Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tengi99
Sjukförsäkring?

Sjukförsäkringen är trasig, väldigt många som borde ha ersättning via sjukförsäkringen får lov att söka sig till försörjningsstöd istället. Inte mkt som fungerar i Sverige.
Citera
2025-09-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Sjukförsäkringen är trasig, väldigt många som borde ha ersättning via sjukförsäkringen får lov att söka sig till försörjningsstöd istället. Inte mkt som fungerar i Sverige.

Det kan ju vara så att det skulle finnas mer pengar och till dom som verkligen förtjänar om vi inte tagit hit en massa utlänningar som får bidrag
Citera
2025-09-20, 10:32
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att det skulle finnas mer pengar och till dom som verkligen förtjänar om vi inte tagit hit en massa utlänningar som får bidrag

Det är väl ändå ingen ursäkt att behandla sjuka på det sätt som dom gör idag. Vi behandlas sämre än dom som utnyttjar systemet. Som sjuk har man inget värde alls när arbetslinjen drivs. Helst hoppas dom att alla sjuka ska hoppa från en bro så dom slutar kosta samhället pengar. Men det kan dom ju förstås inte säga högt, så dom gör allt för att driva oss dit istället. Meningslöst i mitt fall då mina barns behov av mig väger tyngre än deras försök att sänka mig. Men många som inte har något som ger samma livsglädje hamnar tyvärr där till slut.
Citera
2025-09-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
"Berättigad" är ett väldigt konstigt ordval, det har liksom inte med saken att göra.
Vissa saker leder till ökad brottslighet, t.ex. social utsatthet. Barn till fattiga föräldrar blir i högre utsträckning kriminella, det är ren fakta.
De pengar vi sparar på för att ge dessa människor sämre liv kommer vi får betala för många gånger om när det leder till högre andel arbetslösa och kriminella i framtiden.

Vi borde utgå från hur verkligheten fungerar, inte hur vi vill/tycker att den borde fungera.
Att fatta beslut som inte fungerar eller har dåliga konsekvenser för samhället baserat på ideologi är idioti.
Det gäller oavsett om man är höger eller vänster.

Två föräldrar som får ut 48000.kr efter att ha betalat hyran och har 5 barn är inte fattiga.
Citera
2025-09-20, 10:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Jo, vi har släppt in runt 100 000 per ÅR de sista 20 åren, bara att gå in och kolla beviljade uppehållstillstånd. Alltså blir det miljontals på 15 år. Och befolkningen har ju gått från drygt 8 miljoner till 10.5 på kort tid. Förstår du verkligen inte att detta påverkar bostadssituationen ENORMT??
Nej i deras värld så är detta något vi bara ska förväntas ta i godhetens tecken. Det är helt absurt och det blir naturligtvis som i Storbritannien till slut där yttrandefriheten skärs ner samtidigt som man pumpar in fler migranter. Det är självmord av ett folk!
Citera
2025-09-20, 10:38
Medlem
Citat:
Det är väl ändå ingen ursäkt att behandla sjuka på det sätt som dom gör idag. Vi behandlas sämre än dom som utnyttjar systemet. Som sjuk har man inget värde alls när arbetslinjen drivs. Helst hoppas dom att alla sjuka ska hoppa från en bro så dom slutar kosta samhället pengar. Men det kan dom ju förstås inte säga högt, så dom gör allt för att driva oss dit istället. Meningslöst i mitt fall då mina barns behov av mig väger tyngre än deras försök att sänka mig. Men många som inte har något som ger samma livsglädje hamnar tyvärr där till slut.

Skillnaden mellan en som har down syndrome eller har cp skada och MENA flyktingar är att deras föräldrar och morföräldrar har troligtvis jobbat och betalar skatt. Alla kan inte jobba som frisör och pizzabagare.
Citera
2025-09-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Skillnaden mellan en som har down syndrome eller har cp skada och MENA flyktingar är att deras föräldrar och morföräldrar har troligtvis jobbat och betalar skatt. Alla kan inte jobba som frisör och pizzabagare.

Och vad har det med saken att göra? Jag har föräldrar som har jobbat och betalat skatt i Sverige i hela sitt liv. Jag jobbade själv väldigt hårt i många år. Och sen blev jag sjuk, sen dess har jag behandlats som en parasit mer eller mindre överallt. Sjuka har inget värde, och behandlas sämre än dessa flyktingar.
Citera
2025-09-20, 10:47
Medlem
Citat:

Det är ju tragiskt, men kanske det finns något annat jobb för dig? Tänkte du orkar skriva här
Citera
2025-09-20, 10:58
Medlem
Citat:
Det är ju tragiskt, men kanske det finns något annat jobb för dig? Tänkte du orkar skriva här

Ja jag orkar ligga i sängen och skriva några inlägg, jag klarar också av att laga mat till mina barn och ta hand om dom. Där går gränsen dock, jag kan inte själv sköta mitt eget hem, skulle jag handla matvaror och ta en dusch samma dag så är jag knäckt dagen efter. Den dagen skulle jag inte ens kunna skriva här. Jag skulle nog eventuellt kunna jobba enskilda strötimmar i månaden när jag har bättre dagar. Men inte tillräckligt för att få ihop nån lön som går leva på. Har gjort väldigt många försök att komma tillbaka i arbete. Varje gång slutar med att jag kraschar igen. Det suger på ren svenska, för jag vill inget annat än att arbeta och ha en inkomst som räcker till mer än bara mat.
Citera
2025-09-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nej i deras värld så är detta något vi bara ska förväntas ta i godhetens tecken. Det är helt absurt och det blir naturligtvis som i Storbritannien till slut där yttrandefriheten skärs ner samtidigt som man pumpar in fler migranter. Det är självmord av ett folk!
Ja, hela grejen är helt sjuk. Och så fattar folk inte att det här verkligen påverkar ALLT i samhället.
Citera
2025-09-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ja jag orkar ligga i sängen och skriva några inlägg, jag klarar också av att laga mat till mina barn och ta hand om dom. Där går gränsen dock, jag kan inte själv sköta mitt eget hem, skulle jag handla matvaror och ta en dusch samma dag så är jag knäckt dagen efter. Den dagen skulle jag inte ens kunna skriva här. Jag skulle nog eventuellt kunna jobba enskilda strötimmar i månaden när jag har bättre dagar. Men inte tillräckligt för att få ihop nån lön som går leva på. Har gjort väldigt många försök att komma tillbaka i arbete. Varje gång slutar med att jag kraschar igen. Det suger på ren svenska, för jag vill inget annat än att arbeta och ha en inkomst som räcker till mer än bara mat.

Tragiskt och då borde du ju ha rätt till bidrag för att få pengarna att räcka till. Och den vård som behövs .Men om pengarna ska räcka till dig så kanske inte vi borde importera folk från världens alla hörn. Och kanske vi borde skicka hem några som inte är arbetsföra till sina hemländer.
Sen borde det stramas åt kring alla dom som rider på systemet och går hemma år ut och år in. Införa hembesök med läkare? Smygtitta osv. För det finns garanterat folk som är hemma i onödan, även om du inte är det. Och då blir det mindre pengar till dig.
Citera
2025-09-20, 11:12
Medlem
Citat:
Tragiskt och då borde du ju ha rätt till bidrag för att få pengarna att räcka till. Och den vård som behövs .Men om pengarna ska räcka till dig så kanske inte vi borde importera folk från världens alla hörn. Och kanske vi borde skicka hem några som inte är arbetsföra till sina hemländer.
Sen borde det stramas åt kring alla dom som rider på systemet och går hemma år ut och år in. Införa hembesök med läkare? Smygtitta osv. För det finns garanterat folk som är hemma i onödan, även om du inte är det. Och då blir det mindre pengar till dig.

Ja mer läkare överhuvudtaget. Jag är övertygad om att många, kanske till och med jag skulle kunna bli bättre om vi faktiskt fick den vård vi behöver. Idag går det inte ens att få en läkartid. Men visst är det som du säger att fuskare finns, det kommer nog alltid att finnas. Men det ska inte drabba dom som inte fuskar. Dom är välkomna hit och kolla upp på mig när dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in