2025-09-14, 22:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Tack för ett intressant och fördjupande svar. Det du beskriver gör det ännu tydligare hur komplext det här nätverket är och hur många olika grupper som samlas under samma flagg, även sådana som annars skulle stå långt ifrån varandra. Att de kan enas under en retorik av ”spiritual warfare” säger mycket om hur stark den apokalyptiska logiken har blivit.
Ja, den här delen är faktiskt intressant. Från apokalyptiska pastorer, katoliker med radband, pastorer på Pentagon som strävar efter teokrati till rent högerextrema.

Trumps karismatiker pratar om demoner, talar i tungor, gör handpåläggning, leker självutnämnda profeter och tycks ägna sig mer åt den avgudadyrkan som självaste Jesus varnade för. Säljer välsignelser dyrt på YT.
Ibland undrar jag vad som skiljer från nåt obskyrt i bortre änden av New age.

Å andra sidan ägnade sig katoliker åt exorcism i samband med Kapitolium...
Representanthusets talman Mike Johnson är anhängare av NAR.
Han hängde dess flagga utanför kontoret (vit med en grön gran). De är överallt i Trump regi.
Citat:
Just det här med att även extremhögern får plats under täckmanteln av yttrandefrihet är oroande. Det leder till en normalisering av våldsbejakande grupper som accelerationister.
Retoriken är förrädisk.
Visst är det fagert att alla ska få komma till tals, alla är ju värda lika mycket?
Även en högerextrem.
De som protesterar mot fascism etc vill bara begränsa yttrandefriheten..

"Rättvis mot alla" är extremhögerns motto.
Alla kan samlas som i ett enda stort härligt väckelsetält relaterat till första tillägget.
Vi ska veta att All lives matter.

Samma version körs gentemot begrepp inom rasism. Visst låter det fint med colorblindless?
Sluta betona hudfärg så försvinner rasism av sig självt.
Termen är i sig värdelös, det är bokstavligen omöjligt att inte notera färg.

Trumps administration försöker försvaga Civil Rights Act 1964.
När Trump trycker på den utopiska färgblinda knappen så existerar inte längre rasism, rasskillnader, en historia av rasdiskriminering i USA – inklusive den pågående.

Kirk 2023:
”Vi gjorde ett stort misstag när vi antog medborgarrättslagen på 1960-talet.”

Det sammanfaller med utbildning och attacker på utbildningssystemet. Okunskap och historielöshet är en bra grogrund.

Empati angrips. Det framställs som ett vänsterproblem.
En psykopat skulle säkert vara ense.
Citat:
Det gör mig ännu mer förvånad att Kirk har fans här i Sverige. Jag undrar om de verkligen förstår vilka krafter de i praktiken ställer sig bakom.
Jag ser det som en brist att det inte lyfts fram mer i media. Det ses likaväl nu, typ
Kirk, en högerkonservativ.
Kirk, en betydelsefull influenser för unga.
Kirk, en djupt konservativ kristen.

Han var betydligt mer störd bakom rubrikerna.

April 2024, video på X:
Preventivmedel "förstör kvinnors hjärnor" enligt Kirk och skapar "väldigt arga och bittra unga damer".

Om hans dotter blev våldtagen som 10 åring skulle barnet födas. Punkt slut.

Kirk ansåg att kvinnors frigörelse under de senaste 30 åren var övergripande negativt och hävdade att kvinnor är den "mest deprimerade gruppen i artens historia" och de "mest eländiga de någonsin har varit."
Citat:
Det som slår mig mest är ironin. Dessa aktörer är de som förfasar sig mest över islam och shariastater och lyfter fram dem som skräckexempel på vad som absolut inte får hända i väst. Samtidigt bygger de själva ett system där religion och politik flyter samman och rör sig i praktiken i samma riktning som det de säger sig motarbeta.
Det är en dubbelmoral utan dess like.
Citat:
Det blir extra paradoxalt eftersom USA en gång grundades av människor som flydde religiöst förtryck och ville skapa en stat som var neutral i trosfrågor. Separationen mellan kyrka och stat blev en av landets viktigaste principer, är väl förankrad i konstitutionen och republikanerna har historiskt varit partiet som värnat mest om individens frihet och en liten, begränsad stat.
Exakt. Det är extremt viktigt och troligen en sak som måste lyftas fram betydligt mer.
När inte kyrka och stat separeras driver det bort från demokrati. Precis som du skriver:
Citat:
Det är en utveckling som borde oroa även dem som i grunden delar deras tro. För om man verkligen värnar demokrati och mänskliga fri- och rättigheter måste man se faran i att staten används som ett redskap för att påtvinga hela befolkningen en enda religiös tolkning. Det är lika problematiskt oavsett vilken religion det handlar om.
När de betonar vikten av moral är det mer än skrattretande.. framför allt iom den moraliskt sett helt osannolika Trump.
Senast redigerad av develi 2025-09-14 kl. 22:15.
Citera
2025-09-14, 22:07
Medlem
Citat:
Könsbekräftande vård omfattar:
Psykoterapi eller samtalsstöd
Familjestöd
Social transition (namn, pronomen, klädstil)
Hormonbehandling
Kirurgi
Röst- och kommunikationsträning

Kirk var emot all könsbekräftande vård.

Historien kommer att ge Kirk rätt.
De flesta inser detta redan idag.
Citera
2025-09-14, 22:08
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man skapar dem alltså. Lite dr. Frankenstein över det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Historien kommer att ge Kirk rätt.
De flesta inser detta redan idag.

Könsdysfori är en av de tyngsta medicinska diagnoser vi har, där studier visar att nästan hälften av dem har försökt att begå självmord och 19 gånger fler än normalbefolkningen lyckas. Det gör dem till en av de mest sårbara patientgrupperna som finns.
Vården har därför uppmärksammat denna patientgrupp de senaste 20 åren och än mer de sista 10. Detta för att försöka att hitta sätt för dem att överleva och forskning visar tydligt att suicidrisken minskar och det psykiska lidandet mindskar för många transpersoner som får könsbekräftande behandling.

Jag anser att vården ska styras av vetenskap och beprövad erfarenhet och inte religion och ideologi.
Citera
2025-09-14, 22:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Troligen de två rum som Taylor Robinson och transan bodde i ( notera affisch med Malcolm X i ett av rummen ):

https://www.zillow.com/homedetails/3419-S-River-Rd-UNIT-73-St-George-UT-84790/201058686_zpid/?mmlb=g,18
https://www.zillow.com/homedetails/3419-S-River-Rd-UNIT-73-St-George-UT-84790/201058686_zpid/?mmlb=g,19

Bilderna är från Zillig, en site där huset som paret hyrde rum i, är till salu.

Det ser ju ut som om två barnrumpor bor i de där rummen. 15-åringar snarare än 22-åringar.

Och de verkar bo i varsitt rum, inte tillsammans. Det skulle först skruva till det, om det skulle visa sig att de faktiskt bara är roomies och inte "ett transpar". Och att Tyler Robinson sköt Kirk utgående från nån skruvad känsla av vänskap.

Jag börjar få vibbar av en helt onödig och fullständigt meningslös tragedi, för alla inblandade...
Citera
2025-09-14, 22:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Åter igen med detta "ni". Vilka "ni"? Det är ni vänsterblivna fascister som står för kriget, men det är ni för dumma att begripa. Som sagt, det är ingen skillnad mellan er och feminister.

Det svarade jag på förra gången jag fick frågan, läser du inte svaren?
Du låter som en gråterska som som inte klarar att era metoder slår tillbaka mot er.
Citera
2025-09-14, 22:11
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Tack för ett intressant och fördjupande svar. Det du beskriver gör det ännu tydligare hur komplext det här nätverket är och hur många olika grupper som samlas under samma flagg, även sådana som annars skulle stå långt ifrån varandra. Att de kan enas under en retorik av ”spiritual warfare” säger mycket om hur stark den apokalyptiska logiken har blivit.

Just det här med att även extremhögern får plats under täckmanteln av yttrandefrihet är oroande. Det leder till en normalisering av våldsbejakande grupper som accelerationister.

Det gör mig ännu mer förvånad att Kirk har fans här i Sverige. Jag undrar om de verkligen förstår vilka krafter de i praktiken ställer sig bakom.

Det som slår mig mest är ironin. Dessa aktörer är de som förfasar sig mest över islam och shariastater och lyfter fram dem som skräckexempel på vad som absolut inte får hända i väst. Samtidigt bygger de själva ett system där religion och politik flyter samman och rör sig i praktiken i samma riktning som det de säger sig motarbeta. Det blir extra paradoxalt eftersom USA en gång grundades av människor som flydde religiöst förtryck och ville skapa en stat som var neutral i trosfrågor. Separationen mellan kyrka och stat blev en av landets viktigaste principer, är väl förankrad i konstitutionen och republikanerna har historiskt varit partiet som värnat mest om individens frihet och en liten, begränsad stat.

Det är en utveckling som borde oroa även dem som i grunden delar deras tro. För om man verkligen värnar demokrati och mänskliga fri- och rättigheter måste man se faran i att staten används som ett redskap för att påtvinga hela befolkningen en enda religiös tolkning. Det är lika problematiskt oavsett vilken religion det handlar om.
Problemet är att vänstern trycker ut alla som inte tänker och tycker precis som dom, lyfter man frågan om invandring eller kanske tycker att barn inte ska få byta kön när de är 16 och inte äns får tatuera sig. Vill man inte att Svensk kultur ska flytta sig och anpassa sig i förmån till andra kulturer då är man högerextremist och borde inte få ha yttrandefrihet.

För det första är inte äns vad du och dina gelikar tycker extremhögern - men det är en definitions fråga och därför bör inte yttrandefriheten röras. Vad som anses normalt i Sverige idag ansågs som extremt för inte allt för länge sedan.

Förövrigt är det just för obekväma frågor och åsikter som yttrandefriheten. Icke kontroversiella åsikter behöver inte skydd av yttrandefriheten. Detta ska förstås också gälla både de värsta kommunisterna och de värsta nazarnas åsikter. Det är inte dom med rätt åsikter för stunden som behöver skyddas fattar man inte detta så tror man inte på yttrandefrihet överhuvudtaget och bara något man slänger sig med för att det låter fint.

Att jämföra Kirks åsikter med sharialagar är ju bara löjligt och just sådan här retorik som gör att ni trycker bort vanliga människor.

Rätta mig om jag har fel men vad jag läser in i dina svar är att i din värld skulle inte Kirk och vad du anser vara extremhögern få vara ute och debattera och föra samtal på gator och torg och du tycker inte äns att ditt egna tankesätt är extremt. Ni har blivit det ni själva hatar - fascister.
Senast redigerad av ghyld 2025-09-14 kl. 22:22.
Citera
2025-09-14, 22:13
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Words!
Bra att den gode Guden i sin nåd plockade bort denne fanatiker från arenan.
Jag delar inte alls den uppfattningen utan tycker att mordet på honom var en styggelse mot både honom, det fria ordet och det öppna samhället.

Om man inte delar hans åsikter kan man istället läsa på och hitta motargument.
Citera
2025-09-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror också han siktade på huvudet och träffade halsen. Han var trots allt bara en 22-årig kille, ingen tränad krypskytt, och det är möjligt att siktet var inställt på 100 yards (rätt vanligt avstånd på amerikanska skjutbanor). Tycker mig komma ihåg att avståndet mellan Kirk och skytten var 180 yards(?) och siktlinjen från taket var neråt, så...

Men det saknas en ingrediens i din lista för en "svensk Tyler". En politiker som orerar om hur sådana som han (eller hans flickvän, mamma, kompis eller nån annan viktig person i hans liv) inte ska ha några rättigheter och att de är avskum och avföda. Först då får du en "svensk Tyler", när han känner sig eller sin vän hotad och/eller sårad och samtidigt får ett klart mål för det han känner (ifrågavarande politiker).

Vi har en del osmakliga galningar till politiker i Sverige också som nog kan provocera en och annan. Sen pågår ju en ständig spänning och konflikt mellan politiker som förespråkar stoppad invandring/återvandring och invandrare/vänsterextremister. Vi har ju trots allt redan haft flera politiska mord även i Sverige. Den där psykiatri-tanten i Almedalen var ju i princip ett politiskt mord.
Citera
2025-09-14, 22:15
Medlem
hjaelploskilles avatar
Goda nyheter! Erika Kirk har nu börjat fundraisa i Charlies döda namn

https://x.com/gtconway3d/status/1967266137705435392
Citera
2025-09-14, 22:17
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Problemet är att vänstern trycker ut alla som inte tänker och tycker precis som dom, lyfter man frågan om invandring eller kanske tycker att barn inte ska få byta kön när de är 16 och inte äns får tatuera sig. Vill man inte att Svensk kultur ska flytta sig och anpassa sig i förmån till andra kultur då är man höger extremist och borde inte få ha yttrande frihet.

För det första är inte äns vad du och dina gelikar tycker extremhögern - men det är en definitions fråga och därför bör inte yttrandefriheten röras. Vad som anses normalt i Sverige idag ansågs som extremt för inte allt för länge sedan.

Förövrigt är det just för obekväma frågor och åsikter som yttrandefriheten. Icke kontroversiella åsikter behöver inte skydd av yttrandefriheten. Detta ska förstås också gälla både de värsta kommunisterna och de värsta nazarnas åsikter. Det är inte dom med rätt åsikter för stunden som behöver skyddas fattar man inte detta så tror man inte på yttrandefrihet överhuvudtaget och bara något man slänger sig med för att det låter fint.

Att jämföra Kirks åsikter med sharialagar är ju bara löjligt och just sådan här retorik som gör att ni trycker bort vanliga människor.

Rätta mig om jag har fel men vad jag läser in i dina svar är att i din värld skulle inte Kirk och vad du anser vara extremhögern få vara ute och debattera och föra samtal på gator och torg och du tycker inte äns att ditt egna tankesätt är extremt. Ni har blivit det ni själva hatar - fascister.
Din bedömning av mig kunde inte vara längre från verkligheten. Självfallet ska Kirk få uttrycka sina åsikter utan att bli stoppad eller mördad. Precis som att andra ska få säga vad de tycker om hans åsikter och konsekvenserna av dem.
Citera
2025-09-14, 22:18
Medlem
RonnyKålmans avatar
Mossad psyop 100%

Läskig likhet med Trumps skjutning. Han blev så rädd att han bokstavligen gick med på att bli deras slav. Det ser man väldigt tydligt idag.

Kirk hade uttalat sig väldigt kritiskt hans 2 sista veckor i livet, mot israel. Hans sista intervju med Ben Shapiro blev droppen för Israel. 48h senare blev han mördad.
Se videot själva om ni tvivlar. Alltså intervjun mellan Kirk och Ben Shapiro.
Citera
2025-09-14, 22:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld

Rätta mig om jag har fel...
Kirks religiösa preferenser 7MM jämfördes med den dhimmistatus som finns inom islam.

Då en viss religion anses ska dominera istället för att religion och stat är åtskilda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in