2025-09-17, 11:19
  #997
Medlem
Memnoks avatar
Jag har mycket svårt att se hur det här skulle gå till en fällande dom.

För det första måste man först fastställa att inläggen faktiskt är hets mot folkgrupp, kanske uppenbart med vissa av dem i och för sig.

Sedan måste man visa att moderatorer/flashback haft kännedom om dessa inlägg och låtit bli att radera dem. Det finns redan regler mot hets mot folkgrupp på flashback och de mest uppenbara exemplen raderas redan. Faktum är att det borde vara rätt enkelt att visa att man inte varit grovt oaktsam bara genom att presentera statistik på hur många inlägg som görs varje dag och hur många inlägg som raderas samt hur många rapporterade inlägg som inte raderas och varför.

Man skulle också kunna förklara hur moderatorerna arbetar med rapporterade inlägg, raderingar och omröstningar för att kunna visa att det inte är beroende av enskilda personer om ett inlägg raderas eller ej.

Men det är trots allt tingsrätten så man skall nog inte bli förvånad om det är några nämndemän som vill fälla för att de tror att flashback bara består av dödsknarkarnazister.
Citera
2025-09-17, 11:24
  #998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är du ansvarig så är du ansvarig. Du kan inte skylla på att du inte visste. Som ansvarig är det ditt jobb att se till att dina anställda följer lagar och regler.

Fast det handlar ju om vuxna människor. Man får väl helt enkelt sparka de som missköter sig på jobbet.
Citera
2025-09-17, 11:24
  #999
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Sluta tramsa. Har den ansvarige satt upp ett regelverk och kontrollerat att uppenbart slarv in finns så kommer han givetvis inte dömas för att den anställde bestämde sig för att testa göra en backflip över säkerhetsräcket på lastbryggan.
Vad föreslår du? Att alla anställda ska gå runt med fotboja och kroppskamera?

Det finns alltid ett arbetsgivaransvar att se till att regler och lagar följs. Men det är inte svart och vitt. Det är inte ALLTID så att en chef kan hållas ansvarig för att en lag inte efterlevs precis som att en anställd inte ALLTID kan hållas ansvarig för att en lag inte efterlevs.

Denna rättegång handlar ju om var gränsen ska gå.
Citera
2025-09-17, 11:24
  #1000
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ska tydligen vara 3 specifika trådar. Ett inlägg som enligt åklagaren är olagligt att skriva är: "Sverige går under för att det väller in invandrare"
Hur kan det vara olagligt ? Är det ordet "väller" som de hakar upp sig på eller vad ?

Stämmer det? I sådana fall är det ju helt sjukt! "Invandrare" syftar ju inte ens på en specifik folkgrupp.
Citera
2025-09-17, 11:26
  #1001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag har mycket svårt att se hur det här skulle gå till en fällande dom.

För det första måste man först fastställa att inläggen faktiskt är hets mot folkgrupp, kanske uppenbart med vissa av dem i och för sig.

Sedan måste man visa att moderatorer/flashback haft kännedom om dessa inlägg och låtit bli att radera dem. Det finns redan regler mot hets mot folkgrupp på flashback och de mest uppenbara exemplen raderas redan. Faktum är att det borde vara rätt enkelt att visa att man inte varit grovt oaktsam bara genom att presentera statistik på hur många inlägg som görs varje dag och hur många inlägg som raderas samt hur många rapporterade inlägg som inte raderas och varför.

Man skulle också kunna förklara hur moderatorerna arbetar med rapporterade inlägg, raderingar och omröstningar för att kunna visa att det inte är beroende av enskilda personer om ett inlägg raderas eller ej.

Men det är trots allt tingsrätten så man skall nog inte bli förvånad om det är några nämndemän som vill fälla för att de tror att flashback bara består av dödsknarkarnazister.

blir det en fällande dom för detta trams så betyder väl det att ALLA forum i sverige är lika körda.

det skulle väl strida rejält mot yttrandefriheten?
Citera
2025-09-17, 11:26
  #1002
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Borde inte de som står bakom polisanmälan också kunna åtalas? De har ju uppenbarligen läst inläggen, men underlåtit att rapportera dem, underlåtit att använda den mycket enkla rapporteringsfunktionen?

Om de nu inte kan åtalas så bör deras agerande ifrågasättas starkt: med deras sätt att agera så är det rätt enkelt att registrera en användare som får göra inlägg med lagstridigt innehåll för att sedan polisanmäla. Gör man inläggen i gamla, sällan använda trådar, och lägger det lagstridiga under spoiler så är sannolikheten rätt stor att ingen upptäcker det. Och efter några månader kan man polisanmäla. Ett lika fult som enkelt sätt att försöka stänga ned forumet.
Citera
2025-09-17, 11:26
  #1003
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Fast det handlar ju om vuxna människor. Man får väl helt enkelt sparka de som missköter sig på jobbet.

I viss utsträckning går det också till exakt så här på fb. Följer du inte reglerna kan du bli avstängd.
Citera
2025-09-17, 11:26
  #1004
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Finns det inga riktiga brott att åtala?

Slå ner på yttrandefriheten är prio 1 i landet, inte jaga getknullrs
Citera
2025-09-17, 11:27
  #1005
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Om det finns en etablerad stereotyp räcker det med att exploatera den för att fällas för åsiktsbrott. Exempelvis att judar är snåla och snikna jävlar

Som smålänning tar jag också illa upp.
Citera
2025-09-17, 11:28
  #1006
Medlem
Flashback är kanske en av de sista bastionerna i Sverige där folk kan posta anonymt. Det verkar tyvärr som att vissa inte tycker detta ska förekomma.

Det är inte rimligt speciellt som t.ex. lagen om HMF är luddigt formulerad. Vad innebär det att "visa missaktning mot en folkgrupp"?

Att denna lag är luddig tyckte även en journalist eller möjligen krönikör eller debattör. Detta pga en person friats och en person dömts för HMF efter att bägge postat samma tecknade serie på sociala media.

Lagen om HMF är egentligen inte helt förenlig med yttrandefrihet och bör därför kanske ändras så att folk inte kan dömas på lösa grunder. Detta tyckte även journalisten eller krönikören.

Och Flashback är en del av svensk kultur och en garant för yttrandefrihet på nätet och bör få lov att finnas kvar.
__________________
Senast redigerad av Snobird 2025-09-17 kl. 11:31.
Citera
2025-09-17, 11:28
  #1007
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det är värt att påminna om de stora uppoffringar Jan Axelsson gjort för yttrandefriheten och att forumet ska kunna existera.
Dels har det varit tidigare böter, men även dödshot från kriminella gäng som ville hota sig till att vissa saker inte skrevs, vilket ledde till att Jan tvingades leva på skyddad adress.

Jag sätter ett oerhört stort värde på hur han orkat kämpa i alla år för att hålla Flashback flytande.
Jag har SWISHAT till numret ovan idag. Har ni?

Blir det en fällande dom kommer jag swisha igen.
Väl talat!

Jag har också swishat, och kommer också att swisha igen om det - mot förmodan - blir fällande dom.
Citera
2025-09-17, 11:31
  #1008
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag har mycket svårt att se hur det här skulle gå till en fällande dom.

För det första måste man först fastställa att inläggen faktiskt är hets mot folkgrupp, kanske uppenbart med vissa av dem i och för sig.

Sedan måste man visa att moderatorer/flashback haft kännedom om dessa inlägg och låtit bli att radera dem. Det finns redan regler mot hets mot folkgrupp på flashback och de mest uppenbara exemplen raderas redan. Faktum är att det borde vara rätt enkelt att visa att man inte varit grovt oaktsam bara genom att presentera statistik på hur många inlägg som görs varje dag och hur många inlägg som raderas samt hur många rapporterade inlägg som inte raderas och varför.

Man skulle också kunna förklara hur moderatorerna arbetar med rapporterade inlägg, raderingar och omröstningar för att kunna visa att det inte är beroende av enskilda personer om ett inlägg raderas eller ej.

Men det är trots allt tingsrätten så man skall nog inte bli förvånad om det är några nämndemän som vill fälla för att de tror att flashback bara består av dödsknarkarnazister.

Det kommer överklagas iaf till HR?

Jag skulle inte hoppas på så mycket bättre, det är en del rätt barska damer som
verkligen inte gillar vad som sägs på flashback i de kretsarna.

Ni kommer ha mycket inlägg att behöva gå igenom om det här fäster.

Faktiskt så samlade ett gäng som hatar flashback på den typen av inlägg för säkert 4-5 år sen.

Ska bli mycket intressant att höra hur alla resonerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in