2025-09-20, 15:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Exakt varför skulle det vara ett hot mot demokratin? Gör om - gör rätt. Det är bara att starta ett nytt forum, och se till att hålla det rent från neanderthalarutspel som riskerar den egna verksamheten.

Bitchslappa b-rassepacket. Eller vänj er vid att byta domän lite då och då.
Vad skulle du säga om ditt eget inlägg städades bort som Skräp?

Nej, ord skrivna av neandertalare kring irriterande ämnen är inte ett stort problem, leder inte till ett sämre samhälle, och ska inte behövas tas bort.

I själva verket är det bortstädning som ger ett sämre samhälle. Vi verkar vara tillbaka till år 2014 nu? När tidningarna stängde sina kommentarsträd eftersom Rasism var ett så fult ord. Hur ruttna år som helst, jag trodde detta var överspelat nu med rasism-censur.
Citera
2025-09-20, 16:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vad skulle du säga om ditt eget inlägg städades bort som Skräp?

Nej, ord skrivna av neandertalare kring irriterande ämnen är inte ett stort problem, leder inte till ett sämre samhälle, och ska inte behövas tas bort.

I själva verket är det bortstädning som ger ett sämre samhälle. Vi verkar vara tillbaka till år 2014 nu? När tidningarna stängde sina kommentarsträd eftersom Rasism var ett så fult ord. Hur ruttna år som helst, jag trodde detta var överspelat nu med rasism-censur.

Om svenskar är för korkade för att uppfostra sina barn, så tar lagen över istället. Gillar det inte? Trist för dig.
Citera
2025-09-20, 16:22
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Om svenskar är för korkade för att uppfostra sina barn, så tar lagen över istället. Gillar det inte? Trist för dig.
Så om någon säger något du inte gillar ska de straffas alltså? Låter som Kina rakt igenom. Dessa är några inlägg på ett enormt forum. Om de stör dig så mycket varför är du ens här? Dra till Reddit istället som har hårdare moderation och censur.
Citera
2025-09-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du avslöjar din okunnighet och du visar ditt förakt för människor med annan sexuell läggning än den du har.
Lagen har tillkommit för att hindra sådana som dig att uttrycka hat mot människor som avviker från ditt ideal.

Transpersoner är människor och de kan betraktas som en grupp, precis som tillbedjare till Jesus kan betraktas som en grupp.

Lagen omfattar ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet.

Du kan själv enkelt kolla upp detta på webben.
Jag borde inte få skriva på internet, va? Helst inte finnas öht, va?
Citera
2025-09-20, 16:40
Medlem
Cadells avatar
Det här känns som samma pissnödighet som att anmäla SVT för när Grotesco uppträdde med "Bögarnas fel" på allsång på skansen.

Vilka inlägg rör det sig om?
Citera
2025-09-20, 16:44
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
En fråga, vem gjorde anmälan? NåN som vart superkränkt av vad som står på nätet? 😂 jösses alltså

Skulle jag också bra gärna vilja veta
Citera
2025-09-20, 16:51
Medlem
Cadells avatar
Jag begriper mig verkligen inte på mitt hemland.
Det är helt i sin ordning att stå i en grupp utanför riksdagen och spotta på politiker för att man håller på Palestina och "visar sina känslor" utan att vakter eller poliser griper in och skickar en därifrån.
Gärna kan jag skrika ut lite judehat också utan konsekvenser.
Men ett internetforum med saltade åsikter är jävligt farligt...
"oj oj oj oj!! här frodas HATET minsann!"

Jag ber om ursäkt... där föll jag ner i den missuppfattade irritationsfällan igen
Senast redigerad av Cadell 2025-09-20 kl. 16:53.
Citera
2025-09-20, 16:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Ledarsidan på Blekinge Läns Tidning (BLT) uppmärksammar i dagens tidning rättegången mot Flashback.
"Är det verkligen rimligt att straffa ägaren av en plattform med hundratusentals medlemmar för tolv inlägg?"

"Nog är det viktigt att sidor håller sig inom lagens gränser, och inte uppmuntrar våldsbejakande och antidemokratiska tendenser. Men det är orealistiskt att en sida kan riskeras att stängas ned över 12 missade inlägg. Det är inte proportionerligt."

"Det vore en förlust för vår demokrati – för även om Flashback kanske inte är den främsta källan man plockar information från så är det ett viktigt debatt-forum som motverkar politisk apati. Skulle vi förlora Flashback skulle det vara ett hot mot demokratin."
Åtalet mot Flashback-grundaren är ett demokratihot
https://www.blt.se/ledare/atalet-mot-flashback-grundaren-ar-ett-demokratihot/
Jag är medveten om att tråden (FB) Medias rapportering om rättegången mot Jan Axelsson redan finns. Men då jag som bekant aldrig varit någon förespråkare av samlingstrådar, och anser att denna ledartext förtjänar att uppmärksammas, så tar jag mig friheten att lyfta denna med en egen trådstart.

admin
Härligt att se journalister som står upp för yttrandefriheten och ett rättvist samhälle.

Det är orealistiskt att en sida kan riskeras att stängas ned över 12 missade inlägg.
Instämmer helt med stycket.
Citera
2025-09-20, 17:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Jag begriper mig verkligen inte på mitt hemland.
Det är helt i sin ordning att stå i en grupp utanför riksdagen och spotta på politiker för att man håller på Palestina och "visar sina känslor" utan att vakter eller poliser griper in och skickar en därifrån.
Gärna kan jag skrika ut lite judehat också utan konsekvenser.
Men ett internetforum med saltade åsikter är jävligt farligt...
"oj oj oj oj!! här frodas HATET minsann!"

Jag ber om ursäkt... där föll jag ner i den missuppfattade irritationsfällan igen

Det beror på vem som har makten över det förhärskande narrativet.

Ja, självklart är det ett hot mot demokratin att lagar stiftas som försvårar för oppositionen att ge sin syn på sakernas tillstånd.
Citera
2025-09-20, 17:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
En fråga, vem gjorde anmälan? NåN som vart superkränkt av vad som står på nätet? 😂 jösses alltså

Denna människa är ett hot mot demokratin och bör såklart pekas ut och behandlas som det hot hen är.

SÄPO, gör ert jobb.
Citera
2025-09-20, 17:17
Medlem
precixs avatar
Helt rätt att han blir åtalad. Han har ett ansvar när sajten är vinstdrivande.
Citera
2025-09-20, 17:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Det är helt orimligt.

Kan man komma runt det genom att starta en speglad kopia av Flashback som heter Flashbackk och har en annan ansvarig utgivare? Med en strategi som liknar Piratebays, som Big Brother aldrig lyckats stänga ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in