Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det diskuteras därför att det finns en massa motstridiga uppgifter och det går inte att veta vad som är sant och vad som inte är sant.
Läs mitt inlägg igen, så ser du en motivering. Som du här klippte bort av någon anledning. Det där med deduktion, om du tog dig dit?
Jag vet ju att du brukar läsa mer än första meningen. Ibland klipper du ju ut lösryckta meningar längre ned som du "besvarar".
Om du tagit dig hit: Bra.
Här kommer en längre text som kan vara en utmaning kanske. Men om du känner ork och motivation är du välkommen att läsa.
Du säger att det finns ”en massa motstridiga uppgifter” och att det därför inte går att veta vad som är sant. Men det jag skrev var att det är en rent deduktiv slutsats att arktisk havsis måste minska i ett varmare klimat, särskilt med polar amplification. Det är alltså inte en fråga om ”uppgifter” utan om logik och fysik.
Det är ungefär som att säga att om temperaturen stiger över noll så smälter is. Man kan alltid hitta olika påståenden på nätet, men det förändrar inte själva mekanismen. Även om det sker en massa diskussioner om saken på internetforum.
Så frågan är egentligen: menar du att den logiska kopplingen jag beskrev är fel? Eller vill du bara relativisera diskussionen genom att peka på att det finns många röster? För det är två helt olika saker.