2025-09-18, 06:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Det är ju tvärt om. Det är demokraterna som hetsar och talat om vilken demon, diktator, tyrann etc Trump och alla republikaner är. Även alla vita män demoniseras.

Idioterna du nämner är bland dom värsta hatarna och uppviglarna. Usch.

Hahaha ska vi jämföra Bidens retorik med Trumps och se vem som hetsar och demoniserar. Säg bara till, jag är redo bär du är!

Eller vänta, du är ju en feg liten Maga-råtta...
Citera
2025-09-18, 06:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Vet du inte att kristendomen bygger på en hierarki mannen där mannen ska underordna sig gud och kvinnan och barnen ska underordna sig mannen?
Detta är extremt odemokratiskt för demokrati betyder folkstyre och gud är inte folk.
Om folket röstar för att följa Guds ord, är det faktiskt demokratiskt.
Ska du börja försöka leka demokrat nu, så borde du först sätta dig in i vad det är.

Demokrati bygger på att man har yttrandefrihet. Inte att man kan skjuta de som inte delar åsikterna. Cancelleringar och drev mot meningsmotståndare för att tysta dem, är totalt odemokratiskt.

Edit: Det är även ett brott mot de mänskliga rättigheterna att diskriminera människor för "politisk eller annan åsikt", som det står. Finns inga demokratiska länder byggda på marxismen. Bara mord och förtyck där. Vänstern är inte demokrater och har aldrig varit det.
Senast redigerad av EnCarte 2025-09-18 kl. 07:10.
Citera
2025-09-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast demokraterna har byggt sin strategi på att spela ut minoritet mot vita arbetare. Man har ställt dem över majoriteten. Man har slagit över. Sen det där om strukturer, om de skapas naturligt, vad kan man göra åt det. Det är bara dogmer.

Däremot håller det på att vända nu. Den tidigare förtryckta och hånade sidan, slår tillbaka och mordet på Kirk kommer att ytterligare öka deras tryck på vänstern. Enda sättet för demokraterna att komma tillbaka är att helt släppa woke och se alla som människor, även meningsmotståndare. Vilket de faktiskt inte gjort och det sitter i än.

Där anser jag Trump har rätt. Det är meritokratin som ska gälla, oavsett utfallet. För det är faktiskt ett rättvist system som inte tar hänsyn till kön, ras eller sexuell läggning. Man måste även acceptera verkligheten. Man har faktiskt skapat Trump, utan woke skulle han inte vara president.

Enligt Machiavelli: Om eliten förtrycker folket, kommer de att föra fram en ledare som förtrycker eliten. Och det är exakt vad vi ser nu. Ni borde bilda er och inte bara läsa vänsterfilosofer. De har i stort sett alltid fel, för de tar inte hänsyn till människan.

Mycket bra sammanfattning.

Demokraterna har stött bort vita, arbetare och män under en ganska lång tid nu. Den skada woke gjort kommer att ta lång tid att reparera, om det ens är möjligt. Och de har inte ens påbörjat det arbetet än. Tills detta sker kommer Republikanerna att dominera amerikansk politik.

Mordet på Kirk har påverkat väldigt många amerikaner på djupet.

Som de säger:

In 2024 we found out how many would celebrate killing a president.

In 2025 we found out how many would celebrate killing us.
Citera
2025-09-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant studie nu när Trump hojtar om att terrorklassa Antifa (hur nu det ska ske rent organisatoriskt sett. ..)

Har den arkiverats bredvid Epsteinfilerna månntro?

US justice department removes study finding far-right extremists commit ‘far more’ violence

Kort efter att Kirk sköts ihjäl raderade
Justitiedepartementet en studie som visade att högerextremister har dödat betydligt fler amerikaner än någon annan inhemsk terroristgrupp.

Rapporten. har titeln "What NIJ Research Tells Us About Domestic Terrorism", och den försvann från DOJ’s webbplats mellan den 11 och 12 september, enligt Jason Paladino.

Studien från National Institute of Justice baserades på forskning som sträckte sig över tre decennier.
En av de mest omfattande statliga utredningarna inom inhemsk terrorism.

Den fann ut att
▪️ "militant, nationalistisk, vit supremacistisk våldsam extremism har ökat i USA"

▪️"antalet högerextrema attacker fortsätter att överstiga alla andra typer av terrorism och våldsam extremism inom inhemskt liv".

”Sedan 1990 har högerextremister begått betydligt fler ideologiskt motiverade mord än vänsterextremister eller radikala islamistiska extremister."

De stod för var 227 händelser som krävde mer än 520 liv.

Under samma period ang vänsterextremister var det 42 ideologiskt motiverade attacker som krävde 78 liv.

Övriga studier och uttalanden som nämns:
Center for Strategic and International Studies ang 893 terroristkomplotter mellan 1994 och 2020:
”Högerextrema attacker och komplotter står för majoriteten av alla terroristincidenter i USA sedan 1994.”

Heidi Beirich, vice ordförande för Global Project Against Hate and Extremism var expertvittne inför lagstiftarna 2023:
”data om politiska våldshandlingar visar tydligt att det är extremhögern som driver terrorismen i USA, inklusive att rikta in sig på brottsbekämpande myndigheter och i vissa fall mörda”.

”Det betyder inte att det inte förekommer något våld från vänsterextrema aktörer, det är helt enkelt inte i samma skala eller lika dödligt som det som kommer från högerextrema aktörer.”

https://www.theguardian.com/us-news/2025/sep/17/justice-department-study-far-right-extremist-violence

Otroligt faktiskt. Och republikanerna påstår att de själva står för sanning och yttrandefrihet.

Det står helt klart att USA inte längre är ett land "ruled by law", styrt av lagen. I stället har USA blivit en autokrati, styrt av Trump, som har ställt sig över lagen. Han raderar all information som är obehaglig för honom själv, vare sig det gäller forskning om vilka grupper som är mest våldsamma i USA eller vad det egentligen står i Epstein-filerna.

USA har blivit ett land där Trump bestämmer vad som är sant och vad människor får lov att säga. Säger du någonting som retar Kung Trump, aj aj aj, då åker du ut med näsan före. Som Jimmy Kimmel, en talkshow-värd med vänsteråsikter, som uttryckte sig på ett oaptitligt sätt (oaptitligt for Trump och MAGA) om Charlie Kirks mördare Tyler Robinson. Då fick han omedelbart sparken. Så förvånande.
Citera
2025-09-18, 07:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Otroligt faktiskt. Och republikanerna påstår att de själva står för sanning och yttrandefrihet.

Det står helt klart att USA inte längre är ett land "ruled by law", styrt av lagen. I stället har USA blivit en autokrati, styrt av Trump, som har ställt sig över lagen. Han raderar all information som är obehaglig för honom själv, vare sig det gäller forskning om vilka grupper som är mest våldsamma i USA eller vad det egentligen står i Epstein-filerna.

USA har blivit ett land där Trump bestämmer vad som är sant och vad människor får lov att säga. Säger du någonting som retar Kung Trump, aj aj aj, då åker du ut med näsan före. Som Jimmy Kimmel, en talkshow-värd med vänsteråsikter, som uttryckte sig på ett oaptitligt sätt (oaptitligt for Trump och MAGA) om Charlie Kirks mördare Tyler Robinson. Då fick han omedelbart sparken. Så förvånande.
Det är förstås ett hot mot demokratin. Men om andra sida använt cancelleringar mot sina meningsmotståndare, måste man väl anse att det är politiskt rätt att göra det av andra. Om man ska följa sina egna principer? Eller rättare sagt, brist på principer.
Citera
2025-09-18, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är förstås ett hot mot demokratin. Men om andra sida använt cancelleringar mot sina meningsmotståndare, måste man väl anse att det är politiskt rätt att göra det av andra. Om man ska följa sina egna principer? Eller rättare sagt, brist på principer.

Vilka cancelleringar har gjorts av vänstern mot högern? Vilka dokument om vänsterns våld raderades under Obamas tid? Vilka programledare till höger blev avskedade för att de hade sagt någonting som inte tilltalade vänstern? Vilka lagar bröt Obama mot, för att han ville bestämma själv och inte bara lyssna på konstitutionen?

Om du vill påstå att vänstern har cancellerat högern, så får du ge exempel på när och var det har hänt.
Citera
2025-09-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Ljuger man när man citerar Kirk nu?

Inget triggar MAGA-sekten som när man citerar Kirk.

Haha du vet att du ljuger. Jag älskar det.
Citera
2025-09-18, 07:33
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Suck. Det är DU som inte förstår. Om det du säger stämmer om hans debattförmåga så borde det vara väldigt enkelt för dig att ge mig ETT ENDA tillfälle där han vunnit en debattfråga mot kvalificerat motstånd. Jag ber inte om ett argument du håller med om, jag ber om ett bra argument. Det är inte ett särskilt komplicerat koncept, förstår du nu?

Jag har frågat många i tråden om samma sak och ingen har gett mig något. Kanske är det så enkelt som att Kirk var en kass debattör och att folk misstar förmågan att äga amerikanska collegesrudentee med faktisk debattförmåga?

För egen del, när jag tänker på bra debattörer och retoriker, så kommer jag omedelbart på x antal tillfällen som jag kan dela med mig av. Men inte en enda Trumptard kan göra detsamma. Faktum är att det på FB är helt omöjligt att diskutera med någon som är ens milt positivt inställd till maga. Vilket härrör från personkulten/sekten ni är medlem i och som får er att resonera verklighetsfrånvänt och oärligt. Patetiskt.

Åhå, så för att jag inte följer ditt narrativ (ge mig ett exempel, jag väntar med spänning) så är man plötsligt stämplad som en del av MAGA-kulten.

Du är klart påverkad av dina åsikter, jag försöker hålla två tankar i huvudet samtidigt och tycker det är relativt enkelt att se hur skicklig Kirk kunde vara men jag (som jag skrev) tycker också att hans åsikter var fel och rentav dumma.

Kvalificerat motstånd... Vilken låg nivå du sätter dig själv på.
Citera
2025-09-18, 07:37
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Suck. Det är DU som inte förstår. Om det du säger stämmer om hans debattförmåga så borde det vara väldigt enkelt för dig att ge mig ETT ENDA tillfälle där han vunnit en debattfråga mot kvalificerat motstånd. Jag ber inte om ett argument du håller med om, jag ber om ett bra argument. Det är inte ett särskilt komplicerat koncept, förstår du nu?

Jag har frågat många i tråden om samma sak och ingen har gett mig något. Kanske är det så enkelt som att Kirk var en kass debattör och att folk misstar förmågan att äga amerikanska collegesrudentee med faktisk debattförmåga?

För egen del, när jag tänker på bra debattörer och retoriker, så kommer jag omedelbart på x antal tillfällen som jag kan dela med mig av. Men inte en enda Trumptard kan göra detsamma. Faktum är att det på FB är helt omöjligt att diskutera med någon som är ens milt positivt inställd till maga. Vilket härrör från personkulten/sekten ni är medlem i och som får er att resonera verklighetsfrånvänt och oärligt. Patetiskt.
Jag tycker nog man får säga att Kirk var en skicklig debattör. Snabb i tanken och bra på att leverera riktigt slagkraftiga soundbites. Det är inte fy skam att klara av att äga en scen på college heller. Nu menar jag inte innehåll utan om form och där besitter han många tekniker. Man kan säga att han var en effektiv och duktig retoriker snarare än en klassisk, akademiskt skicklig debattör. Hans styrka ligger i att mobilisera och övertyga sin egen publik, men i mer strukturerade debatter har han haft svårare att stå emot starkt motstånd.
Citera
2025-09-18, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Förutom att högern nu pushar för inskränkning av yttrandefriheten, samt att sittande presidenten (och hans indolenta bihang) försöker måla upp en förljugen bild av att vänsterextremister avrättar oliktänkande till höger och vänster.

Låter som du vill inskränka deras yttrandfrihet, så vänsterblivet av dig....
Citera
2025-09-18, 08:01
Medlem
Hoppas det är okej i den här tråden att ge exempel på amerikansk uppvigling från höger.

I ett pratprogram från Fox News diskuterads faran med psykiskt sjuka människor som vistas ute i samhället. En svart programledare tyckte att hemlösa människor, som ganska ofta är psykiskt sjuka, skulle låsas in på mentalsjukhus eller i fängelser. En vit programledare, Brian Kilmeade, svarade då, "Or just kill them."

Fox News are en TV-kanal med starkt republikanska åsikter, och Brian Kilmeade är självklart republikan och står till höger politiskt. Han tyckte alltså att hemlösa borde dödas. Det var ju bästa sättet att bli av med dem förstås. Även hemlösa borde dödas, tyckte Kilmeade.

Kort efter att Kilmeade hade gjort detta uttalande i Fox News, besköts ett läger för hemlösa i Minneapolis, och ett dussintal hemlösa skadades. Och i Mississippi hittades två män hängda i träd, en svart man och en hemlös vit man.

Man ska komma ihåg att Mississippi har en lång historia av att lyncha svarta män och hänga upp dem i träd. Se till exempel den här videon:

https://www.pbs.org/video/american-experience-lynching-mississippi

Den svarta amerikanska sångerskan Billie Holiday sjöng en sång om dessa lynchningar, "Strange Fruit". Det var de hängda svarta männen i träden som var trädens konstiga frukt.

https://www.youtube.com/watch?v=-DGY9HvChXk

Youtubern Jesse Dollemore talar om Brian Kilmeade ord om att döda hemlösa, och attackerna på ett läger för hemlösa i Minneapolis, och hängningen av två män i Mississippi i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=xP9a1rF9Pjk

Kommer det här våldet från höger? JA!!! Lika säkert som att våldet mot Charlie Kirk kom från vänster, lika säkert är det att lynchningar av svarta och våld mot hemlösa kommer från höger.

Men ni som tycker att vänstern hetsar mot högern lika skoningslöst som högern hetsar mot vänstern (och mot svaga grupper som vänstern brukar försvara), ni kan väl ge mig ett exempel på när en programledare eller talkshow-värd till vänster säger att en hel grupp människor borde avrättas?

"Just kill them!" Det är bara högern som säger så.
Citera
2025-09-18, 08:01
Medlem
Intressant diskussion igen om USAs
höger-vänster politik.
Finns ingen vänster i USA.
I deras mått är vi alla här extrem vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in