2025-09-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Nej, men skal ha det bakom öret.
Och du kan väl liksom dom andra 2-3 hachtomtarna inte svara på den mycket enkla frågan: "varför det är natt och dag olika tider på jorden"?
Citera
2025-09-19, 23:57
Citat:
Kan du henvisa til exempel där han visar helt fel?
Så skal jag kolla om du ger länk.

Jag tittade i kväll på den Jtolan-video du kommenterade.
Han flög över Kansas nån plats och filmade mot Lake Michigan och Lake Superior.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Lögnarna har du på globsidan. I synnerhet de som hävdar refraktion är en giltigt ursäkt för att vi ser för långt. Ingen tror att refraktion har dessa egenskaper som krävs, inte ens de själva. De är dock sånna extrema auktoritetsrunkare att de väljer lögnen framför att ge upp sin stolthet.

JTolan ljuger knappast finns minimal riks för det för när du undersöker påståenden från FE kontra glerf så är det de gråtfärdiga globskallarna som ljuger!
Citera
2025-09-20, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Och du kan väl liksom dom andra 2-3 hachtomtarna inte svara på den mycket enkla frågan: "varför det är natt och dag olika tider på jorden"?
På natt är solen långt bort, men på dag är solen hög och skiner mer direkt ner på områden.
Man kan inte ignorera "broms-effekten" stora distanser med luft har på ljusstrålar.
Har skrivit om det flera ggr, fast möjligen inte til dig.

Vet inte vad en hachtomte är. Nån som "hachar" i sten och berg?
Senast redigerad av no-more-scam 2025-09-20 kl. 00:02.
Citera
2025-09-20, 00:03
Medlem
Citat:
På natt är solen långt bort, men på dag är solen hög och skiner mer direkt ner på områden.
Man kan inte ignorera "broms-effekten" stora distanser med luft har på ljusstrålar.

Med den orimliga förklaringen så passar "hachtomte" in utmärkt på dej.....
Så det där med soluppgång och solnedgång är alltså inget som existerar i eran värld?
Citera
2025-09-20, 00:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Lögnarna har du på globsidan. I synnerhet de som hävdar refraktion är en giltigt ursäkt för att vi ser för långt. Ingen tror att refraktion har dessa egenskaper som krävs, inte ens de själva. De är dock sånna extrema auktoritetsrunkare att de väljer lögnen framför att ge upp sin stolthet.

JTolan ljuger knappast finns minimal riks för det för när du undersöker påståenden från FE kontra glerf så är det de gråtfärdiga globskallarna som ljuger!

Citat:
Har skrivit om det flera ggr, fast möjligen inte til dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kräver en enkel fråga ett lika enkelt svar?

Varför kan inte en enda plattfisk förklara vår och höstdagjämningen på en platt jord där solen gör ett varv över denna platta jord under 24 timmar?

Alla vet, inklusive ni plattfiskar, vad sol och höstdagjämning både motbevisar och bevisar.
Citera
2025-09-20, 00:52
Medlem
Citat:
Du borde kolla in Zetetic Warrior på Youtube, hans streams är väldigt underhållande även om han ej har varit så aktiv på sistone. Han och hans sidekick Nachiketa pratar mycket om en "upward vector". Jag har själv inte satt mig in i det men bra content i övrigt.

Jo, jag känner till Nachiketa men har ingen större koll på Zetetic warrior, tack för tipset

Upward vector, syftar väl på den kraft, som marken av allt att döma utövar.. mot allt som finns på den. Och som har en riktning, uppåt. Vilket etablerad vetenskap tillstår, trots att det står totalt i strid med uppfattningen om en sfärisk jord.

En annan kanal, som finns i kresten kring Nachiketa m.fl. kallar sig Rising Earf. Jag har länkat en del till honom tidigare. Här gjorde han exempelvis en liten sammanställning av uttalanden från vetenskaps-människor, som måste framstå som självmål efter självmål för den som vill se klotfromad jord som en självklarhet https://www.youtube.com/watch?v=W217OM2kDh4
Citera
2025-09-20, 08:48
Medlem
Citat:
Kan du henvisa til exempel där han visar helt fel?
Så skal jag kolla om du ger länk.

Jag tittade i kväll på den Jtolan-video du kommenterade.
Han flög över Kansas nån plats och filmade mot Lake Michigan och Lake Superior.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Här har du ett exempel, var så god:
https://youtu.be/ubzdOjmKt1k?si=AiTpiv9069DkQEvD
Bob the scienceguy gör bra och informativa videos.
Citera
2025-09-20, 08:56
Medlem
Citat:
Lögnarna har du på globsidan. I synnerhet de som hävdar refraktion är en giltigt ursäkt för att vi ser för långt. Ingen tror att refraktion har dessa egenskaper som krävs, inte ens de själva. ....

Ett direkt felaktigt påstående. Jag inte bara tror utan jag vet att refraktion har de egenskaper som krävs. Och det gäller inte bara mig, atmosfärisk refraktion är allmänt accepterat.

Du å andra sidan verkar ju ha noll koll utan mest bara pladdrar. Vilka egenskaper är det du syftar på? Ifrågasätter du att luftens brytningindex kan variera? Tror du att atmosfären är homogen och att t.ex dess densitet inte varierar?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-20 kl. 09:03.
Citera
2025-09-20, 09:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kräver en enkel fråga ett lika enkelt svar?
Svaret behöver nödvändigtvis inte vara enkelt.
Men ett svar vill vi att du ger.
Citera
2025-09-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
... Upward vector, syftar väl på den kraft, som marken av allt att döma utövar.. mot allt som finns på den. Och som har en riktning, uppåt. Vilket etablerad vetenskap tillstår, trots att det står totalt i strid med uppfattningen om en sfärisk jord. ...

Usch vad du tramsar, du kan inte hitta en enda fysisker som påstår att gravitation står i strid med en sfärisk jord. I själva verket är det ju precis tvärtom, alla är rörande överens om gravitation passar som hand i handske med en sfärisk jord.
Citera
2025-09-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Här har du ett exempel, var så god:
https://youtu.be/ubzdOjmKt1k?si=AiTpiv9069DkQEvD
Bob the scienceguy gör bra och informativa videos.

Hmm, förklara gärna vad jag skal leta efter som du menar är fel, samt var i vidoen.

Omedelbart ser jag massor med kommentarer som kritiserar denna Dr Bob (Youtube profile GreaterSapien).
Massor som kritiserar att använda G-Earth "från soffan" för att "debunka" en riktig video gjord av JTolan som har massor med dyra instrument, kameror och optik, som han reser rundt och dokumenterar med.
JTolan är känd för sin "röst-signatur", så det måste ju kritiseras...

Till andra som är interesserade av att kolla Jtolan:
youtube jtolan media long distance observation video IR
https://duckduckgo.com/?t=lm&q=youtu...eos&iax=videos

Eller hans egen profil, direkt:
https://www.youtube.com/@jtolanmedia1/videos
Senast redigerad av no-more-scam 2025-09-20 kl. 09:20.
Citera
2025-09-20, 09:22
Medlem
Citat:
Hmm, förklara gärna vad jag skal leta efter som du menar är fel, samt var i vidoen.

Omedelbart ser jag massor med kommentarer som kritiserar denna Dr Bob (Youtube profile GreaterSapien).
Massor som kritiserar att använda G-Earth "från soffan" för att "debunka" en riktig video gjord av JTolan som har massor med dyra instrument, kameror och optik, som han reser rundt och dokumenterar med.
JTolan är känd för sin "röst-signatur", så det måste ju kritiseras...

Till andra som är interesserade av att kolla Jtolan:
youtube jtolan media long distance observation video IR
https://duckduckgo.com/?t=lm&q=youtu...eos&iax=videos

Eller hans egen profil, direkt:
https://www.youtube.com/@jtolanmedia1/videos

Du är på riktigt säker på att Jorden är platt? Det är din ärliga uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in