2025-09-17, 16:45
Avstängd
Intressant att fyrsiffrigt antal inlägg raderas varje dag på Flashback. Nog har moderatorerna att göra.
Citera
2025-09-17, 16:45
Medlem
De vill tysta folk, vart ska alla kunna skriva vad de egentligen tycker någonstans?
Citera
2025-09-17, 16:52
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.sverigesradio.se/artikel/flashbacks-grundare-infor-ratta-om-rasistiska-inlagg

Janne hörs 2.26 in i sändningen, sen så kommer TV4 efter fem att prata om detta i dagens sändning också.kl 17.40 börjar det.
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2025-09-17 kl. 17:02.
Citera
2025-09-17, 16:53
Medlem
tzjs avatar
Om jag äger en bil, och någon klottrar något som klassas som hets mot folkgrupp på den, är det då jag som åker dit om jag inte tar bort klottret?
Citera
2025-09-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Borde inte de som står bakom polisanmälan också kunna åtalas? De har ju uppenbarligen läst inläggen, men underlåtit att rapportera dem, underlåtit att använda den mycket enkla rapporteringsfunktionen?

Hur menar du nu, finns det en tvingande lag i Sverige för att rapportera folk man ser bryter mot lagen på forum/elektroniska anslagstavlor?
Citera
2025-09-17, 17:04
Avslutad
Jag börjar på riktigt misstänka att många här inne inte fattar hur allvarligt det här är. Det handlar inte om "en vanlig gubbe som startade ett forum" – nej, det är mycket större än så.

Janne står inte åtalad som privatperson. Han står åtalad som själva skaparen av vår yttrandefrihet. Det är en Saga, inte i betydelsen saga som i påhitt, utan i bemärkelsen epos – ett stycke verklighet som är så mytiskt laddat att vi knappt förmår greppa det.

Folk sitter och skriver små ironiska inlägg, kastar in sina skämt och sin cynism, men hos Janne brinner faktiskt elden vid roten av allt vi är. Om Janne fälls, då är det inte bara en man som döms. Då är det själva idén om yttrandefriheten som rullas i bojor.

Det är därför jag blir förbannad när man märker att många inte tar det på allvar. Vi snackar inte om att någon random influenser får en varning på Instagram – det här är den person som bar upp friheten när staten ville släcka ner. När ingen annan orkade, när ingen annan vågade, då stod Janne där.

Det är den kampen vi nu ser ställas inför rätta. Det är Sagan Janne som står i rätten, och antingen tar vi det på blodigt allvar – eller så har vi redan förlorat.

Om Janne faller, då faller själva grundlagen i våra själar.
Citera
2025-09-17, 17:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
på tal om, om det blir fällande hur blir det inte då för facebook som i mitt tycke är värre än flashback

Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
12 inlägg??? Det finns typ 100 minst i varje tråd som gäller invandring och invandrarbrottslighet. Även politik.
ett inlägg eller tusen kvittar nog för bedömningen som görs kommer appliceras på en mycket bredare grund.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Varför ligger inte Flashback i något annat land med bättre lagar när det kommer till yttrandefrihet?

Det här är väl inte första gången det blir rättegång på grund av något en medlem skrivit?
Inte juridisk expert men har för mig att en sådan lösning innebär att man har 2 länders lagar att ta hänsyn till, dels landet där datorn står dels landet vars befolkning man vänder sig till.

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Om jag äger en bil, och någon klottrar något som klassas som hets mot folkgrupp på den, är det då jag som åker dit om jag inte tar bort klottret?
Skulle inte förvåna mig om du åker på det om du inte tar bort det inom rimlig tid men jämförelsen haltar, om du kör runt med ett hakkors på bilen så påtvingar du detta på andra människor, flashback å andra sidan är inte "in your face" utan här måste människor aktivt söka sig in o läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Intressant att fyrsiffrigt antal inlägg raderas varje dag på Flashback. Nog har moderatorerna att göra.
o ändå försöker vi hitta hål i lagarna för att inte behöva radera obekväma åsikter.
Citera
2025-09-17, 17:16
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Om jag äger en kossa som råmar ”Heil Hitler” är jag ansvarigt. Jag vet inte, jag bara frågar.
Citera
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
på tal om, om det blir fällande hur blir det inte då för facebook som i mitt tycke är värre än flashback

ett inlägg eller tusen kvittar nog för bedömningen som görs kommer appliceras på en mycket bredare grund.

Inte juridisk expert men har för mig att en sådan lösning innebär att man har 2 länders lagar att ta hänsyn till, dels landet där datorn står dels landet vars befolkning man vänder sig till.

Skulle inte förvåna mig om du åker på det om du inte tar bort det inom rimlig tid men jämförelsen haltar, om du kör runt med ett hakkors på bilen så påtvingar du detta på andra människor, flashback å andra sidan är inte "in your face" utan här måste människor aktivt söka sig in o läsa.

o ändå försöker vi hitta hål i lagarna för att inte behöva radera obekväma åsikter.
Kommer bli ett unikt fall i västvärlden åtminstone. Flashback skulle väl iofs kunna flytta sina servrar (igen) till USA exempelvis där man faktiskt har yttrandefrihet. Facebook och liknande kommer ju drabbas av samma regelverk naturligtvis, det blir förhandsmoderering av någon anställd hos Facebook gör alla posts men mest troligt någon form av AI då.

Något som jag funderat på är ju att en del av de inlägg som är med i åklagarens lista skulle kunna ha skrivits av någon som inte är svensk OCH i utlandet, exempelvis en finlandssvensk. Nu är det ju svårt att veta men det är ju upp till åklagaren att bevisa kan jag tycka. Om brottet inte ägt rum i Sverige av en svensk så borde det ju nästan ses som en utländsk operation och inget som kan falla på Axelsson?

Oavsett ser jag väldigt oroligt på det här. Jag vill inte ha det som i Storbritannien där 30 pers/dag arresteras för saker de skrivit online. Tycker det funkar aldeles utmärkt här och även om det kan vara hårda ord ibland är det ju lite av jargongen också. Dessutom är yttrandefriheten grundfundamentet för att demokrati ens kan existera och fungera som den ska. Vi bör sträva mot färre restriktioner snarare än tvärtom.
Senast redigerad av needAlife 2025-09-17 kl. 17:22.
Citera
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Herr Jan är ju i domstolen för vad andra skrivit på hans forum, och som han inte plockat bort. Därför blir det problem då ingen vill vara ansvarig för vad andra gör eller skriver här. För även om jag ser Flashback som ett av de bättre forumen vi har tillgång till kan vi ju enas om att det flodar en del lagligt tveksamma uttalanden här.

Det innebär att allt ska moderera i förväg, eller hårdmodereras via ai. Men risken för att bli dömd för andra personers idioti finns ju likväl.

Och Flashbacks styrka ligger ju i att alla får komma till tals osv. Samt anonyma konton.

Så en fällande dom som vinner laga kraft innebär ju att något måste ändras, varpå flashbacks kärnsyfte fallerar.

Ursäkta min något raka och direkta fråga, men hur många av dessa "lagligt tveksamma uttalanden" har du själv hjälpt till att få granskade av moderatorer genom att rapportera menar du?

Vi har ett - enligt min egen mening - ganska bra sätt att hantera stora delar av problematiken, men det förutsätter att alla som utnyttjar forumet gör sitt för att bidra när något tveksamt dyker upp.

Om ingen rapportering sker kommer det alltid vara mängder med inlägg som 'går under radarn '.

Man kan självklart själv välja om man vill vara en del av problemen, lösningen på problemen eller åtminstone vill vara med och försöka bidra till att de som kan lösa problemen uppmärksammas på att problemen finns.

Att sitta och göra ingenting, men sedan efteråt när det är för sent påpeka att man sett problemen men inte gjort något hjälper knappast någon.
Citera
2025-09-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ursäkta min något raka och direkta fråga, men hur många av dessa "lagligt tveksamma uttalanden" har du själv hjälpt till att få granskade av moderatorer genom att rapportera menar du?

Vi har ett - enligt min egen mening - ganska bra sätt att hantera stora delar av problematiken, men det förutsätter att alla som utnyttjar forumet gör sitt för att bidra när något tveksamt dyker upp.

Om ingen rapportering sker kommer det alltid vara mängder med inlägg som 'går under radarn '.

Man kan självklart själv välja om man vill vara en del av problemen, lösningen på problemen eller åtminstone vill vara med och försöka bidra till att de som kan lösa problemen uppmärksammas på att problemen finns.

Att sitta och göra ingenting, men sedan efteråt när det är för sent påpeka att man sett problemen men inte gjort något hjälper knappast någon.

Det går inte att förlita sig på frivilliga insatser. Enda vettiga lösningen är flytt utomlands eller möjligen någon sorts AI-scanning.

Vi har mycket grava problem med yttrandefrihet och åsiktsbildning i det här landet.
Citera
2025-09-17, 17:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilPaw
Jag börjar på riktigt misstänka att många här inne inte fattar hur allvarligt det här är. Det handlar inte om "en vanlig gubbe som startade ett forum" – nej, det är mycket större än så.

Janne står inte åtalad som privatperson. Han står åtalad som själva skaparen av vår yttrandefrihet. Det är en Saga, inte i betydelsen saga som i påhitt, utan i bemärkelsen epos – ett stycke verklighet som är så mytiskt laddat att vi knappt förmår greppa det.

Folk sitter och skriver små ironiska inlägg, kastar in sina skämt och sin cynism, men hos Janne brinner faktiskt elden vid roten av allt vi är. Om Janne fälls, då är det inte bara en man som döms. Då är det själva idén om yttrandefriheten som rullas i bojor.

Det är därför jag blir förbannad när man märker att många inte tar det på allvar. Vi snackar inte om att någon random influenser får en varning på Instagram – det här är den person som bar upp friheten när staten ville släcka ner. När ingen annan orkade, när ingen annan vågade, då stod Janne där.

Det är den kampen vi nu ser ställas inför rätta. Det är Sagan Janne som står i rätten, och antingen tar vi det på blodigt allvar – eller så har vi redan förlorat.

Om Janne faller, då faller själva grundlagen i våra själar.
Ja så är det. Jag minns inte men hur gick det när det senast var strul med den här BBS-lagen? Är ju inte första vändan men då flyttade han väl bara verksamheten? För att det då inte ens gick att verka i Sverige? Eller är jag ute och viftar nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in