Citat:
Ursprungligen postat av
Gents
På min Facebook står det att getknullare inte är en folkgrupp, och skulle DO göra den kopplingen är det DO som hetsar mot en specifik folkgrupp då man direkt gör en koppling av ordet.
Det är självklart att Flashbacks ägare inte kan hållas ansvarig för enstaka inlägg. Det får mig att fundera: om en skribent döms för hets mot folkgrupp, ska då även forumägaren dömas för samma brott trots att denne inte själv uttryckt sig?
På samma sätt blir inte en bibliotekarie åtalad om någon smyger in en bok med hetsande innehåll i biblioteket. En fastighetsägare blir inte åtalad om en hyresgäst står på sin balkong och skriker olagliga saker. Och ett telefonbolag hålls inte ansvarigt om någon använder deras nät för hotfulla samtal.
+1
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Märklig lag egentligen.
Endast en domstol kan bestämma vad som utgör ett lagbrott, så i princip bör ju ingen annan kunna upplysa om att ett lagbrott är publicerat på forumet.
Varje publicering bedöms för sig i sin egen kontext.
Dessutom så är ju lagen hur godtycklig som helst. Svenskar, norrmän, polacker etc omfattas inte av lagen. Det spelar också roll vem som uttalar eller gör något. Senast kallade M-politikern en grupp judar för odjur och chefsåklagaren såg inte att det var HMF och valde att inte väcka åtal. Kanske är de i samma loge. Hade istället NMR företrädare sagt odjur som samma grupp hade det varit solklart fall för åtal. HMF är enbart skapat för att skydda den ansvariga gruppen som slängt Sverige och väst in i ett mångkulturellt inferno för kritik. Alla länder har snarlik lag och samma grupp återfinns alltid som utvald för skydd.
Med tanke på dagens teknik, hur ska någon kunna bevisa vem som skrivit ett specifikt inlägg? Det kan finnas flera användare på ett konto. Allt går att hacka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Firewaia
Är man paragrafryttare och byråkrat så är det fullt rimligt att stänga Flashback för minsta miss, är man en sund och logisk människa som lever i den verkliga världen är det absolut ett hot mot den tänkande delen av demokratin
Tror inte ett ögonblick att det är paragrafryttare och byråkrater som vill stänga FB utan den där gruppen man inte får kritisera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Skulle Flashback få stänga ner då går säkert utvecklingen mot BankID för att logga in och skriva på ett annat forum. Självfallet så slinker det igenom inlägg jag inte vill skriva personligt om någon myndighet kan säkerställa min identitet. Det skulle inte hindra mig från att skriva ungefär som jag gjort men hela prylen är att vi har ett forum där jag som användare får vara anonym.
Utifrån BLT:s resonemang så tror jag en domstol skulle kört över argumenten där, och faktiskt döma den ansvariga utgivaren för flera av dom 12 missade inläggen. Patetiskt ja, men jag tror det kan komma bli så.
I det läget så går informationen och oppositionen under ytan. Å ena sidan hade det kanske varit mer effektivt. Samtidigt hade grupper infiltrerats och dissidenter fängslats, vilket också hade väckt fler. FB är är ett fantastiskt forum för att få testa idéer och få nya vinklar på sina åsikter.