2024-09-08, 12:06
  #481
Medlem
Ögnade igenom fupen i sin helhet nu och kan bara konstatera att varken anmälaren eller polisen har undersökt om de aktuella inläggen faktiskt blivit anmälda, vilket är ganska svagt då det blir svårt att bevisa att uppenbart olagliga inlägg fått ligga kvar uppsåtligen eller av grov oaktsamhet. Såvida inte åklagaren har något dolt ess i rockärmen så ser jag inte riktigt hur denne ska ro det hela i land.
Citera
2024-09-08, 12:13
  #482
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Varför är det löjligt att Jan Axelsson ska följa lagen?
Har han diplomatstatus eller någon annan typ av legal immunitet?

Det är tydligen 'löjligt' att Jan Axelsson ska följa lagen eftersom det redan finns både interna regler och oberoende moderatorer på Flashback.

Då fattar väl de flesta som besöker FB att detta borde stå långt över svensk lagstiftning? Varför börja kräva diplomatstatus och legal immunitet? Jan Axelsson borde inte omfattas av svensk lagstiftning helt enkelt.
Citera
2024-09-08, 12:19
  #483
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är tydligen 'löjligt' att Jan Axelsson ska följa lagen eftersom det redan finns både interna regler och oberoende moderatorer på Flashback.

Då fattar väl de flesta som besöker FB att detta borde stå långt över svensk lagstiftning? Varför börja kräva diplomatstatus och legal immunitet? Jan Axelsson borde inte omfattas av svensk lagstiftning helt enkelt.
Ja, det låter nästan som att det är så vissa resonerar. Min fråga är varför Jan Axelsson ska undantas svensk lagstiftning?
Citera
2024-09-08, 12:26
  #484
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ja, det låter nästan som att det är så vissa resonerar. Min fråga är varför Jan Axelsson ska undantas svensk lagstiftning?

Ja, men han har ju alltid varit lite anti mot lagar och liknande. Klart att Jan Axelsson ska ha någon typ av frikort eller "slipp ut ur fängelse kort" och slippa underkasta sig svensk lag verkar vara konsensus här i tråden.

Jag tycker det låter rimligt att det hela prövas i domstol om en åklagare är villig att driva fallet.

Jan Axelsson får en rättvis rättegång och sedan kan han starta en Go fund me insamling till eventuella böter.

Jag kan inte förstå varför Jan Axelsson skulle stå över lagen heller faktiskt.
Citera
2024-09-08, 12:32
  #485
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Där ryker yttrandefriheten på Flashback → Flashback dör.
Fast redan idag finns begränsningar i yttrandefriheten på Flashback. Såtillvida har Flashback redan dött enligt din logik.
Citera
2024-09-08, 12:39
  #486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, men han har ju alltid varit lite anti mot lagar och liknande. Klart att Jan Axelsson ska ha någon typ av frikort eller "slipp ut ur fängelse kort" och slippa underkasta sig svensk lag verkar vara konsensus här i tråden.

Jag tycker det låter rimligt att det hela prövas i domstol om en åklagare är villig att driva fallet.

Jan Axelsson får en rättvis rättegång och sedan kan han starta en Go fund me insamling till eventuella böter.

Jag kan inte förstå varför Jan Axelsson skulle stå över lagen heller faktiskt.
Anledningen till att du inte förstår verkar vara att du inte läst lagen eller fupen. Gör det och återkom senare.
Citera
2024-09-08, 12:40
  #487
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Flashback dör som underground forum med totalt yttrandefrihet. Blir mer som familjeliv.
Vad är det för nonsens du sprider? Det har aldrig rått total yttrandefrihet på Flashback.
Citera
2024-09-08, 12:42
  #488
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om ser bortom ordet neger som tydligen är alldeles för mycket för dagens Sverige 2024, så användes fb av politiker för att kolla av läget i landet och hur olika beslut landat, av journalister som en del av researchen vid olika ämnen och av polisen vid brottsutredning. Säkert finns de massa andra som använder fb som en faktiskt viktig källa utan att de någonsin skulle erkänt det.
Vill man ha bort fb, så lycka till!
Sverige står för ännu mer omfattande utmaningar i framtiden i massa olika områden och utan bl a fb, så lär det inte bli lättare.
Läggs fb ner, så går jag själv helt offline och börjar läsa massa böcker igen som tidsfördriv och skiter alls i att engagera mig mer i detta korkade land.
Så är det, FB är den ultimata källan för att veta hur tankarna går exakt just i dag bland de Svensson som finns på nätet och vågar skriva.

Egentligen borde expressen och (m) betala FB för all den fina input de får varje dag. Expressen har minst en rubrik per dag som 2-3 dagar innan låg högst på FB.

Jag räknar "populära ämnen" som den överlägset bästa sammanfattningen vad som pågår i världen just nu. Expressen är inte ens nära.

Åtminstone borde (s) och expressen ge FB credd någon gång ibland. Om fler normala som jag skrev skulle inte rasisterna synas särskilt mycket. De tillför inget särskilt på FB, men ska naturligtvis få komma till tals och en gång i tiden 2014-2018 var deras åsikter ännu mer förbjudna och det var utmärkt att FB fanns då.
__________________
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-08 kl. 12:46.
Citera
2024-09-08, 12:44
  #489
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Det tror jag med och tycker det är fel.
Om man nu ser att inlägg tagits bort (mitt eller nån annans) så vore det ju bra om man kunde se vilken mod som är online och troligen gjorde det. (suddat)

Det är bara att fråga valfri moderator (enklast i forumet det gäller). Vi kan se alla åtgärder så vi kan informera dig om vem som raderat just ditt inlägg.
Citera
2024-09-08, 12:49
  #490
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
De aktuella inläggen plockades bort 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade.

admin
Jan Axelsson hävdar i förhöret att han inte vet om de blivit rapporterade eller inte:
Citat:
Sen vet jag inte om nån har rapporterat inläggen, eller vad
som var orsaken att inte vi har... Det kan ju vara på annat sätt som jag inte har hunnit kolla än.
Men ingen av dom har rapporterat med mejl, och vi hanterar flertalet varje dag per mejl.
Citera
2024-09-08, 13:15
  #491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men trams och helt OT kan jag tycka är ok att radera.
När det börjar med en diskussion gällande bilval, och går över till böganklagelser, då tycker jag är städning är helt ok.

Däremot, att skriva neger.

Igen, säger inte att det inte är ok med regler och lagar som förbjuder folk att skriva vissa saker på nätet. Jag bara säger att med massor av regler som det är här samt att det städas rätt hårt, så råder ingen total yttrandefrihet just här.
Citera
2024-09-08, 13:15
  #492
Medlem
1. Kommer inte bli en fällande dom (antar jag) och på så sätt kommer det förhoppningsvis bli praxis framöver så att andra inte behöver sitta och vara rädda för att de skrivit saker på nätet som anses vara stötande.
2. Löjligt att detta kommit till Sverige efter att Storbritannien haft mängder av människor dömda av saker de sagt på nätet (nej inte hot eller uppvigling)
3. I och med att Sverige numera är ett Big-Brother samhälle och trenden de senaste 10 åren har blivit att man inskränker på människors privatliv och korrespondens samt att man sätter restriktioner på yttrandefrihet så är jag rädd att det finns en risk att denna dom bli ett startskott på fler fall framöver där människor som skrivit av sig på nätet kommer få böta eller fängslade.

En än gång... Sverige förlorar dess integritet, allt i hopp om att få ett lugnare samhälle.
Sverige behöver pondus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in