2025-09-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Lexbase är fortfarande sökbart. Namn, ålder, bostadsort osv. KrimFUP dyker också upp.

Försökt ta bort sådana sökträffar men de dyker upp som svampar igen. Senast jag försökte så tog google inte bort sökträffen ens utan krånglade. Ett heltidsjobb att rensa och rensa igen. Kan tycka att google inte gör sitt jobb när de tillåter samma sida publicera samma sak om och om igen med nya länkar.

Tack för ditt svar! Och med sökbar menar du att det kommer upp Lexbaseträffar via Google?
Citera
2025-09-19, 09:35
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenlampan
Tack för ditt svar! Och med sökbar menar du att det kommer upp Lexbaseträffar via Google?

Ja precis. Söker jag på mitt namn + lexbase i google så kommer Lexbase upp, att jag är dömd för brott. Mitt fulla namn och bostadsort samt lite ledtrådar om vad jag är dömd för.
Citera
2025-09-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ja precis. Söker jag på mitt namn + lexbase i google så kommer Lexbase upp, att jag är dömd för brott. Mitt fulla namn och bostadsort samt lite ledtrådar om vad jag är dömd för.

Förstår. Om du bara söker på ditt namn då utan tillägget av Lexbase?
Citera
2025-09-19, 10:14
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Förstår. Om du bara söker på ditt namn då utan tillägget av Lexbase?

Sökte på mitt namn plus staden där jag bo. Sökträffen från lexbase dök upp då också, en bit ner för det finns fler med mitt namn.

Sökte på mitt fulla namn med hartassar runt. Lexbase och krimfup dök upp som sökträffar på första sidan.
"namn1 namn2 efternamn".
Citera
2025-09-19, 10:17
Medlem
Citat:
Sökte på mitt namn plus staden där jag bo. Sökträffen från lexbase dök upp då också, en bit ner för det finns fler med mitt namn.

Sökte på mitt fulla namn med hartassar runt. Lexbase och krimfup dök upp som sökträffar på första sidan.
"namn1 namn2 efternamn".

Tack för ditt svar! När dömdes du?
Citera
2025-09-19, 10:19
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Tack för ditt svar! När dömdes du?

Den domen som dök upp är från i år. Dvs Lexbase ska inte ens fått ut domen egentligen, men tycks fått ut den ändå.
Citera
2025-09-19, 10:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
då har du missförstått mig, jag menar vinna stämmningen med, kanske varit otydlig här.
Du var inte otydlig. Du skrev något helt annat. Du skrev ordagrant att man inte kan stämma någon på grund av utgivningsbevis. När vi andra i tråden påpekar att det visst gick så efterfrågade du rättspraxis, vilket du även har fått.

Du har försökt försvara något som är helt och hållet fel. Fattar inte varför du inte kan bete dig som en normal person och erkänna att du hade fel? Är det verkligen så svårt för dig? Du framstår ju som en komplett idiot i tråden.
Citera
2025-09-19, 11:05
Medlem
Citat:
Hej! Förhoppningsvis anses mina frågor vara on topic. Till er som blivit dömda för ett brott efter det att Lexbase gått över till att publicera AI-genererade ”nyhetsartiklar” - kommer artikeln upp bland sökträffarna på Google/Bing, eller måste man använda Lexbase egna sökfunktion för att artikeln ska komma upp? Om artikeln kommer upp i Google/Bing, står då ens namn i sökträffen, eller kommer det bara upp som en namnlös träff? Hur är det med andra sidor så som exempelvis mrkoll, krimfup osv. Syns man på deras sidor vid Google-/Bingsökning, eller måste man söka specifikt på deras sidor? Finns det en chans att ens dom inte kommer upp på Lexbase/andra uthängningssidor, eller får de tag på mer eller mindre alla domar fortfarande?

Inte nog med att de lägger upp domar om du blir dömd, jag blev friad I TR i år (efter februari) och Krimfup har fortfarande publicerat domen så google/bing hade deras resultat som första resultat.

Lexbase har inte publicerat något så vitt jag vet.

Krimfup skiter fullständigt i att svara på mail angående borttagning. IMY kan inte ge svar när tillsynen är klar mot Krimfup men säger att det är ett "prioriterat ärende" och delen där krimfup väljer att inte svara på mail kommer ingå i deras beslut. Troligtvis inväntar även IMY domen från EU innan tillsynen är klar.

Hade till en början problem med att få Google att ta bort sökresultat men efter att jag omformulerade anledningen och använde deras egna borttagning metod istället för GDPR formuläret så har länkarna tagits bort inom 1 vardag.
Citera
2025-09-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Hade till en början problem med att få Google att ta bort sökresultat men efter att jag omformulerade anledningen och använde deras egna borttagning metod istället för GDPR formuläret så har länkarna tagits bort inom 1 vardag.

Vill du förtydliga detta?
Vad menar du med "GDPR formuläret" kontra "deras egna borttagning metod" ?
Citera
2025-09-19, 13:53
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Jag är ingen expert, men har undersökt lite. Detta kom jag fram till (rätta mig om jag har fel).

Det finns ett antal firmor som är IMY godkända för HR att använda sig av för att göra bakgrundskoller, och fortfarande uppfylla GDPR. Dessa hittar jag: 2Secure, Refapp, ToFindOut, LEVEL, SRS Security, Refy & Grade.

OBS: De kan inte bakgrundskolla någon jobbsökande kandidat utan ett samtycke från kandidaten.. Bakgrundskoll-firman bedömer sedan om kandidaten är lämplig för rollen efter säkerhetsklassning, men de lämnar inte ut något personligt om kandidaten.

Det står ganska bra här om hur att det är väldigt viktigt att vara försiktig vid hantering av bakgrund:
https://it-kanalen.se/rattsdatabaser-kan-bli-ett-dyrt-alternativ-for-arbetsgivare

Lexbase, Krumpup är absolut INTE ok att använda för bakgrundskontroll. Deras tjänster är mer för grannar som gillar att snoka, tjejer som har träffar en ny kille etc.

Men vad verkligheten är, har jag inte en aning om ...... Kanske företagen gärna tar risken och kollar i Lexbase ändå.
IMY utgör ett betydande problem. Förr eller senare kommer jag behöva hantera myndigheten juridiskt. De förfogar över ett särskilt verktyg som gör det möjligt för företag, som annars inte skulle godkännas av GDPR, att plötsligt erhålla en form av licens – påminnande om ett utgivningsbevis, men denna gång direkt utfärdat av IMY kallas för tillstånd
Citera
2025-09-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Vill du förtydliga detta?
Vad menar du med "GDPR formuläret" kontra "deras egna borttagning metod" ?

Du har GDPR formuläret som man får fram på deras hjälp sida eller sökning på "google gdpr removal" eller liknande.

Sen har du det direkta alternativtet att trycka på de tre prickarna uppe till höger direkt på det sökresultat du vill ta bort.

Varje gång jag följde första alternativet så tog det upp till en vecka att få svar och jag fick även avslag men alternativ 2 har gått betydligt snabbare och funkat varje gång.
Citera
2025-09-19, 22:07
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du var inte otydlig. Du skrev något helt annat. Du skrev ordagrant att man inte kan stämma någon på grund av utgivningsbevis. När vi andra i tråden påpekar att det visst gick så efterfrågade du rättspraxis, vilket du även har fått.

Du har försökt försvara något som är helt och hållet fel. Fattar inte varför du inte kan bete dig som en normal person och erkänna att du hade fel? Är det verkligen så svårt för dig? Du framstår ju som en komplett idiot i tråden.
håller inte med, jag sa försök stäm lexbase för förtal du har inget rättspraxis där. vi lägger nog ner den här diskussionen nu då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in