• 1
  • 2
2025-09-20, 21:06
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jo det är absolut en möjlighet. Jag har byggt en dator för längesedan. Och sedan har jag bytt komponenter och grafikkort i datorer på senare tid så jag är inte helt oäven på att pilla själv.

Snabbt ihopfläskat.

https://www.inet.se/lista/yPd1G/liten-men-rapp

Jag valde Be Quiet's nätdel pga att dom testar deras nätdelar ifall dessa lider av spoltjut, vilket är sjukt nice att ha som garanti att slippa.

Bygget kan säkerligen tweakas lite, Amazon kan erbjuda billigare liknande hårdvara.

Men Inet är kung på garantiärenden.

Windows köper du från Ebay för 50-150kr, eller så skiter du i att låsa upp och skippar bakgrund :P
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-09-20 kl. 21:11.
Citera
2025-09-20, 21:51
Medlem
somaliesamehybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Tack! Jag ska ha den i åtanke. Mitt problem är att jag tycker 3000 kr är rätt mycket pengar. Men jag fattar att det kostar om det ska smaka.
Komplett-PC Advanced Gaming i152 eSport Edition
Windows 11 Home, Geforce RTX 5060TI 8GB, Core i5-14600K, 16GB, 1TB SSD
Det största problemet med din Komplett-dator är att den bara har 8GB VRAM. Det betyder att den inte är speciellt framtidssäker om du ska spela de senaste datorspelen. Att betala 12 999:- för en gamingdator med 8GB VRAM i dagens läge är dumt. Till och med för 2-3 år sedan kunde man köpa GeForce RTX 4060 med 8GB VRAM + 16GB RAM + 1TB SSD dator för 10K. Satsa minst på 12-16GB VRAM istället. Att lägga ut några extra tusenlappar kan ändå vara lönsamt, för då har du en framtidssäkrare dator.

Om man bara har 8GB VRAM så skulle jag själv cappa grafikkortet till 30 FPS, och istället höja kvalitén på grafikinställningarna istället. Men det beror ju på vilka spel du spelar. Om du spelar mycket online FPS-shooters så är det ju självklart viktigare med högre FPS.

Och om du ska köra på 1080p vs 1440p är också en stor skillnad. 1440p kräver bättre grafikkort.

Även 16GB RAM börjar bli i minsta laget för att vara framtidssäker för de senaste framtida datorspelen.

Senast redigerad av somaliesamehybrid 2025-09-20 kl. 22:18.
Citera
2025-09-21, 06:23
Medlem
https://komponentkoll.se/bygg/HlEXz

Slängde ihop en ett budgetbygge.
Har dock inte dubbelkollat att alla komponenter fanns på hyllan.
Finns även lite utrymme att spara några kronor om man väljer andra fabrikat på tex chassi ssd psu, då jag valde komponenter jag personligen gillar.
Citera
2025-09-21, 07:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nesroF
https://komponentkoll.se/bygg/HlEXz

Slängde ihop en ett budgetbygge.
Har dock inte dubbelkollat att alla komponenter fanns på hyllan.
Finns även lite utrymme att spara några kronor om man väljer andra fabrikat på tex chassi ssd psu, då jag valde komponenter jag personligen gillar.
Betydligt mer prisvärd. Jag personligen hade spanat efter ett billigare chassi, valt en Peerless Assassin som kylare och tittat efter minnen med lite bättre timing istället. Men jämfört med burken i TS så är det helt klart en bättre variant. Eventuellt hade jag slagit till på en separat systemdisk också.

Windows aktiverar man med massgravels script och kostar gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in