Vi kan inte helt utesluta att liv förekommer på Venus.
Resultat från sonder har påvisat att fosfin finns Venus molnlager på 50--60 km höjd. Detta kan vara en habitabel zon för mikro-organismer som flyger omkring i molnen.
Fosfin som finns på Jorden produceras av mikro-organismer men det är möjligt att det på Venus är en geologisk eller kemisk process som vi inte förstår.
På Mars har vi motsvarande dilemma då man kunnat uppmäta regelbundna utdunstningar av metan och det tyder på biologisk aktivitet som en trovärdig förklaring.
Venus har hamnat för mycket i skymundan. Jag skulle vilja att ett bemannat Starship färdas dit utan att landa men läggs i omloppsbana. Vetenskapsmän sänder ned sonder för att utforska molnen på hög höjd.
xxxx) "På Starship svär vi trohetsed till oligarken och accepterar hans NORMER-----i gengäld ser han till att de kvinnliga passagerarna av utrymmeskäl inte har för extensiva FORMER".....

....