Citat:
Ursprungligen postat av
krondammet
Jag är ingen expert, men har undersökt lite. Detta kom jag fram till (rätta mig om jag har fel).
Det finns ett antal firmor som är IMY godkända för HR att använda sig av för att göra bakgrundskoller, och fortfarande uppfylla GDPR. Dessa hittar jag: 2Secure, Refapp, ToFindOut, LEVEL, SRS Security, Refy & Grade.
OBS: De kan inte bakgrundskolla någon jobbsökande kandidat utan ett samtycke från kandidaten.. Bakgrundskoll-firman bedömer sedan om kandidaten är lämplig för rollen efter säkerhetsklassning, men de lämnar inte ut något personligt om kandidaten.
Det står ganska bra här om hur att det är väldigt viktigt att vara försiktig vid hantering av bakgrund:
https://it-kanalen.se/rattsdatabaser-kan-bli-ett-dyrt-alternativ-for-arbetsgivare
Lexbase, Krumpup är absolut INTE ok att använda för bakgrundskontroll. Deras tjänster är mer för grannar som gillar att snoka, tjejer som har träffar en ny kille etc.
Men vad verkligheten är, har jag inte en aning om ...... Kanske företagen gärna tar risken och kollar i Lexbase ändå.