2025-09-19, 12:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Det var just detta som är ett exempel på när du för in något som inte fanns i originalfrågan. Jag uttryckte att han var skicklig retoriskt även om jag tycker att han var ett nutcase och du återkommer med "Har han vunnit mot något kvalificerat motstånd - jag väntar med spänning"

Frågan/mitt påstående handlar inte om det du förvandlar det till.

Är du helt från vettet? Du pratade om att han var "begåvad, skicklig debattör, skicklig retoriker". Jag bad om exempel på när han uppvisar dessa egenskaper mot något annat än korkade amerikanska collegestudenter. Dvs, vi pratar båda TYDLIGT om Kirks påstådda färdigheter. Om du inte ser det så är du helt jävla utvecklingsstörd

Fast sanningen är väl att du, när du blev ifrågasatt, insåg att du hade fel men är lite för stolt för att erkänna det. Inte sant? Så du valde att börja slingra dig istället. Och du valde att börja prata om att du minsann inte höll med Kirk, fastän jag inte nämn ett enda ord om den saken. Och därefter sa jag uttryckligen att det inte är det jag pratar om, men du fortsatte med det spåret ändå. Minns du? Ska vi kolla historiken tillsammans? Så om vi är riktigt ärliga, är det inte i själva verket DU som fört in saker i diskussionen som inte hör hemma där och nu försöker projicera det på mig?

Du sa förresten att jag "lägger in värdeord som du aldrig uttalat". Var det ovanstående du menade med det? Eller något annat? Isf vad?

Och på tal om "värdeord", är det inte samma visa här? Att det är DU som lagt till värdeord i vår diskussion? Kommer du ihåg att jag skrev "Kan du nämna ett enda tillfälle då han mött och vunnit över kvalificerat motstånd? Ett enda? Jag väntar."? Och nu ovan när du återberättat vad jag skrev till dig så skriver du "Har han vunnit mot något kvalificerat motstånd - jag väntar med spänning". Visst är väl "spänning" ett värdeord som DU la till? Så har vi inte ytterligare ett fall av projicering här från din sida?

Citat:
Ditt fåniga "Är du en MAGA-supporter" test fyller jag förstås inte i

Såklart du inte gör. Trumptards gör inte sånt trots att det för en normal människa tar ca 30 sekunder och alla frågor har uppenbara svar. Men jag tackar iaf för det indirekta erkännandet att du visst är en Trumpnisse. Vilket skulle visas.

Citat:
- Trump ljuger som fan och han förlorade visst valet mot Biden.

Bra, då har du delvis svarat på en av frågorna (du utelämnade huruvida Trump förlorade pga valfusk). 10,5 st kvar.

Här får du mina svar, tog som sagt typ 30 sekunder:
1) Nej
2) Ja
3) Ja
4) Ja
5) Ja
6) Ja
7) Ja
8) Nej
9) Ja
10) Ja
11) Ja
Citera
2025-09-19, 13:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Med tanke på att vi inom loppet av ett år haft två mordförsök på en amerikansk republikansk president, ett mord på Charlie Kirk så är det uppenbart att det vänsterextrema våldsverkare måste slås ner brutalt.
Antifa måste terrorklassas.
Det finns en specifik tråd för detta.
Där ser du mer om mina åsikter..

Problemet med såna som suger av Trump är att det är medryckande propaganda, taget ur kontext.

Att mord och terrordåd framställs selektivt som ett vänsterproblem.

Det blir mycket snedvinklat eftersom högerextrema leder ligan med bred marginal.

Nyligen har en kristen magasupporter mördat två demokrater inkl mordförsök och husrannsakan indikerar en lista.
Dessa var statsanställda politiker och jämfört med att en influencer nu görs till en kristen martyr är det extra patetiskt.

Jag tror även att Trump och entourage spelar över och snarare kommer tappa mark inför val.

Bortom Maga bubblan, som är i ett parallellt universum, så är folk mindre marinerade och ser vad som pågår.
Såg nyss en besvikelse ang en namninsamling när gurun skulle hedras med en plakett.
MagaTjejen var jätteförvånad över få underskrifter.
Senast redigerad av develi 2025-09-19 kl. 13:22.
Citera
2025-09-19, 13:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Med tanke på att vi inom loppet av ett år haft två mordförsök på en amerikansk republikansk president, ett mord på Charlie Kirk så är det uppenbart att det vänsterextrema våldsverkare måste slås ner brutalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Security_incidents_involving_Barack_Obama

Citat:
Antifa måste terrorklassas.

Det var mer än jag visste att antifa var inblandade i mordförsöken och mordet. Källa?

Citat:
Här bevisas det att det vänsterextrema våldet är betydligt värre än det högerextrema. (FB) YouGov undersökning klarlägger, vänstern är mest våldsbenägen i USA.

Om vi lämnar ditt fantasiland för en stund så kan vi konstatera att högerextrema gärningsmän är GROVT överrepresenterade i politiska våldsbrott i USA. Du har helt enkelt fel.

Citat:
Under BLM upploppen misshandlade de folk, plundrade affärer, satte eld på egendom. Det är anledning nog att terrorklassa vänstervåldet.

Men att uppvigla en publik som stormar kapitolium och misshandlar hundratals poliser och i samband med detta försöka sig på en statskupp genom att förfalska elektorsröster och vägra kalla bort stormarna på flera timmar trots att de skanderar att de vill hänga din egen vice president är det inte?
Citera
2025-09-19, 13:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
"Pendeln" är så lågt åt vänster att det kommer ta minst 50 år att nå ett vettigt mittenläge. Bara bra om den rusar åt höger.
Mord på de som inte håller med??? Jösses att man äns behöver diskutera sånt här.

Skulle det göra någon skillnad för dig om det visade sig att det var mycket vanligare med politiska mord från högerhåll?
Citera
2025-09-19, 13:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl i högsta grad begripligt.

Vem i hela friden, som är av motsatt åsikt, vill signera detta?

En resolution, mot politiskt och annat våld, är jävligt bra.

Men om det samtidigt är ett ode till Kirk och hans åsikter som folk inte anser stämmer, upplevs signeringen som en jävla råttfälla.

Resolutionen är ett tecken på det republikaner redan ägnar sig åt överallt:

Att framställa Kirk i ett bättre sken än han var och vittvätta hans minne.
Det framgår att de tänker använda mordet som politiskt valfläsk likaväl.

"Republikanerna avser att lyfta fram mordet på Charlie Kirk inför mellanårsvalet 2026, och lyfta fram vad de kallar radikalt vänstervåld och sträva efter att föra hans arv av att mobilisera unga väljare att rösta för republikanerna."
(politico)

Han görs således till ett slagträ och ett märgben på samma gång.

Signes, sealed and delivered.

Det vore väl nåt att vifta med sen.
Med den signaturen låses också personer för evigt att ha skrivit under på hur jävla bra Kirk var - och han var likaväl ett asshole och absolut inte nån som enade.

Jag återgav:

Ursäkta min otydlighet.
Med mitt ”det fetade” menar jag just det fetade.
Det är i sig inga värden som är något problem, det är endast positiva egenskaper, som jag upplever framställs (genom din fetning) som problem.

Jag tycker inte det behövs någon resolution, det behövs inte resas någon staty, ej heller någon tyst minut i EU-parlamentet.

Men det du fetat är positiva dygder, inte några problem.
Att måla ut det som problem får en bara att framstå som extremt oresonlig.
Citera
2025-09-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
https://en.wikipedia.org/wiki/Security_incidents_involving_Barack_Obama

Det var mer än jag visste att antifa var inblandade i mordförsöken och mordet. Källa?

Om vi lämnar ditt fantasiland för en stund så kan vi konstatera att högerextrema gärningsmän är GROVT överrepresenterade i politiska våldsbrott i USA. Du har helt enkelt fel.

Men att uppvigla en publik som stormar kapitolium och misshandlar hundratals poliser och i samband med detta försöka sig på en statskupp genom att förfalska elektorsröster och vägra kalla bort stormarna på flera timmar trots att de skanderar att de vill hänga din egen vice president är det inte?

Du kör mycket whataboutism.

Om en nazist mördar någon så är det helt plötsligt ok att en vänsterextremist mördar någon?
Mord som mord, terror som terror.
Citera
2025-09-19, 13:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ursäkta min otydlighet.
Med mitt ”det fetade” menar jag just det fetade.
Det är i sig inga värden som är något problem, det är endast positiva egenskaper, som jag upplever framställs (genom din fetning) som problem.
Du är inte ett dugg otydlig.

Det är nämligen det fetade om Kirks åsikter och person som är ett problem.
Citat:
Men det du fetat är positiva dygder, inte några problem.
Att måla ut det som problem får en bara att framstå som extremt oresonlig.
Jag framstår gärna oresonlig.

Kirk hade nämligen inte de positiva egenskaperna, han enade inte folk, han visade inte respekt.

Det blir även ett problem på sikt om Maga ska vifta med ledamöternas underskrifter inför kommande val som bevis på att de minsann anser att Kirk;

var en "modig amerikansk patriot" som "arbetat outtröttligt för att främja enighet", som agerade med "heder, mod och respekt för sina amerikanska landsmän".

Det finns en annan vinkel.

Ledamöter är även folkvalda och många väljare anser inte att Kirk främjande nån enhet och visade inte respekt:

Han var nämligen misogyn, rasistisk, antisemitisk, högerextrem och hans "gudagivna rätt" var extrem fanatisk kristendom.
Senast redigerad av develi 2025-09-19 kl. 13:51.
Citera
2025-09-19, 13:46
Medlem
Citat:
Skulle det göra någon skillnad för dig om det visade sig att det var mycket vanligare med politiska mord från högerhåll?

Om det finns en högerorganisation som vandaliserar, plundrar, skadar folk eller mördar folk så bör självklart även den terrorklassas. Och ser man till västvärlden idag och de senaste 30 åren så brukar myndigheter vara snabba på att direkt slå ner den typen av organisationer. Tyskland är ett bra exempel.

Men då är det minst lika viktigt att man också stänger ner och terrorklassar all form av vänsterextremism. Exempelvis de organisationer/nätverk/grupper/sammanslutningar som uppmuntrar till våld och relativiserar våld genom att rättfärdiga den.
Citera
2025-09-19, 13:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du kör mycket whataboutism.

Det är befogat. FB är fullt av människor som kritiserar en illusorisk "vänster" för något som förekommer i betydligt större omfattning på högersidan. Du verkar förvänta att man ska sitta tysta när högermiffon pratar om hur hemsk vänsterretoriken är när LEDANDE FIGURER från deras egen sida pratar om att avrätta Joe Biden, att Joe Biden är en klon, att amerikanska medborgare ska "åka tillbaks där de kom ifrån", att valet är stulet, att motståndarna är ohyra etc etc etc. DET ÄR HELT ABSURT att tro jag ska lyssna på sådant trams när jag vet hur verkligheten ser ut.

Herrejävlagud, hur tänker du människa? Du trodde du komma med ett buzzword och vinna?

Citat:
Om en nazist mördar någon så är det helt plötsligt ok att en vänsterextremist mördar någon?

Nej. Det skulle vara intressant om du kunde berätta i hela friden fått för dig att jag ens skulle ha antytt något så korkat
Citera
2025-09-19, 13:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om det finns en högerorganisation som vandaliserar, plundrar, skadar folk eller mördar folk så bör självklart även den terrorklassas.

Så 6 jan var ett terrorbrott då, korrekt?
Citera
2025-09-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kirk hade nämligen inte de positiva egenskaperna, han enade inte folk, han visade inte respekt.

Det blir även ett problem på sikt om Maga ska vifta med ledamöternas underskrifter inför kommande val som bevis på att de minsann anser att Kirk;

var en "modig amerikansk patriot" som "arbetat outtröttligt för att främja enighet", som med agerade "heder, mod och respekt för sina amerikanska landsmän".

Det finns en annan vinkel.

Ledamöter är även folkvalda och många väljare anser inte att Kirk främjande nån enhet och visade inte respekt:

Han var nämligen misogyn, rasistisk, antisemitisk, högerexttem och hans "gudagivna rätt" var extrem fanatisk kristendom.

Vad innebär att visa respekt? Att framföra de åsikter som passar dig och extremvänstern?
Och han försökte ena folk på sitt sätt, bakom den konservativa kristendomen. Han hade en vision och den behöver man inte ställa sig bakom, man kan tycka att vissa saker han stod för var fel. Men han begick inga brott, han sysslade inte med personangrepp, han förde debatt med meningsmotståndare och bidrog på så sätt till ett demokratiarbete. Han var en motståndare av våld och förespråkare av yttrandefrihet. Han stod för sina åsikter.

Ditt sätt att resonera och argumentera efter ett bestialiskt mord på honom tyder på att du kan vara radikaliserad. Du visar nämligen andra tydliga tecken, så som att vända på dygnen.
Citera
2025-09-19, 13:53
Medlem
Citat:
Det är befogat. FB är fullt av människor som kritiserar en illusorisk "vänster" för något som förekommer i betydligt större omfattning på högersidan. Du verkar förvänta att man ska sitta tysta när högermiffon pratar om hur hemsk vänsterretoriken är när LEDANDE FIGURER från deras egen sida pratar om att avrätta Joe Biden, att Joe Biden är en klon, att amerikanska medborgare ska "åka tillbaks där de kom ifrån", att valet är stulet, att motståndarna är ohyra etc etc etc. DET ÄR HELT ABSURT att tro jag ska lyssna på sådant trams när jag vet hur verkligheten ser ut.

Herrejävlagud, hur tänker du människa? Du trodde du komma med ett buzzword och vinna?

Nej. Det skulle vara intressant om du kunde berätta i hela friden fått för dig att jag ens skulle ha antytt något så korkat

Du behöver inte överösa alla dina inlägg med smileys för att du har svårt att vinna argumentationen på ett vuxen att sakligt sätt.

Vi normala människor som varken är marxister eller nazister anser att all form av våldsaktivitet som drabbar oskyldiga bör slås ner. Oavsett om den kommer från höger eller vänster. Både nazister och vänsterextremister är ett hot mot det fria ordet, demokratin, harmoni och gemenskap.
När BLM demonstranter satte eld på bostäder, affärer, bilar och byggnader så var det ren terror. Därför bör exempelvis de terrorklassas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in