2025-09-18, 16:14
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Helt enig med dig. En attack som måste utredas och där ansvariga ställs till rätta.

Problemet jag ville belysa var just att man har valt en person som berättar om att han aktivt hjälpt rörelsen, samt inte riktigt verkar tycka att den väpnade grenen är problematisk.

Ogillar skarpt personsökarattacken samt tillvägagångssättet samt tycker det är osmakligt hur man efterhand verkar låta den förbigående utan att reda ut den.

Men fick lite konstig känsla efter rapportaget.
Personsökarattacken var briljant och jag kan inte komma på ett bättre sätt att attackera en terroristorganisation som inte bär uniform eller är öppna i sina attacker mot Israel.

Att spränga personsökare som Hezbollah själva delar ut till sina medlemmar är ett extremt säkert sätt att se till att så få civila som möjligt skadas, speciellt när det är så svaga sprängämnen att personen inte ens dör när han får explosionen i ansiktet. Det fanns säkert ett par civila som strök med, läste något om en dotter som plockat upp pappas personsökare när den ringde och så vidare, men jämfört med risken att bomba ett fäste, skicka en raket, gå in med marktrupper eller något annat alternativ som Israel har så är det här en kirurgisk attack.

Att man inte ens kan hitta någon uppenbart civil person som inte har något med Hezbollah att göra för det här reportaget förstärker den bilden. De har alltså intervjuat en snubbe som uppenbarligen är med i Hezbollah, tycker att Hezbollah gör rätt och att deras kamp mot Israel borde fortsätta. Han förstår inte heller alls varför han får skylla sig själv.

Det vore naturligtvis ha varit mycket bättre att inte sända inslaget alls om det här var det bästa exemplet på ett "offer" för attacken man kunde hitta. Men SVT är ju SVT...
Citera
2025-09-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Om du kollar på reportaget så tar han ju inte direkt avstånd från den väpnade grenen.

Om jag tycker Israel gjorde rätt här, nej det var en attack där man utsatte oskyldiga för fara. Men lägg åt sidan Israel och deras metoder för en stund.

Frågan är ju hur man kan intervjua någon på det sättet som det gjorts.

SVT intervjuar alla möjliga.
Såg ett reportage härom veckan där dom intervjuade bosättare på västbanken som gladdes åt att det palestinska folket skulle drivas bort så mer mark tillföll det utvalda folket.
Inga motfrågor ställdes.
Citera
2025-09-18, 17:02
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
SVT:s snyftreportage får mig att spy. SVT är så mentalt sjuka i huvudet. Det här går våra skattepengar till, gott folk.

En terrorist som dödat oskyldiga säger alltså detta:

"Vad säger du till de som säger att du får skylla dig själv?"
"– Jag säger att det är okej, de är inte medmänniskor."

Mind. Blown. En massmördarterrorist tycker att andra inte är medmänniskor...

Har judeokristofobiska SVT gjort personliga intervjuer med de judiska offren från Okt 7? Eller de kristna som slaktades under ISIS?
Senast redigerad av JagSkaFixaDig 2025-09-18 kl. 17:22.
Citera
2025-09-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det finns ett allmänintresse om händelsen dels då det rent allmänt är unikt att ett lands militär utför terrordåd i andra länder (i synnerhet ett land som ofta skryter om att vara demokrati) och dels pga terrordådets helt unika natur (bomber i personsökare) som gör att det känns som hämtat ur en dålig spionthriller.
En stat kan inte begå terrordåd. En terrorist är per definition En non state actor.
Citera
2025-09-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ska Ukraina genomföra en rättegång varje gång de avser skjuta mot ryska soldater?

Varför denna eviga jämförelse med Ukraina?
Du ser ingen skillnad på soldater i en strid och så kallade terrorister som för tillfället inte är stridande?
Inte heller verkar du tycka att det är någon skillnad mellan att preparera civila verktyg o skicka ut dem på marknaden utan att riktigt veta vem slutanvändaren är kontra att skjuta någon du faktiskt kan se med ögonen.
Citera
2025-09-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Så du likställer en nations armé och Hizbollah. Vilken nation menar du att Hizbollah tillhör då?

Skrev jag det eller försöker du lägga ord i min mun?
Citera
2025-09-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Skrev jag det eller försöker du lägga ord i min mun?

Du likställde Hizbollah med IDF. Det låter som du tyckte det.
Citera
2025-09-18, 17:44
Medlem
hakro807s avatar
Jag förstår faktiskt inte kritiken. Det var ett kortare inslag som gav en bild av ett offer för Israels terrordåd. Och visade att alla inom Hezbollah inte är soldater svängandes en AK-47 utan organisation består även av människor i civila roller och som därmed kan vara skyddade enligt de internationella konventioner som Israel förbundit sig att följa.

Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Grattis till SM-guld i mental yoga.
Det handlar faktiskt inte om mental yoga utan om alla de internationella regler som Israel förbundit sig till men som de bröt mot på ett ganska uppenbart sätt.
Citera
2025-09-18, 17:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
En terrorist som dödat oskyldiga säger alltså detta:
Nu var ju han ansvarig för delar av deras it-struktur. Ska vi dra alla över en kam så kan vi hävda att samtliga (ok ~97%) av de som dödades under Hamas motoffensiv var legitima offer eftersom de utgjorde en del av IDF.
Citera
2025-09-18, 18:00
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför denna eviga jämförelse med Ukraina?
Du ser ingen skillnad på soldater i en strid och så kallade terrorister som för tillfället inte är stridande?
Inte heller verkar du tycka att det är någon skillnad mellan att preparera civila verktyg o skicka ut dem på marknaden utan att riktigt veta vem slutanvändaren är kontra att skjuta någon du faktiskt kan se med ögonen.

Nej, det är ingen skillnad. Ska Ukraina göra en rättegång varje gång de avser skjuta robotar mot en rysk armébas för att soldaterna där för tillfället inte är i stridande förband? Fientlig makts terrorister har inte fler rättigheter än fientlig makts soldater. Är de med i Hizbollah, oavsett roll i terrororganisationen, så är de legitima mål. Personsökarattacken var en mycket bra attack mot terroristerna och bör hyllas internationellt som en mycket föredömlig attack mot en terroristorganisation. Terrorister kan aldrig ha några rättigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag förstår faktiskt inte kritiken. Det var ett kortare inslag som gav en bild av ett offer för Israels terrordåd. Och visade att alla inom Hezbollah inte är soldater svängandes en AK-47 utan organisation består även av människor i civila roller och som därmed kan vara skyddade enligt de internationella konventioner som Israel förbundit sig att följa.

Att bygga ut en terrororganisations infrastruktur innebär inte att man har en "skyddad civilroll"
Lite som att säga att de som finansierade islamiska statens terroristattentat bara var civila som måste skyddas. Helknasigt, nu finns det även pursvenskar som vill skydda muslimska terrorister??
Senast redigerad av MrMario 2025-09-18 kl. 18:07.
Citera
2025-09-18, 18:12
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nu var ju han ansvarig för delar av deras it-struktur. Ska vi dra alla över en kam så kan vi hävda att samtliga (ok ~97%) av de som dödades under Hamas motoffensiv var legitima offer eftersom de utgjorde en del av IDF.

Förminska Hizbollahs demoniska gärningar mer. Det är alltid en rolig läsning när ni islamistkramare terrorromantiserar.
Citera
2025-09-18, 18:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Att bygga ut en terrororganisations infrastruktur innebär inte att man har en "skyddad civilroll"
Jo, det innebär faktiskt det. Precis på samma sätt som att det inte är lagligt med mord på politiker, detta även om de är företrädare för ett land som man ligger i väpnad konflikt med.

Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Förminska Hizbollahs demoniska gärningar mer. Det är alltid en rolig läsning när ni islamistkramare terrorromantiserar.
Tror faktiskt att Israel har lyckats med detta förminskande alldeles på egen hand. För plötsligt har människor i gemen fått en förståelse för varför konflikten pågått så länge och den religiösa och politiska fanatism som styr det israeliska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in