2025-09-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes33
Och du tycker svaret på det är att montera ner välfärden. Nu är det så att skadan är redan gjord och allt som görs drabbar all. bättre hade varit om de riktade sina nedskärningar till enbart icke medborgare. Men det är inte vad de vill, Uffe skulle älska ett usa nr 2
Ingen välfärd har nedmonterats så sitt inte och ljug. Men självklart om dessa 2 miljoner hade lämnat landet så hade det inte funnits några vårdköer.
Citera
2025-09-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Vad menar du? Ska vi ge dom pengar så dom inte rånar oss?
Ja det är typiska vänsterkommentarer! Snacka om svagbegåvning!
Troligtvis är det bara blattar och annat slödder som resonerar på det viset.
Citera
2025-09-19, 18:46
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Varför stödjer du inte det? Det är ju den enda rimliga lösningen, vi har ingen användning av dessa individer.
Jag baserar mottagande till Sverige, endast på deras behov av skydd. Många som kommer hit som högutbildade är ändå inte bra mänskor. Icke-arbetande, kan bli arbetande, och icke-arbetande kan vara mycket bättre som mänskor än arbetande, även högutbildade arbetande.

AFS och liknande kommer aldrig komma någon vart eller få inflytande.
Citera
2025-09-19, 18:53
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Givetvis gäller det här med White flight inte exakt alla vita i ett område. Det kan alltid finnas enstaka som av olika orsaker inte flyttar därifrån. Om man går in på t.ex Hitta.se och kollar Rinkeby så ser man att nån procent av invånarna har svenska namn. Från början bodde där enbart svenskar, men nu har näst intill samtliga lämnat.

Folk grupperar sig i enklaver hela tiden. Titta på New York, till exempel, med hundratals etniska enklaver. Staden kallas ju ibland ”The melting pot”, men i verkligheten är det inte en smältdegel utan det är mera ett tröskverk som skiljer agnarna från vetet och delar in folk efter etnicitet.
Ja, ja. Men tror nog sådant som utsatt område, särskilt område spelar större betydelse, än endast härkomst.
Utsatt och särskilt utsatt, väger ju in fler faktorer än härkomst.

Jag tror främst det är storstadsregionerna som forskningen är relevant för. Mer festande och knarkande i storstadsregioner=mer arbete åt organiserad brottslighet=mer otrygghet(langare, konflikter, osv)

Ja, jag ser egentligen inget fel i lite enklaver heller. Så länge det liksom inte leder till skjutningar, spräningar och andra allvarliga grejer. Det mesta i storstäder som New York är nog rätt blandat ändå, även om där finns Chinatown, osv.
Citera
2025-09-19, 19:01
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Jag baserar mottagande till Sverige, endast på deras behov av skydd. Många som kommer hit som högutbildade är ändå inte bra mänskor. Icke-arbetande, kan bli arbetande, och icke-arbetande kan vara mycket bättre som mänskor än arbetande, även högutbildade arbetande.

AFS och liknande kommer aldrig komma någon vart eller få inflytande.
Behov av skydd? Ja det finns det säkert en miljard av. Det är noll argument för varför vi ska acceptera det behovet här. Verkligen noll. De kan få skydd i närmsta grannland, man åker inte över halva världen för att gå skydd.

Så länge det finns svenskar som letar pantburkar och lever utan tak över huvudet kan du ta dina som "behöver skydd" och köra upp de i röven. Förbannade hycklande humanist.

Finns få saker som gör mig så upprörd som detta eviga hycklande. En vänster som ser ner på de verkligt behövande, det är vidrigt att se. Hjalmar Branting hade snurrat i sin grav om han såg er.
Citera
2025-09-19, 19:04
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Behov av skydd? Ja det finns det säkert en miljard av. Det är noll argument för varför vi ska acceptera det behovet här. Verkligen noll. De kan få skydd i närmsta grannland, man åker inte över halva världen för att gå skydd.

Så länge det finns svenskar som letar pantburkar och lever utan tak över huvudet kan du ta dina som "behöver skydd" och köra upp de i röven. Förbannade hycklande humanist.

Finns få saker som gör mig så upprörd som detta eviga hycklande. En vänster som ser ner på de verkligt behövande, det är vidrigt att se. Hjalmar Branting hade snurrat i sin grav om han såg er.
Självklart finns det gränser, och invandring kan ske på ett ansvarslöst sätt. Det har jag inte sagt någonting om. Men av dom vi tar, så bör det vara främst deras skyddsbehov som styr.

Står väl ungefär där S står i fråga om hur många vi kan och bör ta emot. Det var ju under deras mandatperiod som den större delen av minskningen i invandring skedde. SD har för många dåliga förslag och samarbetar med M. Jag tror inte SD och M, kommer leda till bäst konsekvenser för Sverige, så då spelar små skillnader i invandringspolitik inte så stor roll, för mig.

Problemen i Sverige beror inte bara på invandring. Det är ett annat skäl till att jag ej kan tänka mig rösta på SD eller tidöpartierna. Problem har funnits länge och har även andra orsaker.
Citera
2025-09-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Det är möjligt att hon skulle gå nån tusenlapp plus, men det uppväger ju oftast inte åttatimmars arbetsdagar inom ett låglöneyrke.
Då är väl problemet åter igen att låglöneyrket är så dåligt betalda att de inte ger mer än soc?

Men jag tvivlar, utöver ett antal tusen extra i månaden, som du själv beskriver det, så kan man faktiskt spara pengar, man har faktiskt rätt att äga lite saker och de åtta timmarna på jobbet spenderar man med att tjäna pengar istället för att behöva gå på div. vuxendagis och "praktik" osv. som inte betalar.

Som tidigare beskriv, en del utav dessa exempel som dras fram är skeva och specifikt skapade för att skapa irritation utan att man meddelar (eller att mottagarna är intresserade av eller bryr sig om kontext). Det finns verkliga fall ifrån förvaltningsdomstolar som är skeva kring det man ansöker om utöver riksnormen, man behöver inte hitta på skit.
Citera
2025-09-19, 19:13
Medlem
Citat:
Så länge det finns svenskar som letar pantburkar och lever utan tak över huvudet
Och dessa får det bättre med dumpad välfärd?
Citera
2025-09-19, 19:13
Medlem
Citat:
Självklart finns det gränser, och invandring kan ske på ett ansvarslöst sätt. Det har jag inte sagt någonting om. Men av dom vi tar, så bör det vara främst deras skyddsbehov som styr.

Står väl ungefär där S står i fråga om hur många vi kan och bör ta emot. Det var ju under deras mandatperiod som den större delen av minskningen i invandring skedde. SD har för många dåliga förslag och samarbetar med M. Jag tror inte SD och M, kommer leda till bäst konsekvenser för Sverige, så då spelar små skillnader i invandringspolitik inte så stor roll, för mig.

Problemen i Sverige beror inte bara på invandring. Det är ett annat skäl till att jag ej kan tänka mig rösta på SD eller tidöpartierna. Problem har funnits länge och har även andra orsaker.
Merparten av Sveriges problem beror på invandring. Tex bostadsbrist, köer i sjukvården, skjutningar, sprängningar, skolresultat som går ner, bedrägerier mot äldre, infiltration av myndigheter, arbetslöshet, ökad korruption, tom klimatet påverkas då det går åt betydligt mer energi för att värma upp bostäder åt tex en afrikan här i Sverige än om vederbörande skulle stannat i sitt hemland.
Citera
2025-09-19, 19:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Lol nej det är säkert bara en slump att vi gick från kanske det bästa land världen någonsin skådat till kaoset vi har idag. Hmmmm, skedde det någonting under dessa 50 år? Hmmmm. Ja just ja, vi importerade två miljoner människor, många som har en radikalt annorlunda kultur och/eller religion men det är ju helt fine. Vi lär de bara nationalsången och vad midsommar är så tar vi det därifrån. Just ja, vi sätter dem alla i lägenheter där inga svenskar finns och ger dem bidrag på svenskarnas bekostnad. Sjukt bra ide!

Alltså den back-lash som kommer komma är galen. Vi svenskar har verkligen tröttnat. Innan kunde vi ändå tänka oss viss invandring, nu är det bara ut med alla som gäller. Skiter i vilket parti det är men de första som föreslår total återvandring får mitt stöd.
Citera
2025-09-19, 19:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Och dessa får det bättre med dumpad välfärd?
Och den dumpade välfärden är inte en följd av den misslyckade invandringen?
Citera
2025-09-19, 19:27
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ingen välfärd har nedmonterats så sitt inte och ljug. Men självklart om dessa 2 miljoner hade lämnat landet så hade det inte funnits några vårdköer.

Haha du lever i lala land. Försämrades inte nyss a-kassan? Har sjukvården blivit bättre, har det gjorts något åt det tycker du? Vet inte hur gammal du är men välfärden har försämrats kraftigt de senaste 20 åren. Bit för bit tar de medans du sitter och betalar lika hög skatt och hatar invandrare. Jag kan tala om för dig att problemen kommer inte att försvinna för att en mamma med 5 plus barn får mindre pengar, fast vänta det gäller ju alla eftersom hela riksnormen skulle dras ner. Eller att a-kassan blir sämre. Poängen är att Sverige är redan överfullt och att dra ner på välfärden kommer bara skapa mer problem. Dessa åtgärder kanske hade haft en liten effekt för 10 till 15 år sedan, men inte nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in