• 1
  • 2
2025-09-20, 15:19
Medlem
Mr Coffees avatar
Jag spelar inte på någon hög nivå. Behöver bara att datorn ska klara de nya spelen med godtagbart resultat. Jag skulle köpa AC Shadows nyss och kollade om min nuvarande dator skulle klara det men om jag ville ligga på rekommenderade specifikationer så var både grafikkort (NVIDIA GeForce RTX 3060) och processor (11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11400 @ 2.60GHz) för dåliga.

Nu hittade jag den här på Komplett och det låter ju som en bra deal om man litar på dem:

https://www.komplett.se/product/1327...esport-edition

Är det en bra deal?
Citera
2025-09-20, 15:30
Du får väl det som står? Får du inte det så är det bara att reklamera.
Citera
2025-09-20, 15:46
Medlem
Kalaskula544s avatar
8GB vRAM.

Död Sockel.

16GB RAM.

DDR4.

1TB lagring.

Nej, inte prisvärd. Hade priset varit 8999:- då kaaanske man hade sneglat på den.
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-09-20 kl. 15:49.
Citera
2025-09-20, 15:56
Medlem
Graavargs avatar
Enligt min mening är det en välbalanserad "minimi"-setup, som i motsats till många andra billiga datorer inte bygger på att inkludera en massa utdaterade komponenter. Det enda som är aningen gammalt är moderkortet, men å andra sidan är det en bra entry-modell som var prisvärd redan när den introducerades (för 1,5 år sedan).

I princip allt kunde förstås vara ett eller två (eller tre) snäpp bättre, men då skulle också priset stiga snabbt.

Moderkortet har 4 DIMM-platser, så det går att klämma in mera RAM. Och 2 M.2-platser, så det är enkelt att sätta in en SSD till. Och eftersom moderkortet ursprungligen var designat som ett gaming-MB så har den massor med USB (15 st., sen är det en annan femma om chassit har lika många fysiska portar, 6 finns hur som helst på backsloten).

Så för 12999 (eller vad det nu var) så tycker jag att den är prisvärd. Och dessutom prisvärd så till vida att det är svårt att se att nåt skulle bli snabbt föråldrat = den kommer att hålla sitt "prisvärd" rätt bra.

En potentiell framtida flaskhals är GPU-minnet på 8 Gb, som enligt mig inte räcker för 4K gaming (fast det finns de som har annan mening i den frågan). Om du har en 4K-monitor eller funderar på att uppgradera till en sån så kommer du inte att få full nytta av den, eftersom grafikkortet helt enkelt inte fixar att köra 4K med max settings (för vissa spel knappt med "high" settings). Men om du kör spel på "normal" eller lägre grafik borde det inte vara nåt problem, ens med 4K.
Citera
2025-09-20, 16:06
Medlem
somaliesamehybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jag spelar inte på någon hög nivå. Behöver bara att datorn ska klara de nya spelen med godtagbart resultat. Jag skulle köpa AC Shadows nyss och kollade om min nuvarande dator skulle klara det men om jag ville ligga på rekommenderade specifikationer så var både grafikkort (NVIDIA GeForce RTX 3060) och processor (11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11400 @ 2.60GHz) för dåliga.

Nu hittade jag den här på Komplett och det låter ju som en bra deal om man litar på dem:

Är det en bra deal?

Om du lägger på bara 3000kr så får du betydligt bättre prestanda:

Power: Cepter E-Sport R96 (R7) Wi-Fi stationär dator
Kraftfull e-sport-gamingdator med ett Radeon RX 9060 XT-grafikkort

• AMD Radeon™ RX 9060 XT 16 GB
• AMD Ryzen™ 7 5700X
• 32 GB RAM, 1 TB M.2 NVMe SSD
• ASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI moderkort

15999:-
Citera
2025-09-20, 16:59
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliesamehybrid
Om du lägger på bara 3000kr så får du betydligt bättre prestanda:

Power: Cepter E-Sport R96 (R7) Wi-Fi stationär dator
Kraftfull e-sport-gamingdator med ett Radeon RX 9060 XT-grafikkort

• AMD Radeon™ RX 9060 XT 16 GB
• AMD Ryzen™ 7 5700X
• 32 GB RAM, 1 TB M.2 NVMe SSD
• ASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI moderkort

15999:-
Tack! Jag ska ha den i åtanke. Mitt problem är att jag tycker 3000 kr är rätt mycket pengar. Men jag fattar att det kostar om det ska smaka.
Citera
2025-09-20, 17:09
Medlem
Citat:
Tack! Jag ska ha den i åtanke. Mitt problem är att jag tycker 3000 kr är rätt mycket pengar. Men jag fattar att det kostar om det ska smaka.

Jag har lärt mig att gråta en gång räcker...
Citera
2025-09-20, 18:05
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:

Att bygga ihop datorn själv är inte aktuellt?
Citera
2025-09-20, 18:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Är det en bra deal?

Den är prisvärd. Men vänta tills November och Black Friday för klippköp.
Citera
2025-09-20, 19:16
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den är prisvärd. Men vänta tills November och Black Friday för klippköp.
Tack! Jo jag funderar på om man ska göra det. Har egentligen ingen brådska förutom att jag är sugen på en ny.
Citera
2025-09-20, 19:17
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Att bygga ihop datorn själv är inte aktuellt?
Jo det är absolut en möjlighet. Jag har byggt en dator för längesedan. Och sedan har jag bytt komponenter och grafikkort i datorer på senare tid så jag är inte helt oäven på att pilla själv.
Citera
2025-09-20, 20:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack! Jo jag funderar på om man ska göra det. Har egentligen ingen brådska förutom att jag är sugen på en ny.

Ta kontakt med inet och be dem sätta ihop en efter att ha givit dem dina förutsättningar. Ta sedan deras förslag och köp delarna där du finner lägst pris. Du kommer få en bra dator till lägsta möjliga kostnad.

Köp hellre AMD än intel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in