Citat:
Nu känner jag mig kränkt!

Tror du att jag kom med ett nyjordskreationistiskt argument mot evolutionsteorin?? Dvs om det extremt osannolika i att t ex ett fullständigt mänskligt DNA skulle bli till genom en slumpmässig krock mellan miljardtals nukleotider? Så gick det naturligtvis inte till, och NEJ, jag tillhör absolut inte det lägret. Evolutionsteorins survival of the fittest genom naturligt urval är en oerhört kraftfull mekanism, som inte bara fungerar för att förändra redan existerande liv, utan även används för att lösa teknologiska problem med s k genetiska algoritmer. OCH som även har föreslagits som en fysikalisk mekanism för att välja ut just de fundamentala naturlagar som vi har för elementarpartiklar (olika idéer av Holger Bech Nielsen resp av Lee Smolin).
Nej, mitt exempel är enbart till för att demonstrera att ditt påstående "Möjligt = statistiskt rimligt" är felaktigt. För det är det ju.
Om vårt universum (eller multiversum) är oändligt stort, måste allt som är fysikaliskt möjligt hända iaf någonstans, även om sannolikheten för det är försvinnande liten. Men med tillräckligt liten sannolikhet kan det vara så ovanligt att det bara händer en gång i en hel galax, eller t o m bara en gång i hela det observerbara universum. Hur sannolik är uppkomsten till liv? Sanningen är ju att vi inte vet så länge vi bara har jorden som exempel. Om det senaste marsfyndet faktiskt visar på att det har funnits liv där, så ändrar det bevisläget, speciellt om det kunde visas att detta liv har uppstått oberoende av jordens. Undrar dock om detta öht kan göras. Det är ju inte så att de har hittat ens bara en liten del av ett DNA, så vad ska man jämföra med?

Tror du att jag kom med ett nyjordskreationistiskt argument mot evolutionsteorin?? Dvs om det extremt osannolika i att t ex ett fullständigt mänskligt DNA skulle bli till genom en slumpmässig krock mellan miljardtals nukleotider? Så gick det naturligtvis inte till, och NEJ, jag tillhör absolut inte det lägret. Evolutionsteorins survival of the fittest genom naturligt urval är en oerhört kraftfull mekanism, som inte bara fungerar för att förändra redan existerande liv, utan även används för att lösa teknologiska problem med s k genetiska algoritmer. OCH som även har föreslagits som en fysikalisk mekanism för att välja ut just de fundamentala naturlagar som vi har för elementarpartiklar (olika idéer av Holger Bech Nielsen resp av Lee Smolin).
Nej, mitt exempel är enbart till för att demonstrera att ditt påstående "Möjligt = statistiskt rimligt" är felaktigt. För det är det ju.
Om vårt universum (eller multiversum) är oändligt stort, måste allt som är fysikaliskt möjligt hända iaf någonstans, även om sannolikheten för det är försvinnande liten. Men med tillräckligt liten sannolikhet kan det vara så ovanligt att det bara händer en gång i en hel galax, eller t o m bara en gång i hela det observerbara universum. Hur sannolik är uppkomsten till liv? Sanningen är ju att vi inte vet så länge vi bara har jorden som exempel. Om det senaste marsfyndet faktiskt visar på att det har funnits liv där, så ändrar det bevisläget, speciellt om det kunde visas att detta liv har uppstått oberoende av jordens. Undrar dock om detta öht kan göras. Det är ju inte så att de har hittat ens bara en liten del av ett DNA, så vad ska man jämföra med?
Du missförstår mig. Jag påstod aldrig att du drev ett kreationistiskt resonemang, utan pekade bara på att ditt glas-exempel inte är relevant.
Skillnaden är att glaset är en slutet : systemsprocess som måste gå baklänges av ren slump, medan livets uppkomst sker i öppna system med energitillförsel och självorganisation. Det är inte samma sak.
Att du känner dig "kränkt" visar ju bara att du hakat upp dig på min formulering, men kärnfrågan kvarstår: glasanalogin är slarvig och leder ju inte till någon djupare förståelse om sannolikheten för liv i universum.
För övrigt är det ingen som ifrågasätter att evolutionen är en oerhört kraftfull mekanism - men det förändrar inte det faktum att ditt exempel inte säger något om sannolikheten för liv på andra platser i universum.
Ha en trevlig helg.