Citat:
Ursprungligen postat av
Fotogenlampan
Hej! Förhoppningsvis anses mina frågor vara on topic. Till er som blivit dömda för ett brott efter det att Lexbase gått över till att publicera AI-genererade ”nyhetsartiklar” - kommer artikeln upp bland sökträffarna på Google/Bing, eller måste man använda Lexbase egna sökfunktion för att artikeln ska komma upp? Om artikeln kommer upp i Google/Bing, står då ens namn i sökträffen, eller kommer det bara upp som en namnlös träff? Hur är det med andra sidor så som exempelvis mrkoll, krimfup osv. Syns man på deras sidor vid Google-/Bingsökning, eller måste man söka specifikt på deras sidor? Finns det en chans att ens dom inte kommer upp på Lexbase/andra uthängningssidor, eller får de tag på mer eller mindre alla domar fortfarande?
Inte nog med att de lägger upp domar om du blir dömd, jag blev friad I TR i år (efter februari) och Krimfup har fortfarande publicerat domen så google/bing hade deras resultat som första resultat.
Lexbase har inte publicerat något så vitt jag vet.
Krimfup skiter fullständigt i att svara på mail angående borttagning. IMY kan inte ge svar när tillsynen är klar mot Krimfup men säger att det är ett "prioriterat ärende" och delen där krimfup väljer att inte svara på mail kommer ingå i deras beslut. Troligtvis inväntar även IMY domen från EU innan tillsynen är klar.
Hade till en början problem med att få Google att ta bort sökresultat men efter att jag omformulerade anledningen och använde deras egna borttagning metod istället för GDPR formuläret så har länkarna tagits bort inom 1 vardag.