Citat:
Ursprungligen postat av
Marimu
Jag har lite frågor och funderingar.
Man kommer ganska långt med sunt förnuft. Det låter osannolikt att någon, med dagens kunskap om DNA och fingeravtryck, frivilligt skulle plocka in en påse med ett vapen i.
Varför visas inte det första brevet för polis, när det andra gör det? Det första brevet knyter dessutom ihop att vapnet använts till ett mord. Ganska bra bevisning enligt mig.
Varför fortsätta med skrämseltaktik på sin tilltänkta måltavla när detta gång på gång leder till att vederbörande kontaktar polis? (Något banemännen inte ville initialt).
Varför göra sig så stort besvär att förfalska identiteten på sin måltavla som redan från början verkar ha blivit avfärdad av polisen? På historien låter det som att detta föranleder ny kontakt med polisen och det lämnar dessutom digitala spår att följa upp.
Varför besvära sig så med att försämra tilliten mellan Johan och Lisa? Den verkar ganska skral initialt, med tanke på att Lisa tar med sig tårgas.
Varför visar aldrig Lisa upp mordvapnet om hon är den enda som vet var det finns? Vad får Lis ut av att hålla det gömt från polisen? Jag ser inget incitament till att undangömma vapnet som är nyckeln till trovärdighet, som mördat någon vederbörande bryr sig om och som dessutom verkar ha skapat denne stora problem?
Lisa sitter fortfarande kvar på alla bevisen.
Johan hittade på anklagelserna om sig själv för att skrämma henne ytterligare.
Men helt ärligt, vad skulle Lisa tjäna på att ge bevisen till polisen idag?
Det finns ingenting för henne att vinna på det.
Johan och Lisa har skakat hand över en god match dvs har de slutit vapenvila och insett att dem nog inte ska bråka mer trots allt.
Har man däremot någon koll på Johans släkte och vet vad dem är kapabla till så skulle Lisa alltså få ut av det här -
Dold identitet. Ny hemadress på okänd ort.
En total separation från sitt nuvarande liv för att kunna hållas trygg. Och fiender med kriminella muskler.
Men tack! Äntligen någon med lite hjärna.