2025-09-17, 11:32
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Men det är ju inte Jan Axelsson som skrivit det där 12 eller så otäcka kommentarerna eller hur?
Så.. igen?
Varför grips inte svenskar som jobbar för reddit såsom Jan greps?
Är ju exakt samma situation
För att få attackerar folket på Reddit, trots att det är bland de mer toxiska och hatfulla forum. Som jag ser det så avskyr intoleranta människor när annan än deras sanning smiter ut och påverkar verklighetsuppfattningen de deltagit att skapa.

HMF är ett slag under bältet som bara fördummar och kontrollerar oss i vad och hur vi får tänka och uttrycka oss.
Senast redigerad av Logique88 2025-09-17 kl. 11:58.
Citera
2025-09-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Stämmer det? I sådana fall är det ju helt sjukt! "Invandrare" syftar ju inte ens på en specifik folkgrupp.
Från AB sida idag:
Citat:
”Getknullare”, ”pestsmitta”, ”underbart att avrätta svartskallar” och ”Sverige håller på att gå under... invandrare väller in”, är bara ett axplock.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPAbWv/flashbacks-vd-jan-axelsson-stalls-infor-ratta
Citera
2025-09-17, 11:34
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast det är ju tvärtom till hans fördel om ingen anmält inlägg som kan ifrågasättas av någon. Man kan ju inte begära att någon moderator alltid läser precis allting som skrivs här. Då ska de inte bara läsa det utan även reagera och därtill kunna hela lagen. Man kan ju inte begära att alla moderatorer är jurister och kunniga i alla lagar som finns. Jag tror på friande dom.

Precis jag tror att detta är vad som kommer fria.

Hade inläggen anmälts och dessutom inte tagits bort, då hade det varit en knepigare sits.
Citera
2025-09-17, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ska tydligen vara 3 specifika trådar. Ett inlägg som enligt åklagaren är olagligt att skriva är: "Sverige går under för att det väller in invandrare"
Hur kan det vara olagligt ? Är det ordet "väller" som de hakar upp sig på eller vad ?

Är det sant? Helt sjukt om denna mening skulle fällas! Vad är det som är olagligt?
Citera
2025-09-17, 11:43
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
"Invandrare" syftar ju inte ens på en specifik folkgrupp.
Ett uttalande kan vara straffbart som hets mot folkgrupp även om det inte syftar på en specifik folkgrupp. Se till exempel Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning (sida 9, mot slutet).
Citera
2025-09-17, 11:45
Medlem
Varför faller det under svensk lag? Flashback ligger väl varken på svenska servrar och det finns väl inget bolag med säte i Sverige?
Citera
2025-09-17, 11:48
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Där ryker yttrandefriheten på Flashback → Flashback dör.

Det har inte funnits yttrandefrihet här på många år.
Citera
2025-09-17, 11:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Det kommer överklagas iaf till HR?

Jag skulle inte hoppas på så mycket bättre, det är en del rätt barska damer som
verkligen inte gillar vad som sägs på flashback i de kretsarna.

Ni kommer ha mycket inlägg att behöva gå igenom om det här fäster.

Faktiskt så samlade ett gäng som hatar flashback på den typen av inlägg för säkert 4-5 år sen.

Ska bli mycket intressant att höra hur alla resonerar.
De flesta tror nog att det är vilda västern på flashback och att man kan slänga ur sig precis vad som helst. Så fort man har klargjort hur regelverket ser ut, funktionen för att rapportera inlägg och hur man arbetar med dessa kommer åtalet slängas ut tror jag.

Åklagaren kanske har tagit upp fallet för att det skulle vara bra att få ett klargörande fall som säger hur mycket man måste moderera.
Citera
2025-09-17, 11:50
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Varför faller det under svensk lag? Flashback ligger väl varken på svenska servrar och det finns väl inget bolag med säte i Sverige?
För det första ligger Flashback numera på svenska servrar, se mer detaljer nedan:

(FB) Flashback.org är numera ett svenskt forum!

För det andra är grundprincipen i svensk rätt att en handling är straffbar om den som utförde handlingen befann sig i Sverige när de gjorde det. När det gäller underlåtenhet (alltså, att låta bli att göra något man borde ha gjort) gäller att underlåtenheten är straffbar om personen befann sig i Sverige när de borde ha agerat. Se brottsbalken, 2 kap. 1 §.

Det spelar alltså ingen roll om servrarna befinner sig i Sverige. Det som framförallt spelar roll är om de med ansvar för Flashback rent kroppsligen befinner sig i Sverige. Du kan jämföra med detta fall, som gällde Facebook snarare än Flashback. Där spelar det mindre roll var Facebooks servrar befinner sig.
Citera
2025-09-17, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det är värt att påminna om de stora uppoffringar Jan Axelsson gjort för yttrandefriheten och att forumet ska kunna existera.
Dels har det varit tidigare böter, men även dödshot från kriminella gäng som ville hota sig till att vissa saker inte skrevs, vilket ledde till att Jan tvingades leva på skyddad adress.

Jag sätter ett oerhört stort värde på hur han orkat kämpa i alla år för att hålla Flashback flytande.
Jag har SWISHAT till numret ovan idag. Har ni?

Blir det en fällande dom kommer jag swisha igen.
Att vi får kommunicera fritt på Flashback är stort men det är synd att vissa måste smäda individer och grupper av människor och sänka sig själva och andra.

Flashbacks regler upprätthålls av moderatorer mha rapporter.
Citera
2025-09-17, 11:55
Medlem
Lagen om hets mot folkgrupp måste verkligen bort. En äkta demokrati kan inte begränsa folk på det sättet. Vi kan inte påstå att vi har yttrandefrihet medan vissa grupper skyddas mot "dumma ord". Folk blir ju för fan kränkta av allt möjligt fånigt.

Så nej, Sverige har inte äkta yttrandefrihet. Faktum är att väldigt få länder, om några, i Europa har något som är jämförbart med USA. Jag vill påstå att USA är det enda verkligt fria landet i världen när det kommer till den punkten.
Citera
2025-09-17, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
De flesta tror nog att det är vilda västern på flashback och att man kan slänga ur sig precis vad som helst. Så fort man har klargjort hur regelverket ser ut, funktionen för att rapportera inlägg och hur man arbetar med dessa kommer åtalet slängas ut tror jag.

Åklagaren kanske har tagit upp fallet för att det skulle vara bra att få ett klargörande fall som säger hur mycket man måste moderera.

Yes. Imho relevant fråga, avindexeras moddade inlägg från archive och Wayback och sökmotorer?

Det kan bli smetigt om ni sprider olagliga inlägg utanför flashback tänker jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in