2025-09-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeetmaster
Finns det något bestämt datum när EU-domstolens dom kommer?

Fråga inspirit81 hen verkar ha svar på allt.

Skämt åsido, GDPRWarrior skrev att det bör komma i höst, tror inte något exakt datum angivits.
Sen ska det dock tolkas och leda till ett beslut i attunda med. Så sent 2025/tidigt 2026 har vi nog ett tingsrättsavgörande, räkna dock med att det kommer överklagas till både hovrätt och HD, så sent 2026/tidigt 2027 lär vi ha ett avslut i detta (i svensk rättsinstans)

Huruvida eu avgörandet kommer va nog grund för att vinna en stämning mot sidorna innan svenskt rättsväsende har sagt sitt sista låter jag vara osagt, men hoppas på att det kommer va nog för att kunna pressa tjänsterna till radering
Citera
2025-09-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Fråga inspirit81 hen verkar ha svar på allt.

Skämt åsido, GDPRWarrior skrev att det bör komma i höst, tror inte något exakt datum angivits.
Sen ska det dock tolkas och leda till ett beslut i attunda med. Så sent 2025/tidigt 2026 har vi nog ett tingsrättsavgörande, räkna dock med att det kommer överklagas till både hovrätt och HD, så sent 2026/tidigt 2027 lär vi ha ett avslut i detta (i svensk rättsinstans)

Huruvida eu avgörandet kommer va nog grund för att vinna en stämning mot sidorna innan svenskt rättsväsende har sagt sitt sista låter jag vara osagt, men hoppas på att det kommer va nog för att kunna pressa tjänsterna till radering

Ja precis 2-3månader får vi räkna med. Men glöm inte att GDPRwarrior åberopat eurättens direkta effekt. Så det kan gå väldigt fort när domen kommer. Blir utfallet enligt det så stänger nog IMY ner Lexbase väldigt fort.

*EU-rättens direkta effekt innebär att privatpersoner och företag kan åberopa en EU-rättslig bestämmelse inför en nationell domstol för att skydda sina rättigheter, även om bestämmelsen inte har införlivats i svensk rätt på ett korrekt sätt. För att en sådan bestämmelse ska ha direkt effekt måste den vara tillräckligt tydlig, precis och ovillkorlig. Direkt effekt kan vara vertikal (mellan enskild och stat) eller, i vissa fall, horisontell (mellan enskilda). *
Senast redigerad av Snoskoter2025 2025-09-18 kl. 21:14.
Citera
2025-09-18, 22:46
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Det är klart du kan stämma dem du kan stämma allt och alla, men du vill väl gärna vara framgångsrik igenom stämmningen med, annars ser jag ingen mening med det gör du?
Det är inte vad du skrev. Du skrev att utgivningsbevis hindrar någon från att stämma för förtal. Det stämmer inte.
Citera
2025-09-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Frågan är dock om våra myndigheter delar med sig av det

Nej de delar inte med sig. Amerikanska myndigheter kommer inte göra en framställan till svenska myndigheter för att kontrollera din helt ointressanta visumansökan.
Citera
2025-09-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leoreg
Nej de delar inte med sig. Amerikanska myndigheter kommer inte göra en framställan till svenska myndigheter för att kontrollera din helt ointressanta visumansökan.

Precis de delar inte med sig. Men skulle det framkomna att du ljugit i Esta ansökan om begångna brott och det uppdagas får det väldiga konsekvenser när du är i USA. Är man dömd för narkotikabrott och ljugit om det då blire stökigt.
Citera
2025-09-19, 06:38
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krondammet
Vad säger lagen om det här?

https://www.refapp.se/antligen-kan-du-gora-bakgrundskontroller-digitalt-med-refapp

Jag är ingen expert, men har undersökt lite. Detta kom jag fram till (rätta mig om jag har fel).

Det finns ett antal firmor som är IMY godkända för HR att använda sig av för att göra bakgrundskoller, och fortfarande uppfylla GDPR. Dessa hittar jag: 2Secure, Refapp, ToFindOut, LEVEL, SRS Security, Refy & Grade.

OBS: De kan inte bakgrundskolla någon jobbsökande kandidat utan ett samtycke från kandidaten.. Bakgrundskoll-firman bedömer sedan om kandidaten är lämplig för rollen efter säkerhetsklassning, men de lämnar inte ut något personligt om kandidaten.

Det står ganska bra här om hur att det är väldigt viktigt att vara försiktig vid hantering av bakgrund:
https://it-kanalen.se/rattsdatabaser-kan-bli-ett-dyrt-alternativ-for-arbetsgivare

Lexbase, Krumpup är absolut INTE ok att använda för bakgrundskontroll. Deras tjänster är mer för grannar som gillar att snoka, tjejer som har träffar en ny kille etc.

Men vad verkligheten är, har jag inte en aning om ...... Kanske företagen gärna tar risken och kollar i Lexbase ändå.
Senast redigerad av electricstar 2025-09-19 kl. 06:41.
Citera
2025-09-19, 07:08
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolgerDjup
Du är uppenbart lågbegåvad så det är tveksamt om du förstår något av exempelvis NJA 2003 s. 567.

Det är dessutom ett så grundläggande faktum att du förväntas kunna hitta rättsfall på egen hand där utgivningsbevis inte utgjort hinder för att dömas för förtal. Hint: Samhällsnytt.

Sug kuk, hora.
är det här ditt sk prejudikat? eller du får ju förklara vad du menar här.
Citera
2025-09-19, 07:09
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är inte vad du skrev. Du skrev att utgivningsbevis hindrar någon från att stämma för förtal. Det stämmer inte.
då har du missförstått mig, jag menar vinna stämmningen med, kanske varit otydlig här.
Citera
2025-09-19, 07:32
Medlem
Hej! Förhoppningsvis anses mina frågor vara on topic. Till er som blivit dömda för ett brott efter det att Lexbase gått över till att publicera AI-genererade ”nyhetsartiklar” - kommer artikeln upp bland sökträffarna på Google/Bing, eller måste man använda Lexbase egna sökfunktion för att artikeln ska komma upp? Om artikeln kommer upp i Google/Bing, står då ens namn i sökträffen, eller kommer det bara upp som en namnlös träff? Hur är det med andra sidor så som exempelvis mrkoll, krimfup osv. Syns man på deras sidor vid Google-/Bingsökning, eller måste man söka specifikt på deras sidor? Finns det en chans att ens dom inte kommer upp på Lexbase/andra uthängningssidor, eller får de tag på mer eller mindre alla domar fortfarande?
Citera
2025-09-19, 07:58
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenlampan
Hej! Förhoppningsvis anses mina frågor vara on topic. Till er som blivit dömda för ett brott efter det att Lexbase gått över till att publicera AI-genererade ”nyhetsartiklar” - kommer artikeln upp bland sökträffarna på Google/Bing, eller måste man använda Lexbase egna sökfunktion för att artikeln ska komma upp? Om artikeln kommer upp i Google/Bing, står då ens namn i sökträffen, eller kommer det bara upp som en namnlös träff? Hur är det med andra sidor så som exempelvis mrkoll, krimfup osv. Syns man på deras sidor vid Google-/Bingsökning, eller måste man söka specifikt på deras sidor? Finns det en chans att ens dom inte kommer upp på Lexbase/andra uthängningssidor, eller får de tag på mer eller mindre alla domar fortfarande?

Lexbase är fortfarande sökbart. Namn, ålder, bostadsort osv. KrimFUP dyker också upp.

Försökt ta bort sådana sökträffar men de dyker upp som svampar igen. Senast jag försökte så tog google inte bort sökträffen ens utan krånglade. Ett heltidsjobb att rensa och rensa igen. Kan tycka att google inte gör sitt jobb när de tillåter samma sida publicera samma sak om och om igen med nya länkar.
Citera
2025-09-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Jag är ingen expert, men har undersökt lite. Detta kom jag fram till (rätta mig om jag har fel).

Det finns ett antal firmor som är IMY godkända för HR att använda sig av för att göra bakgrundskoller, och fortfarande uppfylla GDPR. Dessa hittar jag: 2Secure, Refapp, ToFindOut, LEVEL, SRS Security, Refy & Grade.

OBS: De kan inte bakgrundskolla någon jobbsökande kandidat utan ett samtycke från kandidaten.. Bakgrundskoll-firman bedömer sedan om kandidaten är lämplig för rollen efter säkerhetsklassning, men de lämnar inte ut något personligt om kandidaten.

Det står ganska bra här om hur att det är väldigt viktigt att vara försiktig vid hantering av bakgrund:
https://it-kanalen.se/rattsdatabaser-kan-bli-ett-dyrt-alternativ-for-arbetsgivare

Lexbase, Krumpup är absolut INTE ok att använda för bakgrundskontroll. Deras tjänster är mer för grannar som gillar att snoka, tjejer som har träffar en ny kille etc.

Men vad verkligheten är, har jag inte en aning om ...... Kanske företagen gärna tar risken och kollar i Lexbase ändå.
Tror du missuppfattat. Uppgifterna som de företagen får fram lämnas ut till uppdragsbeställaren efter att den omfrågade godkänt utlämnandet via bank-id. På så sätt är det väldigt svårt att vinna ett förtalsmål eftersom uppgifterna lämnas ut efter godkännande av den uppgifterna handlar om. Det ska också sägas att Lexbase faktiskt också tillhandahåller exakt en sådan tjänst, de gör det via Verifiera, du kan se hur de gör här: https://verifiera.se/help/video?video_id=4

Samtliga bedriver sina databaser under utgivningsbevis för databas. IMY har alltså inte gett något särskilt godkännande för dessa att "användas i HR". Det finns heller inget som säger att dessa databaser som du räknar upp faktiskt är tillåtna enligt GDPR.
Citera
2025-09-19, 09:25
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar

Intressant, man begår brott för att se om någon har begått ett brott. Full circle om någon på företaget själv blir dömd dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in