2025-09-20, 17:43
Medlem
Hegamons avatar
Skulle Flashback få stänga ner då går säkert utvecklingen mot BankID för att logga in och skriva på ett annat forum. Självfallet så slinker det igenom inlägg jag inte vill skriva personligt om någon myndighet kan säkerställa min identitet. Det skulle inte hindra mig från att skriva ungefär som jag gjort men hela prylen är att vi har ett forum där jag som användare får vara anonym.

Utifrån BLT:s resonemang så tror jag en domstol skulle kört över argumenten där, och faktiskt döma den ansvariga utgivaren för flera av dom 12 missade inläggen. Patetiskt ja, men jag tror det kan komma bli så.
Citera
2025-09-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Så om någon säger något du inte gillar ska de straffas alltså? Låter som Kina rakt igenom. Dessa är några inlägg på ett enormt forum. Om de stör dig så mycket varför är du ens här? Dra till Reddit istället som har hårdare moderation och censur.

Bryter det du säger och skriver mot någon rubricering i Brottsbalken? Ja, då ska du straffas i den ordalydelse som lagen är skriven.

Problemet Admin har är att dennes moderatorer inte kan prioritera sin moderering. Saker som inte är lagbrott modereras bort (främst saker som är mot mods egna åsikter), medan strikta lagbrott hålls kvar öppet. Därför får Admin besöka tinget, då han är ansvarig för forumet och hans moderatorer.
Citera
2025-09-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är helt orimligt.

Kan man komma runt det genom att starta en speglad kopia av Flashback som heter Flashbackk och har en annan ansvarig utgivare? Med en strategi som liknar Piratebays, som Big Brother aldrig lyckats stänga ner?

Ett forum kan inte ha en ansvarig utgivare. Därför skriver alla tidningar med forum att just forumsdelen inte ingår i den redaktionella verksamheten.
Citera
2025-09-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Ja, det är ett hot mot ”demokratin”, om man med det menar rätten att uttrycka sin åsikt. Men den är redan död. Redan lagen om hets mot folkgrupp var dödsstöten mot yttrandefriheten.

Håller med. HMF lagen satte ordentligt dit yttrandefriheten. Sverige jobbar ständigt med att förbjuda åsikter och deras våta dröm är att stoppa Flashback.
Jag anser inte dock att Flashback är för yttrandefrihet men dom har ändå nått lite längre än andra sociala medier.
Citera
2025-09-20, 18:02
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Om svenskar är för korkade för att uppfostra sina barn, så tar lagen över istället. Gillar det inte? Trist för dig.
Att vara arg och skriva något på nätet som ytterst få läser är inte att vara ouppfostrad. Och att ha ouppfostrade barn är ett minimalt problem jämfört med samhällen som Ryssland och Kina där staten bestämmer vad du får veta.

Den som börjar med att bränna internetinlägg slutar med att bränna människor. Profetia från 1800-talet som slog in 1936.
Citera
2025-09-20, 18:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
På min Facebook står det att getknullare inte är en folkgrupp, och skulle DO göra den kopplingen är det DO som hetsar mot en specifik folkgrupp då man direkt gör en koppling av ordet.

Det är självklart att Flashbacks ägare inte kan hållas ansvarig för enstaka inlägg. Det får mig att fundera: om en skribent döms för hets mot folkgrupp, ska då även forumägaren dömas för samma brott trots att denne inte själv uttryckt sig?

På samma sätt blir inte en bibliotekarie åtalad om någon smyger in en bok med hetsande innehåll i biblioteket. En fastighetsägare blir inte åtalad om en hyresgäst står på sin balkong och skriker olagliga saker. Och ett telefonbolag hålls inte ansvarigt om någon använder deras nät för hotfulla samtal.

+1

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märklig lag egentligen.

Endast en domstol kan bestämma vad som utgör ett lagbrott, så i princip bör ju ingen annan kunna upplysa om att ett lagbrott är publicerat på forumet.

Varje publicering bedöms för sig i sin egen kontext.

Dessutom så är ju lagen hur godtycklig som helst. Svenskar, norrmän, polacker etc omfattas inte av lagen. Det spelar också roll vem som uttalar eller gör något. Senast kallade M-politikern en grupp judar för odjur och chefsåklagaren såg inte att det var HMF och valde att inte väcka åtal. Kanske är de i samma loge. Hade istället NMR företrädare sagt odjur som samma grupp hade det varit solklart fall för åtal. HMF är enbart skapat för att skydda den ansvariga gruppen som slängt Sverige och väst in i ett mångkulturellt inferno för kritik. Alla länder har snarlik lag och samma grupp återfinns alltid som utvald för skydd.

Med tanke på dagens teknik, hur ska någon kunna bevisa vem som skrivit ett specifikt inlägg? Det kan finnas flera användare på ett konto. Allt går att hacka.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Är man paragrafryttare och byråkrat så är det fullt rimligt att stänga Flashback för minsta miss, är man en sund och logisk människa som lever i den verkliga världen är det absolut ett hot mot den tänkande delen av demokratin

Tror inte ett ögonblick att det är paragrafryttare och byråkrater som vill stänga FB utan den där gruppen man inte får kritisera.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Skulle Flashback få stänga ner då går säkert utvecklingen mot BankID för att logga in och skriva på ett annat forum. Självfallet så slinker det igenom inlägg jag inte vill skriva personligt om någon myndighet kan säkerställa min identitet. Det skulle inte hindra mig från att skriva ungefär som jag gjort men hela prylen är att vi har ett forum där jag som användare får vara anonym.

Utifrån BLT:s resonemang så tror jag en domstol skulle kört över argumenten där, och faktiskt döma den ansvariga utgivaren för flera av dom 12 missade inläggen. Patetiskt ja, men jag tror det kan komma bli så.

I det läget så går informationen och oppositionen under ytan. Å ena sidan hade det kanske varit mer effektivt. Samtidigt hade grupper infiltrerats och dissidenter fängslats, vilket också hade väckt fler. FB är är ett fantastiskt forum för att få testa idéer och få nya vinklar på sina åsikter.
Citera
2025-09-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Min fråga är varför Mark Zuckerberg inte åtalats för att det står "nigger" på min "wall" sedan 2008? Är det jag som missförstått något? Vi som respekterar Flashbacks admins och mods, vi är helt förflämtade av vad som hänt!
Mark Zuckerberg är jude och stormrik, därför är han immun mot HMF-åtal vilket vita svenskar inte kan vara.

Du har missförsstått att alla människor skulle ha lika värde och är lika inför lagen, vissa är lite mer lika än andra.

Vilket i sig är ett demokratihot, med stöd av sveriges justitiekansler.

Citat:
Tidigare Justitiekanslern (JK) Göran Lambertz var av uppfattningen att inte svenskar omfattas.[11][12]
syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp
Citera
2025-09-20, 18:23
Avstängd
Åtalet mot Flashbacks grundare är inte bara en juridisk fråga utan en symbol för något större. När man riktar rättsapparaten mot en plattform som i två decennier gett utrymme för fri debatt blir det ett direkt ingrepp i yttrandefriheten.

I praktiken riskerar det att skapa självcensur, både hos användare och hos andra forumägare. Om signalen blir att du kan åtalas för vad tusentals anonyma skriver på din plattform så stryper man långsamt det öppna samtalet.

Det finns säkert delar som kan kritiseras på Flashback, men om man tar bort rätten att ens driva ett forum utan att själv riskera åtal för andras ord, då rör vi oss bort från grundläggande demokratiska principer.
Citera
2025-09-20, 18:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
+1

Dessutom så är ju lagen hur godtycklig som helst. Svenskar, norrmän, polacker etc omfattas inte av lagen. Det spelar också roll vem som uttalar eller gör något. Senast kallade M-politikern en grupp judar för odjur och chefsåklagaren såg inte att det var HMF och valde att inte väcka åtal. Kanske är de i samma loge. Hade istället NMR företrädare sagt odjur som samma grupp hade det varit solklart fall för åtal. HMF är enbart skapat för att skydda den ansvariga gruppen som slängt Sverige och väst in i ett mångkulturellt inferno för kritik. Alla länder har snarlik lag och samma grupp återfinns alltid som utvald för skydd.

Med tanke på dagens teknik, hur ska någon kunna bevisa vem som skrivit ett specifikt inlägg? Det kan finnas flera användare på ett konto. Allt går att hacka.

Tror inte ett ögonblick att det är paragrafryttare och byråkrater som vill stänga FB utan den där gruppen man inte får kritisera.

I det läget så går informationen och oppositionen under ytan. Å ena sidan hade det kanske varit mer effektivt. Samtidigt hade grupper infiltrerats och dissidenter fängslats, vilket också hade väckt fler. FB är är ett fantastiskt forum för att få testa idéer och få nya vinklar på sina åsikter.

Det går inte att bevisa som det ser ut just nu och då går man på den som möjliggör yttrandet.

Satans svin är det vi har att göra med, hur fan kan de se de sina i ögonen och säga att de är på den goda sidan.

Fi faen vilken utveckling.
Citera
2025-09-20, 18:51
Medlem
Fojoss avatar
Helt stört att efterblivna vänstersvenskar bryr sig mer om det som sker i USA för att det slår mot dem för en gångs skull i stället för detta. Varför har vi ens massa äckliga vänstersvenskar på forumet som tycker det ska censureras.
Citera
2025-09-20, 19:10
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Skulle det inte funka att flytta servrarna utomlands igen?
Citera
2025-09-20, 19:12
Medlem
FNLSs avatar
Håller inte med ledaren och rubriken. Det kan aldrig vara otillåtet att anmäla och åtala någon. Att däremot hota eller på annat sätt misskreditera någon som polisanmäler ser jag som ett hot att tysta folk.

Om det sen räcker för fällande dom är en annan sak. Men att inte ens tillåta en anmälan är en farlig väg.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ledarsidan på Blekinge Läns Tidning (BLT) uppmärksammar i dagens tidning rättegången mot Flashback.
"Är det verkligen rimligt att straffa ägaren av en plattform med hundratusentals medlemmar för tolv inlägg?"

"Nog är det viktigt att sidor håller sig inom lagens gränser, och inte uppmuntrar våldsbejakande och antidemokratiska tendenser. Men det är orealistiskt att en sida kan riskeras att stängas ned över 12 missade inlägg. Det är inte proportionerligt."

"Det vore en förlust för vår demokrati – för även om Flashback kanske inte är den främsta källan man plockar information från så är det ett viktigt debatt-forum som motverkar politisk apati. Skulle vi förlora Flashback skulle det vara ett hot mot demokratin."
Åtalet mot Flashback-grundaren är ett demokratihot
https://www.blt.se/ledare/atalet-mot-flashback-grundaren-ar-ett-demokratihot/
Jag är medveten om att tråden (FB) Medias rapportering om rättegången mot Jan Axelsson redan finns. Men då jag som bekant aldrig varit någon förespråkare av samlingstrådar, och anser att denna ledartext förtjänar att uppmärksammas, så tar jag mig friheten att lyfta denna med en egen trådstart.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in