Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Jag tycker också att hon var bra. Jag reagerade lite på programledaren (den söta mörkhåriga) som uttryckte någon slags förvåning över att det inte har reagerats tidigare om det som skrivs på FB. Hon har med andra ord noll koll på hur kränkta människor har krigat mot FB under årens lopp.
Själv är jag splittrad. Vissa saker kan jag anse vara ett lågt sätt att uttrycka sig på men har oerhört svårt att begripa varför det ska vara olagligt.
Samtidigt så vet jag att vissa anser att jag uttrycker mig lågt (speciellt om religiösa) medans jag bara anser att jag uttrycker sunt förnuft. Men att någon skulle säga att det jag skriver skulle vara olagligt gör att jag ser ut så här:
För mig är det som sagt sunt förnuft. Så det blir i mitt huvud att sunt förnuft är olagligt.
Oavsett så tror jag att hindra folk från att uttrycka vad de känner i längden bara kommer skapa våld och konflikt. De man anser uttrycka sig på låg nivå bör man istället fånga upp och bemöta med ord och samtal.
Instämmer, advokaten var riktigt bra och verkade dessutom ordentligt påläst på fallet, såväl som lagstiftningen, vad åtalet gäller och Flashback som forum verkade hon ha bra koll på.
Den mörkhåriga journalisten verkade inte så påläst, men och andra sidan kan de nog inte lägga timtal på förbereder för en intervju på bara några minuter.
Nä jag gillar inte heller HMF-lagstiftningen, vill folk uttrycka de åsikterna får de väl göra det. Och andra får argumentera mot det om de vill. Rena uppmaningar till massmord eller liknade faller väl redan under lagen om uppvigling, eller försök till uppvigling?
Men det stör mig också att jag som mod förväntas ha koll på en lag inte ens domstolarna har ordenlig koll på.
Ang att du gillar att kritisera religioner, det är helt okej, religioner faller inte under HMF, däremot skyddas deras medlemmar av HMF-lagstiftningen. Det kan förvisso uppfattas som en hårfin skillnad, och ibland är det nog också det, men bara så du vet och håller tungan rätt i munnen när du postar här.
Men har man bara lite innanför pannbenet och är någorlunda välartikulerad kan man oftast komma undan med det mesta om man bara formulerar det på rätt sätt.