2025-08-30, 20:40
Medlem
Människor som inte äter frukost för att de inte är hungriga på morgonen. Jävla äckliga patrask. Men ni står säkert med energidryck och en cigarett hostande. Så ni går utan mat fram till lunch? Törs man fråga vad ni äter då? Snacks eller shake? Vidriga drägg. Lever minut för minut.
Citera
2025-08-30, 20:46
Medlem
Ilimitados avatar
Jag förstår faktiskt inte frågan. Äggkopp är ett redskap, typ som osthyvel, smörkniv, tallrik. Väldigt smidigt sätt att äta ägg på. Då slipper man att skala och sprida en massa äggskal omkring sig. Man slipper även problemet med ägg som vägrar skala sig ordentligt.
Citera
2025-08-30, 20:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Människor som inte äter frukost för att de inte är hungriga på morgonen. Jävla äckliga patrask. Men ni står säkert med energidryck och en cigarett hostande. Så ni går utan mat fram till lunch? Törs man fråga vad ni äter då? Snacks eller shake? Vidriga drägg. Lever minut för minut.

Jag har ofta ingen aptit på morgonen, inte bara "inte hungrig" utan valet är mellan att inte äta frukost, eller äta och spy upp den igen, så jag skippar frukost och äter en vettig lunch istället.
Citera
2025-08-30, 20:54
Medlem
Sladdarens avatar
Alla som surrar om att äggkoppens överflödighet saknar definitivt tekniskt läggning
Inte idioter som uppfann äggkoppen men snarare naivitet som inte förstår funktionen

Behövs ju inte ens nämnas men funktionen är

1. ägget står upprätt
2. I lodrätt läge kan aldrig gulan som är lös, rinnig eller smetig smita ifrån vitan vid varje teskedstag
eftersom tyngkraften är rakt neråt och därför hamnar både delar av gula och vitan på skeden och inte på bordet
3. Möjligne kan man kapa ägget med skalet i mitten ochså och om då gulan rinner ut lite elelr smular sig på tallriken kan man skop upp den igen i tvärsnittet på äggen då som är lodrätt och rakt i toppen koppen
4. Äggkoppen går aldrig ur tiden för det är en genialisk uppfinning som är oumbärlig
5. I övrigt kan man äta helskalat ägg ändå på en tallrik och ta skivor med kniv och gaffel och skopa men det blir mer disk, mer kladd och mindre enhetliga tuggor och varför ska man kladda med gulan på tallriken och smulor mm ?
6. Så svaret är att det inte alls dog ut alls och det är inte töntigt att ta fram en ägg kopp med löskokt ägg i lunchrummerna. Det är enkelt och minst kladd med det
7. Ser det mer som ofint att trycka kaviar på ett ägg man håller i handen och sen tigga av det med spill och smulor osv. Lycka till å göra det med ganska lättrinnig gula plus att vinkeln du för in ägget i munnen som är vågrätt bäddar för att gulan ska lossna och hamna i knäet eller bordet
8. Slutsats: Äggkoppen använder man om man vill ha minst stök med att äta ett ägg
Citera
2025-08-30, 21:01
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Människor som inte äter frukost för att de inte är hungriga på morgonen. Jävla äckliga patrask.

Här måste jag hålla med. När man går upp på morgonen så är behöver man energi. Inte fan sätter man sig och KÄNNER EFTER om man är hungrig.
Dessa människor är antingen autister med pajad hungerreflex, eller idioter som öser i sig 3000 kcal klockan tio på kvällen, och gnäller över att de inte kan sova.
Citera
2025-08-30, 21:05
Medlem
Galejans avatar
Som vanligt visar det sig att majoriteten av Flashbacks användare är boomergubbar i femtioårsåldern eller äldre. Äggkoppar, löskokta ägg och klagande på yngre människors bordsskick haglar, precis som förväntat.

Nej, några äggkoppar äger vi inte. Kokta ägg brukar snabbkylas och skakas i grytan så att skalet släpper av sig självt och sedan halveras ägget antingen med kniv eller genom att man bara biter av halva. Det behöver inte krånglas mer än så. Olika ät-tillfällen har olika syfte och värde och en vanlig frukost behöver inte dukas upp med äggkopp och juicebringare och hela baletten. Det räcker gott att trycka ner maten lite snabbt en vanlig måndag.

Sedan är det ju det här med uppfostran och sociala regler. Sånt förändras över tid och era sociala koder är inte eviga. När samhället förändras och en allt större grupp anammar nya regler blir det er uppfostran som går från norm till minoritet. Det är inte mer än ett par generationer bak i tiden det ansågs självklart att uppfostrade människor tilltalade andra med ”Herr” följt av efternamnet eller kanske rent av yrkestiteln. Det finns ingen som säger Herr Andersson eller Disponent Ståhl längre. Det är förlegat på samma sätt som era uppdukade 80-talsfrukostar med äggkopp och rostat vitt sockerbröd.
Senast redigerad av Galejan 2025-08-30 kl. 21:07.
Citera
2025-08-30, 21:13
Medlem
Soyences avatar
Ägg är mera finlir idag.

Den som är tillräckligt händig i kökssammanhang för att inte bränna vid tevattnet porcherar ägg i dagsläget.
Citera
2025-08-30, 21:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Alla som surrar om att äggkoppens överflödighet saknar definitivt tekniskt läggning
Inte idioter som uppfann äggkoppen men snarare naivitet som inte förstår funktionen

Behövs ju inte ens nämnas men funktionen är

1. ägget står upprätt
2. I lodrätt läge kan aldrig gulan som är lös, rinnig eller smetig smita ifrån vitan vid varje teskedstag
eftersom tyngkraften är rakt neråt och därför hamnar både delar av gula och vitan på skeden och inte på bordet
3. Möjligne kan man kapa ägget med skalet i mitten ochså och om då gulan rinner ut lite elelr smular sig på tallriken kan man skop upp den igen i tvärsnittet på äggen då som är lodrätt och rakt i toppen koppen
4. Äggkoppen går aldrig ur tiden för det är en genialisk uppfinning som är oumbärlig
5. I övrigt kan man äta helskalat ägg ändå på en tallrik och ta skivor med kniv och gaffel och skopa men det blir mer disk, mer kladd och mindre enhetliga tuggor och varför ska man kladda med gulan på tallriken och smulor mm ?
6. Så svaret är att det inte alls dog ut alls och det är inte töntigt att ta fram en ägg kopp med löskokt ägg i lunchrummerna. Det är enkelt och minst kladd med det
7. Ser det mer som ofint att trycka kaviar på ett ägg man håller i handen och sen tigga av det med spill och smulor osv. Lycka till å göra det med ganska lättrinnig gula plus att vinkeln du för in ägget i munnen som är vågrätt bäddar för att gulan ska lossna och hamna i knäet eller bordet
8. Slutsats: Äggkoppen använder man om man vill ha minst stök med att äta ett ägg

Fel , läs mitt inlägg

(FB) Att äta ägg i äggkopp - något som dog ut med 40-50-talisterna?

Tråden kan låsas o nålas
Citera
2025-08-30, 21:16
Medlem
Är det löskokt så äts det i kopp annars kan det vara.
Citera
2025-08-30, 21:21
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Om man går in i godtycklig butik som säljer köksgeråd - inklusive köksavdelningen på varuhus - så finns där en hylla med äggkoppar. Det i sig borde väl vara ett rätt gott tecken på att äggkoppar används. Alternativet är att samtliga dessa butiker glömt bort den hyllan, och varorna stått orörda där sedan 80-talet. Den förklaringen känns osannolik.

Många kök är väl överfyllda av saker som aldrig används, men likväl är köpta någon gång. Varför skulle det inte kunna vara så även med just äggkoppar?

I mitt hem använde vi givetvis äggkoppar, men bara till helgfrukostar.
Citera
2025-08-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Själv har jag såklart äggkoppar, precis som du.

Men jag har för länge sedan, på 70-talet, sett äldre människor som tar av sig vigselringen och lägger den på tallriken och har den som äggkopp. (Personer som hade varit 110 -120 år om de fortfarande hade levat)
Om jag äter hotellfrukost, så brukar jag ta ett par löskokta (som tyvärr sällan verkligen är löskokta) ägg och ställa dem på tallriken genom att nästan slå ner äggen i tallriken så att skalet undertill krossas, då kommer de att ligga stadigt, och ingen behöver undra varför jag tagit av mig vigselringen och råkat glömma den på Scandic hotell.
Citera
2025-08-30, 21:28
Medlem
I vuxen ålder har jag alltid samurajsvärdat ägget på mitten.
Men som barn var det äggkopp som gällde, har inte sett det på väldigt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in