2025-09-20, 17:25
Medlem
Jag har precis fått recept på Mounjaro Kwikpen. Jag har inte hämtat ut det ännu så jag har inte sett själva pennan ännu. Men som jag förstår måste man köpa till kanyler? Stämmer det? Jag har inte fått något sådant på recept. Var kan jag köpa det enklast? Någon som kan tipsa mig så det blir rätt?
Citera
2025-09-20, 17:36
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleochSmak2025
Jag har precis fått recept på Mounjaro Kwikpen. Jag har inte hämtat ut det ännu så jag har inte sett själva pennan ännu. Men som jag förstår måste man köpa till kanyler? Stämmer det? Jag har inte fått något sådant på recept. Var kan jag köpa det enklast? Någon som kan tipsa mig så det blir rätt?

Ja man ber om dem när man hämtar ut medicinen. Behövs inget recept men de förvaras bakom disken. Och det är inte kanyler utan tunna korta små nålar som sitter på en plastdutt du sätter på pennan. Det hela är mycket enkelt och smärtfritt.

När man ska få ut golden dose kan man tydligen göra det med kanyl, men den biten får gärna någon insatt beskriva.
Citera
2025-09-20, 17:47
Medlem
Tack så mycket för informationen! Kan man beställa medicinen via apoteket på webben och ändå få nålarna? Har en annan medicin som alltid är beställningsvara så brukar beställa via nätet.
Citera
2025-09-20, 18:21
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tack så mycket för informationen! Kan man beställa medicinen via apoteket på webben och ändå få nålarna? Har en annan medicin som alltid är beställningsvara så brukar beställa via nätet.

Tror du behöver veta vad nålarna heter då och beställa dem med. Tror det är dessa men det är bäst att du frågar en apotekare eller om någon i tråden kan bekräfta att det är rätt (jag tar Ozempic där nålar ingår):
https://www.apoteket.se/produkt/novo...icerad-118217/
Citera
2025-09-21, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
Jag valde Blodtrycksdoktorn eftersom dom inte lurar på en någon extra månadskostnad.

Yazen valde jag bort först av alla pga deras egna väldigt dyra månadskostnad som läggs på utöver den redan dyra kostnaden för medicinen.

HUR du väljer? Du hittar den informationen på respektive vårdgivares hemsida/app.
Jag anmälde mig till EatIt. Är inte heller överförtjust i abonnemang med fasta avgifter.
Nu ska jag prata med en dietist på fredag. Är det någon som har hum om tiden från att man träffar en dietist till att man får prata med läkaren och kan få läkemedel utskrivet?
För övrigt så känns EatIt väldigt seriöst med dietister, KBT osv. Men ni som har Blodtrycksdoktorn kanske har samma erfarenhet där?
Citera
2025-09-21, 08:22
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja man ber om dem när man hämtar ut medicinen. Behövs inget recept men de förvaras bakom disken. Och det är inte kanyler utan tunna korta små nålar som sitter på en plastdutt du sätter på pennan. Det hela är mycket enkelt och smärtfritt.

När man ska få ut golden dose kan man tydligen göra det med kanyl, men den biten får gärna någon insatt beskriva.

Citat:

Citat:
Tror du behöver veta vad nålarna heter då och beställa dem med. Tror det är dessa men det är bäst att du frågar en apotekare eller om någon i tråden kan bekräfta att det är rätt (jag tar Ozempic där nålar ingår):
https://www.apoteket.se/produkt/novo...icerad-118217/

Ja, exakt, det är de nålarna jag har. Man köper dem som sagt var separat. En del verkar ha fått dem med på receptet (som tillägg, det ingår inte i Kwikpen), jag fick lägga till dem själv när jag hämtade ut Mounjaro. Expediten hämtade dem bakom kassan.
Finns säkert fler nålar som funkar, men det är dessa jag har.
Här finns de på lager, men dock via recept?
https://www.apotekhjartat.se/rx/novo...nnovo-100styck
Jag köpte mina på Apoteket, Dishys länk, men som sagt var över disk och inte online.
Citera
2025-09-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Är du rejält överviktig kan jag rekommendera Eatit, men då får du snacka med läkare och framförallt dietist. Tanken är då att med hjälp av utbildning och KBT ska nedgången bli permanent.

Jag är sjukt nöjd, även om det var lite störigt att behöva läsa om vad och när man ska äta osv, men jag tror att jag har större chans att behålla nedgången efter jag slutat med Mounjaro.
Tog det lång tid från det att du pratat med dietist till du fick kontakt med läkare och utskrivet medicin?
Citera
2025-09-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
När man läser i tråden får man lätt uppfattning att man behöver använda sig av mer eller mindre skumma nätläkare för att få recept.

Vill för dom som överväger mounjaro gärna inflika att det verkar gå utmärkt via den vanliga vårdcentralen.
Anektoden jag baserar det på är två bekanta som helt sonika knallade iväg till sin vanliga doktor och nu tar det med gott resultat.

Jag försökte via vårdcentralen och även Kry, fick inte alls bra hjälp och att skriva ut sprutor verkade för dem vara sista utvägen. Först erbjöd dem att jag bara skulle gå och prata med en dietist, då är jag ändå 40+ och haft problem med vikten hela mitt vuxna liv, så att gå till en dietist kändes helt bortkastat.

Vände mig därefter istället till Blodtrycksdoktorn och fick superbra och icke-dömande hjälp direkt. Har gått ned 12kg med hjälp av Mounjaro sedan i början av juli.
Citera
2025-09-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Nyfiken
Jag anmälde mig till EatIt. Är inte heller överförtjust i abonnemang med fasta avgifter.
Nu ska jag prata med en dietist på fredag. Är det någon som har hum om tiden från att man träffar en dietist till att man får prata med läkaren och kan få läkemedel utskrivet?
För övrigt så känns EatIt väldigt seriöst med dietister, KBT osv. Men ni som har Blodtrycksdoktorn kanske har samma erfarenhet där?

Låter väldigt likt Blodtrycksdoktorns upplägg, så du borde nog inte behöva vänta särskilt länge.

Jag registerade mig, skickade in bilder, mått & vikt och jag fick svara på en massa frågor om min hälsa i övrigt, läkaren gjorde bedömning samma dag och skickade remiss för provtagning. Jag lämnade prover dagen efter remissen och 2 dagar senare hade jag Mounjaro utskrivet + dom små kanylerna. Allt som allt tog det 4 dagar från start tills första dosen.
Citera
2025-09-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Ja, exakt, det är de nålarna jag har. Man köper dem som sagt var separat. En del verkar ha fått dem med på receptet (som tillägg, det ingår inte i Kwikpen), jag fick lägga till dem själv när jag hämtade ut Mounjaro. Expediten hämtade dem bakom kassan.
Finns säkert fler nålar som funkar, men det är dessa jag har.
Här finns de på lager, men dock via recept?
https://www.apotekhjartat.se/rx/novo...nnovo-100styck
Jag köpte mina på Apoteket, Dishys länk, men som sagt var över disk och inte online.
Lite info om nållängd.
För de flesta vuxna rekommenderas 4-6 mm långa nålar för subkutan insulininjektion, där 4 mm kan vara ett säkrare val om man har lite underhudsfett, för att minska risken för intramuskulär injektion.

Själv kör jag med 4 mm.
Citera
2025-09-22, 01:21
Medlem
Citat:

Det är bara att vrida pennan tills spärren knäcks (man får ta i lite) sen är det bara att använda som vanligt tills pennan är helt tom.

Behövs inga extra kanyler för att suga upp resten.
Citera
2025-09-22, 06:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Det är bara att vrida pennan tills spärren knäcks (man får ta i lite) sen är det bara att använda som vanligt tills pennan är helt tom.

Behövs inga extra kanyler för att suga upp resten.

Aha vad bra! Men varför gör inte alla detta? Eller gör de det tror du? Och varför överfyller tillverkaren pennan? Förstår att du inte kan svara på det, men du känner alltså samma effekt av golden dose som de vanliga doserna?
Senast redigerad av Dishy 2025-09-22 kl. 06:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in