2025-09-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Den bästa lösningen är att utvisa alla som inte blivit självförsörjande inom några år.

Exakt så här, och utvisa alla där straffet är på fängelseskalan. Vid grövre brott så skall dessutom hela familjen ut i mitt tycke.
Citera
2025-09-21, 00:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes33
Och hur föreslår du att vi sållar ut de människorna utan att de drabbar de som verkligen behöver som du säger. Och vem avgör det, att de som verkligen behöver får. Du lever inte verkligheten.

Jag tror att zombie förespråkar för de svaga för att han vet hur det känns att vara utsatt, någon måste väl göra det också eller hur? Du däremot har nog ingen aning. Jag vet 100tals historier om personer som har varit som du men sedan råkat ut för någon tragedi och är i behov av hjälp, de ändrar sig rätt så fort.

Hon menar att de flesta sjukpenchisar kan jobba. Det är inte det jag sett. Folk jag vet som har denna inkomst har överjävliga problem. Många av dem får inte livet att gå ihop ändå. De behöver mer hjälp, hemtjänst och liknande. Det är många som jobbat länge, sedan rasar de, och ingen visar DEM tacksamhet för allt de gjort.

Ja, jag vet NU hur det känns, jag var också kaxig som ung och trodde att inget kunde hända mig. Jag surfade på min intelligens och kunde ha fått vilket välbetalt jobb jag velat. Numera kan jag inte använda min intelligens till mycket, för minnet är helt bränt av sjukdomarna. Jag vet t ex inte vad jag gjorde i går. Kan inte hålla två saker i huvudet samtidigt. Men jag tror jag fick det som straff för att jag trodde för hårt på min egen förträfflighet.
Citera
2025-09-21, 00:16
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0fess0rn
Är du också en bidragstagare som inte klarar av att vi arbetande människor inte tolererar bidragsfusk eller dessa sjukt höga bidrag där bidragstagare har bidrag likvärdigt en höginkomsttagare?

Eller är du bara inte så smart som inte förstår vad han menar med sina inlägg? Jag menar budskapet är väldigt klart och tydligt och väldigt vettigt.

Du säger dessa sjuka höga bidrag det enda som är högt är om du har många barn. Jag har varit ganska tydlig att jag vill behålla Sveriges välfärdssystem det gäller allt inte bara bidrag. jag har provat usa ingen vacker syn. Prova att flytta dit som medelinkomsttagare. Jag har varit tydlig med att ni som sitter och skriker nu på invandrare och hurrar över nedskärningar som har gjorts gör det utan att få någonting tillbaka. Som jag sa antingen har man ett välfärdssystem eller inte. Det som händer nu med hjälp av erat hat mot allt och alla är att de smyg sänker och gör välfärden sämre bit för bit, vad har du fått tillbaka för det? Hur mycket har din skatt sänks? De är som att prata med ett gäng iq befriade människor. När man frågar vad era lösningar är får man inget svar utan bara massa attacker.
Citera
2025-09-21, 00:27
Medlem
Citat:
Du säger dessa sjuka höga bidrag det enda som är högt är om du har många barn. Jag har varit ganska tydlig att jag vill behålla Sveriges välfärdssystem det gäller allt inte bara bidrag. jag har provat usa ingen vacker syn. Prova att flytta dit som medelinkomsttagare. Jag har varit tydlig med att ni som sitter och skriker nu på invandrare och hurrar över nedskärningar som har gjorts gör det utan att få någonting tillbaka. Som jag sa antingen har man ett välfärdssystem eller inte. Det som händer nu med hjälp av erat hat mot allt och alla är att de smyg sänker och gör välfärden sämre bit för bit, vad har du fått tillbaka för det? Hur mycket har din skatt sänks? De är som att prata med ett gäng iq befriade människor. När man frågar vad era lösningar är får man inget svar utan bara massa attacker.

Nej det är även högt för dem som fuskar på olika sätt, när man får bidrag man ej har rätt till.
Du pratar om iq som det vore något du själv besitter och samtidigt pratar du om attacker. Du verkar inte förstå att man kan kritisera saker utan att vara emot något. Istället för att skriva massa svammel, prova att läsa saker 2-3 ggr sen funderar du lite innan du faktiskt skriver.
Citera
2025-09-21, 00:33
Citat:
Nej det är även högt för dem som fuskar på olika sätt, när man får bidrag man ej har rätt till.
Du pratar om iq som det vore något du själv besitter och samtidigt pratar du om attacker. Du verkar inte förstå att man kan kritisera saker utan att vara emot något. Istället för att skriva massa svammel, prova att läsa saker 2-3 ggr sen funderar du lite innan du faktiskt skriver.
Hmm ok så att jag är en fuskare och bidragstagare är inte en attack då. Tillåt mig att fundera 2 gånger. Tydligen är bidragstagare ett skällsord enligt er.
Citera
2025-09-21, 00:40
Medlem
Citat:
Hmm ok så att jag är en fuskare och bidragstagare är inte en attack då. Tillåt mig att fundera 2 gånger. Tydligen är bidragstagare ett skällsord enligt er.

Hur är det med din tolkningsförmåga egentligen?
Citera
2025-09-21, 00:48
Citat:
Kanske är du någon som fifflar med bidrag, är du också en bidragstagare har jag fått sagt till mig. Ska erkänna jag är lite hjärndöd just nu pga den här diskussionen och så är jag trött
Citera
2025-09-21, 00:57
Citat:
Kanske är du någon som fifflar med bidrag, är du också en bidragstagare har jag fått sagt till mig. Ska erkänna jag är lite hjärndöd just nu pga den här diskussionen och så är jag trött
Ja 90 procent att du är en parasit har också sagts. Men visst absolut inga attacker. Hur går det med din tolkningsförmåga. Värt att säga är att dessa påstående kommer efter att man frågar efter lösningar eller pratar fakta.
Citera
2025-09-21, 01:28
Citat:
Haha du säger åt mig att läsa om flera gånger och pratar om min tolkningsförmåga när det är du som behöver göra det tydligen. Du vart väldigt tyst nu.
God natt med dig
Citera
2025-09-21, 02:34
Medlem
Christopher.s avatar
Själv är jag av åsikten att bidragen i sig inte är höga, ca 4000 per skalle för en ensamstående 2-barnsförälder som lever på försörjningsstöd, sedan får man pengar för el och hyra, men alla behöver tak över huvudet och värme kan också vara bra för att inte frysa ihjäl. 4000 per skalle är ca 130 kronor per dag. Ska räcka till mat, kläder och livets alla utgifter. Jag tycker inte summan i sig är anmärkningsvärt hög.

Problemet i sig är inte bidragsnivån i min värld, problemet är bidragen i relation till en stor del av de lågbetalda yrkena i arbetslivet där de mer eller mindre inte lönar sig att arbeta kontra till att leva på det offentliga.

Jag vet inte om det är konstruktivt att ta bort en måltid från ett barn för att undersköterskan är dåligt betald.
Citera
2025-09-21, 05:02
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag är diagnostiserad med me/cfs. Det är en omdiskuterad diagnos och om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om jag själv riktigt tror på det heller. Jag vet bara hur jag mår och vad jag själv upplever. När jag först blev sjuk fattade jag ingenting, så fort jag gjorde någonting oavsett om det var något tråkigt som städning, eller roligt som umgänge med vänner. Så blev jag sängliggande, totalt utmattad, feber, halsont osv. Jag har provat alla huskurer, dieter, träning osv utan att bli bättre, oftast bara sämre. Diagnostiserades på löpande band med alla olika utmattningsdiagnoser som läkarna kunde komma på, och till slut landade det på me/cfs.

Problemet är ju att det är lite klurigt när man inte ser sjuk ut på "utsidan" Man blir lätt misstrodd. Och jag i min tur misstror läkarna och tänker fortfarande att jag har något annat som dom bara inte lyckats hitta ännu. Tycker ofta att dom känns lite nochalanta och skulle kunna göra fler undersökningar. För jag vill verkligen tillbaka ut i jobb, jag saknar mitt jobb och jag vill kunna ge mina barn så mycket mer än vad jag klarar av i nuläget. Dom har fått leva hela sitt liv med en mamma som knappt klarar att få ihop vardagen och dom förtjänar så mycket bättre. Nu är dom snart stora så oddsen att dom hinner uppleva bättre tider innan dom flyttar hemifrån känns rätt liten. Den dagen dom flyttar struntar jag helt i om jag får någon inkomst alls, jag behöver ingenting. Det är deras liv jag gör mitt bästa för att göra så bra som möjligt.

Hoppas allt går bra för dig min vän👍
Citera
2025-09-21, 05:05
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Det finsn en hel hop med anhöriga som inte vill att deras anhöriga dör ut. Vad tror du de betalar skatt för liksom, din samhällsservice eller?
Jag har inget emot att deras familjer eller vänner skulle ta hand om de. Deras familjer eller vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in