2025-09-18, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant studie nu när Trump hojtar om att terrorklassa Antifa (hur nu det ska ske rent organisatoriskt sett. ..)

Har den arkiverats bredvid Epsteinfilerna månntro?

US justice department removes study finding far-right extremists commit ‘far more’ violence

Kort efter att Kirk sköts ihjäl raderade
Justitiedepartementet en studie som visade att högerextremister har dödat betydligt fler amerikaner än någon annan inhemsk terroristgrupp.

Rapporten. har titeln "What NIJ Research Tells Us About Domestic Terrorism", och den försvann från DOJ’s webbplats mellan den 11 och 12 september, enligt Jason Paladino.

Studien från National Institute of Justice baserades på forskning som sträckte sig över tre decennier.
En av de mest omfattande statliga utredningarna inom inhemsk terrorism.

Den fann ut att
▪️ "militant, nationalistisk, vit supremacistisk våldsam extremism har ökat i USA"

▪️"antalet högerextrema attacker fortsätter att överstiga alla andra typer av terrorism och våldsam extremism inom inhemskt liv".

”Sedan 1990 har högerextremister begått betydligt fler ideologiskt motiverade mord än vänsterextremister eller radikala islamistiska extremister."

De stod för var 227 händelser som krävde mer än 520 liv.

Under samma period ang vänsterextremister var det 42 ideologiskt motiverade attacker som krävde 78 liv.

Övriga studier och uttalanden som nämns:
Center for Strategic and International Studies ang 893 terroristkomplotter mellan 1994 och 2020:
”Högerextrema attacker och komplotter står för majoriteten av alla terroristincidenter i USA sedan 1994.”

Heidi Beirich, vice ordförande för Global Project Against Hate and Extremism var expertvittne inför lagstiftarna 2023:
”data om politiska våldshandlingar visar tydligt att det är extremhögern som driver terrorismen i USA, inklusive att rikta in sig på brottsbekämpande myndigheter och i vissa fall mörda”.

”Det betyder inte att det inte förekommer något våld från vänsterextrema aktörer, det är helt enkelt inte i samma skala eller lika dödligt som det som kommer från högerextrema aktörer.”

https://www.theguardian.com/us-news/2025/sep/17/justice-department-study-far-right-extremist-violence

De kanske mistog NIJ och deras arbete (liksom du, och många andra gjorde....)ska användas praktiskt , tex för att relativsera politiskt våld och de som organiserar det?

Att "svennebananer" gör det förvånar mig inte, här har ju bla BRÅ jobbat på det sättet i många år, där "slutsatser" i "rapporter" är vilda och världsfrånvända, till den grad att datasetten som används direkt kan avfärda deras "åsikter"....

Tur att Trumpen har koll och inte räds att riva upp rötan i träsket vid roten, sverige skulle behöva en trump,.....

https://nij.ojp.gov/about-nij/disclaimer-presented-research-results

Citat:
The content is not intended to create, does not create, and may not be relied upon to create any rights, substantive or procedural, enforceable at law by any party in any matter civil or criminal
Edit

Wow.... den faktiska "studien" som citeras för siffran 227 vs 42 är Celinet Duran (h-index... 4) “Far-Left Versus Far-Right Fatal
Violence: An Empirical Assessment of the Prevalence
of Ideologically Motivated Homicides in the United
States

är blad det värsta jag sett, långt värre än vad BRÅ mer bissara "rapporter"...

"höervåldet" är hämtad från en databas som registrear "hogervåld, jihadism och djurättsaktvister...." (Som DHS har kört sedan 2006) +typ "surfat på nätet", medans vänstervåldet är hämtat från... "Surfat på nätet"
Senast redigerad av slö 2025-09-18 kl. 08:45.
Citera
2025-09-18, 08:09
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vilka cancelleringar har gjorts av vänstern mot högern? Vilka dokument om vänsterns våld raderades under Obamas tid? Vilka programledare till höger blev avskedade för att de hade sagt någonting som inte tilltalade vänstern? Vilka lagar bröt Obama mot, för att han ville bestämma själv och inte bara lyssna på konstitutionen?

Om du vill påstå att vänstern har cancellerat högern, så får du ge exempel på när och var det har hänt.
Bra fråga som det ska bli spännande att se om du får något svar på.

Du får ett av mig undertiden.

Jag har inte hittat trovärdiga bevis för att Obama-administrationen raderade dokument som dokumenterade våld från vänstern för att mörka det, vilket högern har gjort angående rapporter som dokumenterade våld från högern.

Jag har inte funnit dokumenterade fall där en konservativ programledare blev avskedad av Obama enbart för att de uttryckt åsikter som inte tilltalade vänstern, i den meningen att det var en officiell censur eller ett direkt beslut från administrationen baserat på politisk åsikt.

Det finns några fall (12 gånger mellan 2009-2017) som visar att Obama försökt gå runt kongressen eller använda verkställande befogenheter på sätt som konstitutionen inte stödjer, där domstolen bedömt att vissa åtgärder var ogiltiga eller inte kunde fortsätta. Jämför man med Trumps första halvår är motsvarande antal 40 gånger.
Citera
2025-09-18, 08:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Åhå, så för att jag inte följer ditt narrativ (ge mig ett exempel, jag väntar med spänning)

Narrativ??? Det är en enkel fråga som borde vara lätt att besvara. Offerskapsmentalitet, much?

Citat:
så är man plötsligt stämplad som en del av MAGA-kulten.

Ett starkt tecken på att man är en del av MAGA-kulten är en oförmåga att svara på ens de enklaste följdfrågorna kopplade till påståenden som gjorts, en oförmåga att bli specifik/konkret. Ett annat starkt tecken är att man är ett offer samtidigt som man klagar på att andra är offer. Du uppfyller båda.

Du må inte vara diehard-maga, men du är i "Trump-kanske-säger-lite-knasiga-saker-MEN-han-försöker-iaf-inte transa-mina-barn"-lägret. Lev med det eller, ännu bättre, ta dig ur hjärnrötan.

Citat:
Du är klart påverkad av dina åsikter,

Vilka åsikter föreställer du dig att jag har och hur menar du att det yttrar det sig?

Citat:
tycker det är relativt enkelt att se hur skicklig Kirk kunde vara

Precis. Så mig ett enda exempel på när han är "skicklig" mot kvalificerat motstånd. Jag hör liksom en massa upprepningar kring hur fantastisk han var men INGEN kan ge mig ett enda exempel. Det är närmast parodiskt at this point

Citat:
men jag (som jag skrev) tycker också att hans åsikter var fel och rentav dumma.

Och som jag redan förklarat behöver du inte hålla med honom om argumentet, du ska ge mig ETT bra argument. ETT tillfälle där han uppvisar denna omtalade "skicklighet". Jag förstår inte hur jag kan bli tydligare än vad jag varit.
Citera
2025-09-18, 08:19
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant studie nu när Trump hojtar om att terrorklassa Antifa (hur nu det ska ske rent organisatoriskt sett. ..)

Har den arkiverats bredvid Epsteinfilerna månntro?

US justice department removes study finding far-right extremists commit ‘far more’ violence

Kort efter att Kirk sköts ihjäl raderade
Justitiedepartementet en studie som visade att högerextremister har dödat betydligt fler amerikaner än någon annan inhemsk terroristgrupp.

Rapporten. har titeln "What NIJ Research Tells Us About Domestic Terrorism", och den försvann från DOJ’s webbplats mellan den 11 och 12 september, enligt Jason Paladino.

Studien från National Institute of Justice baserades på forskning som sträckte sig över tre decennier.
En av de mest omfattande statliga utredningarna inom inhemsk terrorism.

Den fann ut att
▪️ "militant, nationalistisk, vit supremacistisk våldsam extremism har ökat i USA"

▪️"antalet högerextrema attacker fortsätter att överstiga alla andra typer av terrorism och våldsam extremism inom inhemskt liv".

”Sedan 1990 har högerextremister begått betydligt fler ideologiskt motiverade mord än vänsterextremister eller radikala islamistiska extremister."

De stod för var 227 händelser som krävde mer än 520 liv.

Under samma period ang vänsterextremister var det 42 ideologiskt motiverade attacker som krävde 78 liv.

Övriga studier och uttalanden som nämns:
Center for Strategic and International Studies ang 893 terroristkomplotter mellan 1994 och 2020:
”Högerextrema attacker och komplotter står för majoriteten av alla terroristincidenter i USA sedan 1994.”

Heidi Beirich, vice ordförande för Global Project Against Hate and Extremism var expertvittne inför lagstiftarna 2023:
”data om politiska våldshandlingar visar tydligt att det är extremhögern som driver terrorismen i USA, inklusive att rikta in sig på brottsbekämpande myndigheter och i vissa fall mörda”.

”Det betyder inte att det inte förekommer något våld från vänsterextrema aktörer, det är helt enkelt inte i samma skala eller lika dödligt som det som kommer från högerextrema aktörer.”

https://www.theguardian.com/us-news/2025/sep/17/justice-department-study-far-right-extremist-violence
520-78 talar sitt tydliga språk. I alla fall borde det vara svårt för högern att med hedern i behåll, försöka påskina att de inte bara ger igen, utan borde bli ännu brutalare.

Med det sagt är naturligtvis alla politiska mord fullständigt oacceptabla och ett sorgespel för demokratin.
Citera
2025-09-18, 08:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag tycker nog man får säga att Kirk var en skicklig debattör.

Härligt. Så mig ett enda exempel på när han är "skicklig" mot kvalificerat motstånd. Ett enda.

Citat:
Snabb i tanken

Härligt. Så mig ett enda exempel på när han av kvalificerat motstånd presenteras ett jobbigt argument och snabbt levererar ett klockrent svar. Ett enda.

Citat:
och bra på att leverera riktigt slagkraftiga soundbites.

Härligt. Så mig ett enda exempel på när han levererar en "riktigt slagkraftig soundbite" mot kvalificerat motstånd. Ett enda.

Citat:
Det är inte fy skam att klara av att äga en scen på college heller.

Det beror på hur lättimponerad man är, skulle jag vilja påstå. Du känns som en sån där person som tycker "what is a woman" är en imponerande frågeställning

Citat:
Man kan säga att han var en effektiv och duktig retoriker snarare än en klassisk, akademiskt skicklig debattör. Hans styrka ligger i att mobilisera och övertyga sin egen publik,

Att han effektivt lyckades övertyga delar av maga-kulten håller jag med om, där vi skiljer oss åt är huruvida detta är att betrakta som något imponerande.

Citat:
men i mer strukturerade debatter har han haft svårare att stå emot starkt motstånd.

Det har inget med "struktur" att göra. Han har även haft svårt med dialogform mot personer som inte är amerikanska collegestudenter. Om och om igen. Faktum är att jag aldrig sett honom prestera mot något som helst kvalificerat motstånd, oavsett format. Jag har inte sett allt, men det verkar stämma med tanke på att inte ett enda Kirk-fan kunnat ge ett enda exempel på hans påstådda förträfflighet.
Citera
2025-09-18, 08:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det finns några fall (12 gånger mellan 2009-2017) som visar att Obama försökt gå runt kongressen eller använda verkställande befogenheter på sätt som konstitutionen inte stödjer, där domstolen bedömt att vissa åtgärder var ogiltiga eller inte kunde fortsätta. Jämför man med Trumps första halvår är motsvarande antal 40 gånger.

Och då ska man komma ihåg att Trump därutöver sätter oerhörd press på domstolarna, bl a genom att hänga ut enskilda domare som går emot honom. Och t o m ignorerar domstolsutslag. Men i maga-land är det ingen som ens lyfter på ögonbrynen.

I magas värld är det inget konstigt att Trump ena dagen säger att USA ekonomi är bättre än någonsin bara för att nästa dag utlysa nationellt nödläge pga handelsunderskott så att han kan införa handelstullar mot hela planeten utan att blanda in senaten. Business as usual, inget att se här, cirkulera.

Eller ena dagen säger att gränserna är säkrare än någonsin bara för att nästa dag utlysa nationellt nödläge över hur mycket fentanyl som kommer från Kanada så att han kan införa handelstullar mot landet fastän bara 1 % av USA fentanyl kommer från Kanada. "Hö hö, ja sån är han Trump, men han får iaf saker gjorda hö hö".
Citera
2025-09-18, 08:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vilka cancelleringar har gjorts av vänstern mot högern? Vilka dokument om vänsterns våld raderades under Obamas tid? Vilka programledare till höger blev avskedade för att de hade sagt någonting som inte tilltalade vänstern? Vilka lagar bröt Obama mot, för att han ville bestämma själv och inte bara lyssna på konstitutionen?

Om du vill påstå att vänstern har cancellerat högern, så får de ge exempel på när och var det har hänt.
Men det händer väl hela tiden. Lärare har fått sparken för att de sagt att det är skillnad på män och kvinnor. Man framställer dem som moraliskt förkastliga utifrån sina åsikter och kan därmed tysta dem. Det behöver inte vara att de får sparken ens, utan att de inte vågar yttra sig mer.

Man behöver bara ta Katerina Janouch, där man sprang runt på bokaffärer och frågade varför de hade hennes böcker framme och pressade andra att avboka henne. Alexander Bard är väl ett bra exempel. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/opXe9W/produktionsbolagets-krav-pa-tv4-sparka-bard

Man har ringt till företagare och frågat om de vet vad deras anställda tycker. Har själv varit med om att man fryst ut en person utifrån hans åsikter. Man skapar hat mot människor och en tystnadskultur.

Sen finns det säkert många som man inte vet, för det skrivs inte om det. Man kan även se alla som man pressats att plocka bort från sociala medier för deras åsikter och gör än. Biden-administrationen tvingade Meta att censurera åsikter om covid. Sen använder man det hela tiden mot politiker. Men det är svårt att hitta då cancelleringar kan bero på många saker. Men här finns ett antal som blivit det på universteten.

https://www.thefire.org/research-learn/campus-deplatforming-database?gad_source=1&orderdir=desc&orderby=year

Intressant är att Charlie Kirk finns med där. För 2025 är det nog mest vänstermänniskor som drabbats men det handlar även om hur vänstern stört möten eller krävt att vissa inte ska få yttra sig. Som man gjorde med Kirk inför hans sista möte. Men listan är enorm.

Men man borde använda deplattformera hellre när man söker. Då cancellera har en vidare betydelse, där än här, så det är svårt att söka på.
Senast redigerad av EnCarte 2025-09-18 kl. 08:35.
Citera
2025-09-18, 08:35
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och då ska man komma ihåg att Trump därutöver sätter oerhörd press på domstolarna, bl a genom att hänga ut enskilda domare som går emot honom. Och t o m ignorerar domstolsutslag. Men i maga-land är det ingen som ens lyfter på ögonbrynen.

I magas värld är det inget konstigt att Trump ena dagen säger att USA ekonomi är bättre än någonsin bara för att nästa dag utlysa nationellt nödläge pga handelsunderskott så att han kan införa handelstullar mot hela planeten utan att blanda in senaten. Business as usual, inget att se här, cirkulera.

Eller ena dagen säger att gränserna är säkrare än någonsin bara för att nästa dag utlysa nationellt nödläge över hur mycket fentanyl som kommer från Kanada så att han kan införa handelstullar mot landet fastän bara 1 % av USA fentanyl kommer från Kanada. "Hö hö, ja sån är han Trump, men han får iaf saker gjorda hö hö".
Sant och mig veterligen finns det inte exempel på att Obama utövade tryck på domstolarna.
Citera
2025-09-18, 08:44
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Narrativ??? Det är en enkel fråga som borde vara lätt att besvara. Offerskapsmentalitet, much?

Ett starkt tecken på att man är en del av MAGA-kulten är en oförmåga att svara på ens de enklaste följdfrågorna kopplade till påståenden som gjorts, en oförmåga att bli specifik/konkret. Ett annat starkt tecken är att man är ett offer samtidigt som man klagar på att andra är offer. Du uppfyller båda.

Du må inte vara diehard-maga, men du är i "Trump-kanske-säger-lite-knasiga-saker-MEN-han-försöker-iaf-inte transa-mina-barn"-lägret. Lev med det eller, ännu bättre, ta dig ur hjärnrötan.

Vilka åsikter föreställer du dig att jag har och hur menar du att det yttrar det sig?

Precis. Så mig ett enda exempel på när han är "skicklig" mot kvalificerat motstånd. Jag hör liksom en massa upprepningar kring hur fantastisk han var men INGEN kan ge mig ett enda exempel. Det är närmast parodiskt at this point

Och som jag redan förklarat behöver du inte hålla med honom om argumentet, du ska ge mig ETT bra argument. ETT tillfälle där han uppvisar denna omtalade "skicklighet". Jag förstår inte hur jag kan bli tydligare än vad jag varit.
Charlie Kirk är framför allt en känslomässig retoriker. Hans stora styrka ligger i patos, vilket är en av de tre retoriska appellformerna. Han är skicklig på att väcka engagemang och få publiken att känna sig sedda, ofta genom enkla och slagkraftiga berättelser. Där briljerar han stundom. Hans etos, alltså trovärdighet, är stark bland hans egna anhängare som ser honom som en ledare, men den kan snabbt bli svagare i möten med experter. Det som ofta kritiseras mest är hans logos, den logiska sidan av argumentationen. Kirks resonemang är ofta förenklade och brister när de granskas noggrant. Det sistnämnda är det inte alla som bryr sig om under en debatt och kräver att man är kritisk till sin natur för att orka kolla upp i efterhand.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-09-18 kl. 08:47.
Citera
2025-09-18, 08:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Charlie Kirk är framför allt en känslomässig retoriker. Hans stora styrka ligger i patos, vilket är en av de tre retoriska appellformerna. Han är skicklig på att väcka engagemang och få publiken att känna sig sedda, ofta genom enkla och slagkraftiga berättelser. Där briljerar han stundom. Hans etos, alltså trovärdighet, är stark bland hans egna anhängare som ser honom som en ledare, men den kan snabbt bli svagare i möten med experter eller skeptiker.

Så om man bara kan attrahera samhällets mest lättledda och outbildade dårar, är man verkligen att betrakta som en "skicklig debattör"? Är det verkligen rimligt?

Citat:
Det som ofta kritiseras mest är hans logos, den logiska sidan av argumentationen. Kirks resonemang är ofta förenklade och brister när de granskas noggrant.

Håller med, men skulle dock säga att det inte ens behöver vara en noggrann granskning. Jag ser det som simplistiska skräpargument som han själv inte ens tror på.
Citera
2025-09-18, 08:54
Medlem
Citat:
520-78 talar sitt tydliga språk. I alla fall borde det vara svårt för högern att med hedern i behåll, försöka påskina att de inte bara ger igen, utan borde bli ännu brutalare.

Med det sagt är naturligtvis alla politiska mord fullständigt oacceptabla och ett sorgespel för demokratin.

Har du läst studien som siffrorna kommer ifrån ?
Citera
2025-09-18, 08:57
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Så om man bara kan attrahera samhällets mest lättledda och outbildade dårar, är man verkligen att betrakta som en "skicklig debattör"? Är det verkligen rimligt?

Håller med, men skulle dock säga att det inte ens behöver vara en noggrann granskning. Jag ser det som simplistiska skräpargument som han själv inte ens tror på.
Nu skulle jag inte uttrycka mig så om åhörarna, men patos är en mycket viktig del av debatteknikerna och något som mycket få behärskar till fulländning. Både vänstern och högern använder sig av det och lyfter fram de som kan det i rampljuset, av den enkla anledningen att det funkar.

Sen kan man som du är inne på, tycka vad man vill om det, men effektivt är det på stora delar av befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in