Citat:
Personsökarattacken var briljant och jag kan inte komma på ett bättre sätt att attackera en terroristorganisation som inte bär uniform eller är öppna i sina attacker mot Israel.
Helt enig med dig. En attack som måste utredas och där ansvariga ställs till rätta.
Problemet jag ville belysa var just att man har valt en person som berättar om att han aktivt hjälpt rörelsen, samt inte riktigt verkar tycka att den väpnade grenen är problematisk.
Ogillar skarpt personsökarattacken samt tillvägagångssättet samt tycker det är osmakligt hur man efterhand verkar låta den förbigående utan att reda ut den.
Men fick lite konstig känsla efter rapportaget.
Problemet jag ville belysa var just att man har valt en person som berättar om att han aktivt hjälpt rörelsen, samt inte riktigt verkar tycka att den väpnade grenen är problematisk.
Ogillar skarpt personsökarattacken samt tillvägagångssättet samt tycker det är osmakligt hur man efterhand verkar låta den förbigående utan att reda ut den.
Men fick lite konstig känsla efter rapportaget.
Att spränga personsökare som Hezbollah själva delar ut till sina medlemmar är ett extremt säkert sätt att se till att så få civila som möjligt skadas, speciellt när det är så svaga sprängämnen att personen inte ens dör när han får explosionen i ansiktet. Det fanns säkert ett par civila som strök med, läste något om en dotter som plockat upp pappas personsökare när den ringde och så vidare, men jämfört med risken att bomba ett fäste, skicka en raket, gå in med marktrupper eller något annat alternativ som Israel har så är det här en kirurgisk attack.
Att man inte ens kan hitta någon uppenbart civil person som inte har något med Hezbollah att göra för det här reportaget förstärker den bilden. De har alltså intervjuat en snubbe som uppenbarligen är med i Hezbollah, tycker att Hezbollah gör rätt och att deras kamp mot Israel borde fortsätta. Han förstår inte heller alls varför han får skylla sig själv.
Det vore naturligtvis ha varit mycket bättre att inte sända inslaget alls om det här var det bästa exemplet på ett "offer" för attacken man kunde hitta. Men SVT är ju SVT...