2025-09-19, 01:55
Medlem
snillet_1s avatar
Jag är 90-talist och äter ägg i äggkopp med tesked och har gjort så i hela mitt vuxna liv. Inget salt, kaviar eller annat. Bara ägget som det är, helst hårdkokt.
Citera
2025-09-19, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Men vi har ju inte gjort det på ett coolt och manligt sätt.
Jag antar att det är skoj att sila skalen mellan tänderna....
Citera
2025-09-19, 02:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag antar att det är skoj att sila skalen mellan tänderna....
Faktiskt så är det coolt och manlig att skala äggen, men dom får inte ätas ur äggkopp - det är där fjolligheten kommer in. Jag vet att det är sant för jag läste det på Flashback.
Citera
2025-09-19, 13:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Faktiskt så är det coolt och manlig att skala äggen, men dom får inte ätas ur äggkopp - det är där fjolligheten kommer in. Jag vet att det är sant för jag läste det på Flashback.

Gossen hajar inte att vi skalar äggena innan vi äter dom.
Citera
2025-09-19, 19:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Alla kan ju inte vara så smarta, koola och manliga som du är....
Citera
2025-09-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ingen kan förneka ändå att du slipper skala ägget, inte ens en flaga

Ta en lämpligt vass kniv, sätt en jack mitt på ägget och skär det snabbt, oavsett löst ägg till rinnigt eller krämigt så kommer du aldrig att få uppgiften med att behöva skala med en äggkopp.

Rinner den lösa äggulan ut på det sättet ? Kanske den gör på ett fat men det är ju bara luta fatet då å hälla tillbaka gulan i ägget som då står upprätt i en äggkopp. Lirka in gulan igen med en tesked medans du lutar fatet..

Äggkoppen är ett måste helt enkelt. Speciellt ägg man köper direkt av hönseriet / ägg boden med tunt purfärska svårskalade skal men enorma ägg

Sen kanske man vill ha ägget på en macka skivat ändå ifrån ena halvan eller båda galvorna..
Då tar du en tesked och skopar ur hela halva ägget ur skalet ifrån insidan av väggen på skalet

Nästa test är om det gör och underlättar nån skillnad om skeden sköljs först med kallt vatten eller kokt vatten innan man läsgör halva ägget ifrån sitt skal genom att lirka och skopa ur det med skeden ..

Om det funkar smidigt behöver du in princip sluta helt å hållet med att skala ägg nånsin igen

Äter man ägget sådär börjar det bli dags för ett tjohej.

Intressant vet en som äter kokta äggen så. Vass kniv rätt över där ägget har längst omkrets. Sedan barnsben har han ätit äggen så.
Senast redigerad av Battreanmig. 2025-09-19 kl. 20:35.
Citera
2025-09-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Med tanke på hur lång tid det tar att skala ett ägg så är ni riktiga förlorare med tanke på eran märkliga uppfattning om äggkoppar..
Citera
2025-09-19, 23:13
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det lär ju ta en bra stund att sitta med jokset att skala 8 ägg! Vet med säkerhet att vi ätit upp våra ägg och blivit klar med morgontoaletten innan du kan börja äta!!!
Nejdå. Slå av det varma äggvattnet, i med lite kallt vatten i grytan, på med locket och ”rotera” grytan så att äggen slår mot kanterna och varandra några gånger. När du tar av locket så är skalen mer eller mindre krossade och har glidit av äggen. Det kalla vattnet separerar äggvitan från skalen.

Dundertrix jag såg på nätet för några år sedan och så skalar jag alltid ägg numera.
Citera
2025-09-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nejdå. Slå av det varma äggvattnet, i med lite kallt vatten i grytan, på med locket och ”rotera” grytan så att äggen slår mot kanterna och varandra några gånger. När du tar av locket så är skalen mer eller mindre krossade och har glidit av äggen. Det kalla vattnet separerar äggvitan från skalen.

Dundertrix jag såg på nätet för några år sedan och så skalar jag alltid ägg numera.
Jag gör så också, gör äggmackor med jämna mellanrum. Men ibland är det ett jävla pill med att av skalet, ibland lossar nästan allt direkt.
Citera
2025-09-20, 00:25
Medlem
Hur gör ni för att få ut luftbubblan i ett ägg? Pickar ni hål på ägget så äggets innanmäte expanderar och fyller ägget vid kokning?
Senast redigerad av Battreanmig. 2025-09-20 kl. 00:35.
Citera
2025-09-20, 09:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Ännu bätrre o ha en stor bytta med kallvatten o låta kranen rinna i den medans man lyfter i äggena med sked ,.ännu snabbare avkylning.

Sommartid om man har varmt brunns/ytvatten i kranen kan man ha byttan i kylen så man har chockavkylningsvatten för äggen till frulle

Går ju i ett nafs o klafsa i sig 10 ägg , den där Kalle sitter där me sunefrilla o knäservett o har just dukat upp när man är ute i löpspåret
Citera
2025-09-20, 09:26
Medlem
Akihabaras avatar
Äter cirkus tio till tolv ägg om dagen i någon form, är därför trött på att skala kokta. Jag kör fracking i ett glas med vatten helt enkelt, skalet bara rinner av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in