Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-18, 14:29
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
SVT vill väl inte stöta sig med zionisterna i vår Regering genom att visa upp oskyldiga offer? Börjar likna Trumps amerika.
Jag fattar att du är Ironisk. Ja, det var länge sedan SVT var neutrala, i alla fall sedan jag upplevde de neutrala.

Nu har jag inte jätte mycket problem med det. Olika yrken attraherar olika personer. Konst och journalistik attraherar mer personer med vänster åsikter, så det är helt normalt att medier generellt lutar lite åt vänster. Inget man kan göra något åt om inte folket förändrar sig eller vi börjar kvotera och vem vill se kvotering. Men SVT tar lite av med denna artikel. Jag tror att denna terrorist romantik som högern gärna beskyller vänstern för, ibland träffsäkert och ibland mindre träffsäkert inte är helt förankrat i vänster väljarna utan bara finns hos en del i toppskiktet och knappt i en minoritet av väljarna. Så jag gissar på att denna intervju inte helt går hem hos de flesta och då får en lätt oönskad effekt för SVT.
Citera
2025-09-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej.

Såg nyss enligt mig ett märkligtinslag på svt.se, där man intervjuade en person som mist synen i attacken från Israel där de sprängde pesonsökare som Hezbollah använde. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/han-skadades-i-israels-personssokarattack-mot-hizbollah
I skrivande stund även som första nyhet på sidan.

Vad som är märkligt är att det trots att det framgår att personen var med i Hezbollah, och att han öppet pratar om att han hjälp det och att de använder vapen mitt Israel, ställs det minimalt kritiska frågor.

Intervjun verkar alltså vara upplagd så att man frågar någon som aktivt hjälpt terrorister, hur livet är efter att denne blivit attackerad av Israel. Men frågan om vad Hezbollah gör med vapnen Eller vad de försöker åstadkomma verkar inte riktigt ställas.

Utan att dra in Palestina vs Israel eller de krigsbrott som begås, då det inte är det jag vill prata om här, hur kam SVT sända detta? Det är ju alltså inte en vanlig civil person utan någon som öppet erkänner att denne jobbat för Hezbollah.
Krigsbrott som begås av Hamas va? Ja du. Vi behöver inte ta itu med det just nu. Jag håller med.

SVT sänder detta för de är idioter och gör inte sitt jobb. De kan iallafall förtydliga att personen i fråga är en islamistisk terrorist.

Men SVT existerar för att tvätta folks hjärnor så då kan man inte ge ut sån information
Citera
2025-09-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Ok, likt alla svenskar som jobbade åt IS som lärare, kockar och barnskötare då.

Går man med i en terroristklassad organisation så får man räkna med att kunna råka illa ut. Stod inte det i jobbeskrivningen?

Jag håller med dig. Jag menade bara att det var OK att intervjua vem som helst, men ställer man inga kritiska frågor får man skylla sig själv om man räknas som om man tar parti.
Citera
2025-09-18, 15:21
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej.

Såg nyss enligt mig ett märkligtinslag på svt.se, där man intervjuade en person som mist synen i attacken från Israel där de sprängde pesonsökare som Hezbollah använde. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/han-skadades-i-israels-personssokarattack-mot-hizbollah
I skrivande stund även som första nyhet på sidan.

Vad som är märkligt är att det trots att det framgår att personen var med i Hezbollah, och att han öppet pratar om att han hjälp det och att de använder vapen mitt Israel, ställs det minimalt kritiska frågor.

Intervjun verkar alltså vara upplagd så att man frågar någon som aktivt hjälpt terrorister, hur livet är efter att denne blivit attackerad av Israel. Men frågan om vad Hezbollah gör med vapnen Eller vad de försöker åstadkomma verkar inte riktigt ställas.

Utan att dra in Palestina vs Israel eller de krigsbrott som begås, då det inte är det jag vill prata om här, hur kam SVT sända detta? Det är ju alltså inte en vanlig civil person utan någon som öppet erkänner att denne jobbat för Hezbollah.

Att jobba för Hizbollah oavsett om det är den politiska eller den miltära grenen är inte särskilt kontroversiellt i Libanon. Du får ha I åtanke att Hizbollah bildades som ett svar på Israels långa och brutala ockupation av södra Libanon. Hizbollah är terrorklassat av Israel och deras allierade men i övriga världen så ses dom oftast som en legtim motståndsrörelse.

Att SVT eller annan media sänder en intervju med en Hizbollah-medlem eller är inte heller kontroversiellt. Varför i hela friden skulle det vara det? Skulle det vara märkligt om man intervjuade en Azov medlem som fått benen bortsprängda av en rysk granat?
Citera
2025-09-18, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Ok, likt alla svenskar som jobbade åt IS som lärare, kockar och barnskötare då.

Går man med i en terroristklassad organisation så får man räkna med att kunna råka illa ut. Stod inte det i jobbeskrivningen?

Att jämföra IS med Hizbollah visar på en omåttligt stor okunskap. Du får nog läsa på lite och sen återkomma
Citera
2025-09-18, 15:34
Medlem
Säkerhet, bara säkerhet - och sedan Trump kanske även kusten, men det är osäkert. Kolonier är dyrt. Exempelvis Hebron är av religiösa skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför vill Israel åt Gaza?
Är det religiösa skäl.
Citera
2025-09-18, 15:37
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Att jämföra IS med Hizbollah visar på en omåttligt stor okunskap. Du får nog läsa på lite och sen återkomma
För oss som inte vill eller orkar läsa om muslimers liv och leverne...
Kan du ge en kort beskrivning varför det är skillnad på 10 mord av Hisbollah respektive IS?

För att koppla tillbaka till Trådämnet.
Vad är skillnaden mellan den som utför terrormord och den som gör det möjligt för deras terrormord.
Vem är oskyldig?
Senast redigerad av bl-gr-n 2025-09-18 kl. 15:40.
Citera
2025-09-18, 15:47
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
För oss som inte vill eller orkar läsa om muslimers liv och leverne...
Kan du ge en kort beskrivning varför det är skillnad på 10 mord av Hisbollah respektive IS?

Samma skillnad som för 10 mord utförda av IDF

Det är alltså organisationerna det är skillnad på , förstår du?. Eller du kanske likställer Lord Resistance Army med Ulster Volunteer Force också? För du har knappast orkat läsa om kristna heller.
Citera
2025-09-18, 15:50
Medlem
Han behöver ju inte plastikkirurgi längre så snygg som han blev efteråt!
Citera
2025-09-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Att jobba för Hizbollah oavsett om det är den politiska eller den miltära grenen är inte särskilt kontroversiellt i Libanon. Du får ha I åtanke att Hizbollah bildades som ett svar på Israels långa och brutala ockupation av södra Libanon. Hizbollah är terrorklassat av Israel och deras allierade men i övriga världen så ses dom oftast som en legtim motståndsrörelse.

Att SVT eller annan media sänder en intervju med en Hizbollah-medlem eller är inte heller kontroversiellt. Varför i hela friden skulle det vara det? Skulle det vara märkligt om man intervjuade en Azov medlem som fått benen bortsprängda av en rysk granat?

De som uttryckligen inte ser Hizbollah som en terrorist-rörelse är de som enligt klassiskt mönster står i stark opposition till USA och väst - dvs Iran, Nordkorea, Ryssland, Kina, Qatar, Kuba, Indonesien + några till.

De som listat Hizbollah som terrorister, helt eller delvis, inkluderar exempelvis alla EU-länder. 2016 antog också Arabförbundet (minus Libanon och Syrien) en deklaration om Hizbollah som terroristorganisation.

Så det är inte riktigt så enkelt att det är Israel/USA å ena sidan och resten av världen å andra sidan.
Citera
2025-09-18, 16:05
Medlem
Q6s avatar
Det var Hizbollahs väpnade gren som var utrustade med personsökare.

Men det finns något hos islamister som gör att det är ok att ljuga, så det är inte förvånande att han spelar oskyldig.
Citera
2025-09-18, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
De som uttryckligen inte ser Hizbollah som en terrorist-rörelse är de som enligt klassiskt mönster står i stark opposition till USA och väst - dvs Iran, Nordkorea, Ryssland, Kina, Qatar, Kuba, Indonesien + några till.

De som listat Hizbollah som terrorister, helt eller delvis, inkluderar exempelvis alla EU-länder. 2016 antog också Arabförbundet (minus Libanon och Syrien) en deklaration om Hizbollah som terroristorganisation.

Så det är inte riktigt så enkelt att det är Israel/USA å ena sidan och resten av världen å andra sidan.

Nä så enkelt är det ju såklart inte. Men nästan så enkelt är det. Israel och deras allierade, både USA och EU är dom som i första hand terrorklassat alla motståndsrörelser som slår tillbaka mot den israeliska ockupationsmakten. I fallet Hizbollah har precis som du skriver även många arabländer följt efter främst pga av Hizbollahs stöd från Iran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in