2025-09-18, 12:02
Medlem
Frågan är:

Hur hade Europa blivit om Ententen vunnit WW1?

Är Trump vår nästan Stalin och Hitler?
Citera
2025-09-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
I själva verket var Stalin oerhört kuvat av både Hitler och finska vinterkriget. Sovjet förlorade 10.000-tals man i Finland pga inkompetens och efter det vågade Stalin inte göra något alls krigsmässigt förrän Hitler attackerade. Han trodde inte Sovjetiska armen hade en chans.

Lite samma under första världskriget, när Sovjet bildades så avbröt de helt enkelt alla krig i Europa och trupperna åkte hem. Och då var ändå Ryssland inblandat i många kriszoner i Europa.

Så när vi tänker på Stalin som krigisk så är det fel. Han försvarade Sovjet, och tog gärna emot öst-staterna som ockuperades när han gick mot Berlin. Men han var inte krigisk som Hitler eller Mussolini.

Rysslands krig mot Ukraina ser de i princip som ett inbördeskrig, Ukraina ingick i Sovjetunionen och det mesta som finns i Ukraina har Sovjet byggt t.ex kärnkraften och Kiev.

Ja det var ju Tysklands plan med att hjälpa Lenin. Även Sverige var med på ett hörn. Lenin reste via Sverige.
Men de skapade en mycket värre fiende än Tsarryssland.
Citera
2025-09-18, 12:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det var ju Tysklands plan med att hjälpa Lenin. Även Sverige var med på ett hörn. Lenin reste via Sverige.
Men de skapade en mycket värre fiende än Tsarryssland.
Ett värre land än tsarryssland blev det, men kanske inte en värre fiende. Jag tycker ändå det är en slags myt att Sovjet är krigiskt, då tänker man på deras försvar under Andra världskriget, det korta Vinterkriget, och kärnvapen mot USA som självklart aldrig kunde aktiveras. Möjligen Afghanistankriget som även det var ett totalt fiasko. Nej, jag är inte rädd för ryssen. De är inkompetenta på de flesta områden utom klassisk litteratur och musik.
Citera
2025-09-18, 12:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ett värre land än tsarryssland blev det, men kanske inte en värre fiende. Jag tycker ändå det är en slags myt att Sovjet är krigiskt, då tänker man på deras försvar under Andra världskriget, det korta Vinterkriget, och kärnvapen mot USA som självklart aldrig kunde aktiveras. Möjligen Afghanistankriget som även det var ett totalt fiasko. Nej, jag är inte rädd för ryssen. De är inkompetenta på de flesta områden utom klassisk litteratur och musik.
När jag doktorerade i fysik i Sverige var en STOR andel av vår kurslitteratur skriven av ryska fysiker och matematiker. Underskatta inte rysk vetenskap och teknologi. Däremot hade Sovjetunionen enorma nackdelar pga sin stela kommunistiska planekonomi. Dagens Ryzzland har istället enorma problem pga sin kleptokrati och maffiastyre, med Putin själv som den allra värsta och som på det har blivit en av världens rikaste män.
Citera
2025-09-18, 12:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Mina "källor" är att jag följt världspolitiken i 45 år 🙂
Och att jag har en fil.kand i historia.

Varför då inte skriva en seriös artikeln och försöka få den publicerad?

Eller finns det ngt liknande?
Citera
2025-09-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Varför då inte skriva en seriös artikeln och försöka få den publicerad?

Eller finns det ngt liknande?

Enklare att skriva här. Stöder det fria ordet.
Citera
2025-09-18, 13:18
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Om Hitler inte startat andra världskriget tror jag Stalin istället expanderat kommunismen till hela Europa.

Låter helt rimligt. Tack Hitler!

Jag brukar tänka på stackars Adolf rätt ofta. Hur går man från att vara världens mest populära och hyllade man, till att vara så fruktansvärt hatad och bespottad? På något sätt säger det allt om oss människor.

Att Hitler var "världens ondaste människa" tycker jag är en väldigt barnslig förvrängning av verkligheten. Han hade uppenbarligen en stor kärlek och omtanke om sitt folk, precis som Putin och Trump har.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-09-18 kl. 14:11.
Citera
2025-09-18, 13:18
Medlem
Citat:

Inkompetenta människor kan vara farliga.
Citera
2025-09-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Låter helt rimligt. Tack Hitler!

Jag brukar tänka på stackars Adolf rätt ofta. Hur går man från att vara världens mest populära och hyllade man, till att vara så fruktansvärt hatad och bespottad? På något sätt säger det allt om oss människor.

Att Hitler var "världens ondaste människa" tycker jag är en väldigt barnslig förvrängning av verkligheten. Han hade uppenbarligen en stor kärlek om sitt folk, precis som Putin och Trump har.

Tror han hade mest kärlek till dig själv.
Citera
2025-09-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Frågan är:

Hur hade Europa blivit om Ententen vunnit WW1?

Är Trump vår nästan Stalin och Hitler?

Nej, han är bara en bortskämd bebis som utnyttjar läget i USA. Bedrövligt att se hur Kung Charles fjäskar för honom.
Citera
2025-09-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
När jag doktorerade i fysik i Sverige var en STOR andel av vår kurslitteratur skriven av ryska fysiker och matematiker. Underskatta inte rysk vetenskap och teknologi. Däremot hade Sovjetunionen enorma nackdelar pga sin stela kommunistiska planekonomi. Dagens Ryzzland har istället enorma problem pga sin kleptokrati och maffiastyre, med Putin själv som den allra värsta och som på det har blivit en av världens rikaste män.

Jag har inget emot vanliga ryssar. Varit i det stora landet som turist.
Citera
2025-09-18, 14:10
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Tror han hade mest kärlek till dig själv.

I wish ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in