Och i motsats till vad du först trodde så avser jag faktiskt tomrummet mellan dina öron. Det verkar vara länge sen nån tände en lampa där.
Citera
2025-09-20, 20:58
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tja, i min bok är "hycklare och mytoman" ändå hundra gånger bättre än "imbecill och analfabet".

Vi som kan läsa (t.o.m. på flera språk) och vet vad som faktiskt har hänt, där ute i den riktiga verkligheten, har inget behov av att försöka skapa en alternativ verklighetsbubbla i en tråd på FB.

Så du kan ta din töntiga inställning och stoppa den nånstans där inget ljus lyser. Och i motsats till vad du först trodde så avser jag faktiskt tomrummet mellan dina öron. Det verkar vara länge sen nån tände en lampa där.

Precis som i varje tråd du blir motbevisad och ställd mot väggen så återkoppplar du enbart med personliga påhopp och off topic.

Hur är du inte bannad än?

ON TOPIC:
Så det är fullt rimligt att tolka Carrs uttalande som att dom kommer stänga ner ABC ifall dom inte pausar Kimmel, även fast han inte sa det ordagrant, men det är inte okej att tolka (som alla med hjärna gör) Kimmels uttalande som att han menar att skytten är Maga/höger?

Hyckleri på hög nivå av vänsterpatrasket i trådarna.
Citera
2025-09-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Varför pratar du ens med mig när du ändå svarar i mitt ställe?

Jag vill inte "bekanta mig" med din stödkrycka Trump, jag vill att du förklarar hur muppens show blev nedlagd. Berätta hur det fungerar i branschen. Allt hittepå om Trump kommer att bortses från, du ska uttryckligen berätta hur denna superstjärna mister Kimmel blir "censurerad".

Om den uppgiften är dig övermäktig behöver du naturligtvis inte svara, men var medveten om att ditt fokusflyttande ordbajsande inte imponerar nämnvärt.
Ska jag berätta 'hur det fungerar i mediabranschen'?

Hur Kimmel blev munkavlad? Det är ju bara följa med i ärendet ...?

Trump utövar tryck ovanifrån, som alltid. Han har alltid gjort så. Alla vet att han är extremt lättkränkt. Han har gång på gång avskedat ministrar och FBI-chefer på stående fot, inte för bristande kompetens utan för att de sagt eller gjort något som inte hyllar honom. Dem han inte kan styra direkt, hotar han, eller hänger ut i tabloidpressen med fabricerade uppgifter, alternativt sätter attack-hunds advokater (som tidigare Michael Cohen) på, så deras liv förstörs.

På hans kampanjmöten är pressen inhägnad bakom galler och skyddad av väktare, eftersom publiken ofta attackerar dem verbalt och fysiskt – kastar drycker på kameror, skriker hat och ibland kastar föremål. När Trump under talen pekar ut pressläktaren och säger: ”Ni vet alla vilka DE DÄR är, och vad de ägnar sig åt!”, har journalister vittnat om den iskalla skräcken när tusentals personer plötsligt vänder sig mot dem med burop, hot och aggressiva blickar. Situationen har ofta varit på gränsen till att urarta i rena attacker. Trump njuter av det, han älskar makten, och att intimidera människor till lydnad.

Hans verktyg är också ”sitt vackra Truth Social-konto”, som han kallar det, som även följs av några tusentals RIKTIGT fanatiska anhängare. Så, när han han pekar ut en journalist tia Truthsocial, ta Megyn Kelly som exempel, så dränks hon och hennes familj i hot. Skola, arbetsgivare och privatliv blir måltavlor, det börjar spridas rykten och lögner systematiskt om henne, släkten och familjen, som sedan plockas upp av MSM som nyhet, vilket sprider det vidare.

Detta här är den metodik som fascistiska diktatorer använder: skapa skräck, kontrollera opinionen, tysta kritiker. Myndigheter, journalister och politiker vet att de riskerar allt om de hamnar på Trumps avigsida. MAGA människor säger "Men det är ju inte Trump som utför det ..?". Nä, det har dom ju rätt i

Både folk och myhndigheter är riktigt rädda för att hamna på Trumps avigsida, för man kan nästan förlora livet då. Ett inlägg avTrump, på truthsocial, som pekar ut dig, och du får ett bokstavligt helvete flera år framåt, kan förlora jobbet, bli överfallen, ditt hem attackaret. Det här drabbar journalister och tidningpublikationer om inte längre publicera saker dom vet Trump ogillar. Det drabbar domstolar och enskilda domare som Trump hänger ut, vars domslut påverkas för att undvika att bli uthängda osv.

Talkshowvärdar som Jimmy Kimmel och hundratals andra andra har i årtionden gjort satir om betydligt grövre händelser än en enskild MAGA-profil som blivit skjuten. Men Trump är super-allergisk mot all form kritik av det som associeras med honom.
Han har sparkat ministrar, generaler, till och med sin egen svärson, på stående fot, han sparkade 92% av sin egna administration första president-perioden, ibland för att dom sagt en enda felaktig mening. Vita Husets stabschef avskedades och byttes ut 4 gånger, Nationella Säkerhetsrådgivaren 5 gånger, Vita Husets kanslichef 11 gånger osv, Trump sparkade höga militärer, FBIs chef 2 gånger, för att dom 'inte gör dom Trump vill' .. listan är verkligen jättelång.

Han säger ibland att vissa människor förtjänar inte att leva, endast för som inte blint lyder honom. Att försöka kväsa medier och avlägsna kritiker är självklart för honom. Har alltid varit. Det här är en ledarskapsmetodik som är väldigt väl känd. Det är ett är skräckvälde i sin barndom; Nord-Korea Style.

När några puckon påstår att Kimmel ska ha sagt att Kirks mördare var MAGA (vilket är en ren lögn) använder Trump det som ursäkt för att ”straffa” Kimmel. Vinden låg i rätt riktning för att göra det just nu.
Trump själv säger, och låtsas, att det handlar om bristande talang eller tittarsiffror, men till och med Fox News folk medger att det i själva verket var ett försök att tysta en kritiker. Och han säger själv öppet att de som är emot honom borde förlora sändningslicensen.

Trump statuerar exempel, helt enkelt, så att andra talkshowvärdar, även USAs största och äldsta TV-bolag börjar tänka sig för med att kritisera Trump framöver. Liksom journalister börjar göra, domare, myndigheter börjar göra osv osv.

Det avgörande är alltså inte bara VAD som sker, utan lika mycketr NÄR och I VILKEN RELATION TILL HÄNDELSERNA, samt vem som gynnas osv.

Så fungerar det i dagens USA, i mediabranschen, som du frågade om.
Det pågår hela tiden inför öppen ridå, vem har INTE sett det? T.o.m. amerikansk media själv, och utländsk media rapporterar ju omdet kontinuerligt, vilket stöds öppet av alla de mest kända talkshow värdarna i USA just nu.

Fler frågor?
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-20 kl. 21:50.
Citera
2025-09-20, 21:03
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Om man efter att Kennedy sköts hade sagt "mördaren var givetvis ingen annan än en Kennedy-supporter" så vore det lika psykopatiskt och bissart.

Mördaren har det där narcissistiska smajlet som även Dr Mengele hade. Det är sådana psykopater som kan sno låtar skrivna av musikaliska genier och ta åt sig äran för att ha skrivit dom.

Hoppas han får dödsstraff!!
Citera
2025-09-20, 21:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Precis som i varje tråd du blir motbevisad och ställd mot väggen så återkoppplar du enbart med personliga påhopp och off topic.

Hur är du inte bannad än?

ON TOPIC:
Så det är fullt rimligt att tolka Carrs uttalande som att dom kommer stänga ner ABC ifall dom inte pausar Kimmel, även fast han inte sa det ordagrant, men det är inte okej att tolka (som alla med hjärna gör) Kimmels uttalande som att han menar att skytten är Maga/höger?

Hyckleri på hög nivå av vänsterpatrasket i trådarna.

Jag har inte skrivit ett ord om vad Kimmel sagt eller inte sagt. Bara om vad Carrs tilltag kommer att leda till. Vilket, lustigt nog, gör att jag för ovanlighetens skull är överens med Tucker Carlson och Ted Cruz...

Och på tal om alla trådar: jag freakar inte ut i varenda tråd om "vänster" hit och "vänster" dit och framförallt tycker jag inte det minsta synd om mig själv. Raka motsatsen till stackars dig som lider så ofantligt för att all världens "vänster" är ute efter dig medan resten av världen inte förstår dig. Sheez...
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-20 kl. 21:15.
Citera
2025-09-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardy

Olof Palmes eller Anna Lindhs mördare kanske röstade vänster. Vem bryr sig

Bryr man sig om vad mördaren röstar på lär det väl endast vara av egoistiska själv. Fler/färre röster osv.

Kimmel bryr sig.

Han sprider lögner till att börja med som gör att folk begår politiska mord.
Citera
2025-09-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Kimmel bryr sig.

Han sprider lögner till att börja med som gör att folk begår politiska mord.

Vilken lögn har Kimmel spridit som orsakat ett politiskt mord? Blev ju jävligt nyfiken nu...
Citera
2025-09-20, 21:22
Medlem
Citat:

ON TOPIC:

Det är naturligtvis helt okej att tolka Kimmels uttalande som du har gjort. Men även under den tolkningen är det inte okej för staten att bedriva censur på detta sätt - det är fullständigt grundlagsvidrigt.
Citera
2025-09-20, 21:30
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det är naturligtvis helt okej att tolka Kimmels uttalande som du har gjort. Men även under den tolkningen är det inte okej för staten att bedriva censur på detta sätt - det är fullständigt grundlagsvidrigt.

Är det censur om arbetsgivaren inte vill ha kvar en anställd som drar ner företagets ekonomi och tittarsiffror än mer än han redan gjort?

Hur svårt ska det vara att förstå att arbetsgivaren tydligt inte vill ha kvar Kimmel?
Citera
2025-09-20, 21:30
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Det folk stör sig på är inte detta utan att Kimmel rakt av ljög och konstaterade att skytten var MAGA.

Det är ointressant eftersom Kimmel är en stand-up komiker. Alla late show hosts inleder föreställningen med en monolog där det är meningen att man ska vara lite elak och sparka på kändisar och politiker. Inte att man ska vara en nyhetsförmedlare, det finns andra program för det.

Så har det varit ända sedan formatet tillkom på 50-60 talet. Det finns ingen i USA eller för den delen sverige som inte förstår det. Då blir det väldigt skräckinjagande att presidenten på riktigt vill ta bort sådana personer.

Det är tveksamt om det finns några politiska vinster att göra, redan idag är youtube den främsta informationskällan för amerikanska folket.
Citera
2025-09-20, 21:31
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Är det censur om arbetsgivaren inte vill ha kvar en anställd som drar ner företagets ekonomi och tittarsiffror än mer än han redan gjort?

Hur svårt ska det vara att förstå att arbetsgivaren tydligt inte vill ha kvar Kimmel?

Det är inte sant. Man stänger inte ner en show mitt i säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in