2025-09-17, 10:52
  #985
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Blir det en fällande dom så är det bara böter och sen överklagas, nu vet jag inte vilka bötesbelopp de kan bli, men om vi swishar och hjälper till så ordnar det sig för Janne.
Citera
2025-09-17, 10:56
  #986
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det är inte så underligt, i skrivande stund så kämpar EU’s byråkrater för att begränsa yttrandefriheten, ser vi på Storbritannien så slår de världsrekord i människor åtalade och dömda för åsikter yttrade på social medier. Att åtalet kommer nu ligger i tiden, de nuvarande maktstrukturerna börjar tappa sin kontroll och då krävs ytterligare åtgärder, vilket märks i lagstiftningen. Just därför sker åtalet mot FB nu och inte för 20 år sen, för 20 år sen var makten kring information och verklighetsbeskrivningen ohotad.

Ja det är ju trist i så fall. Låt oss hoppas att vi i Sverige får behålla vår grundlagsskyddade yttrandefrihet.
Citera
2025-09-17, 10:58
  #987
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är du ansvarig så är du ansvarig. Du kan inte skylla på att du inte visste. Som ansvarig är det ditt jobb att se till att dina anställda följer lagar och regler.
Sluta tramsa. Har den ansvarige satt upp ett regelverk och kontrollerat att uppenbart slarv in finns så kommer han givetvis inte dömas för att den anställde bestämde sig för att testa göra en backflip över säkerhetsräcket på lastbryggan.
Vad föreslår du? Att alla anställda ska gå runt med fotboja och kroppskamera?
Citera
2025-09-17, 11:01
  #988
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
I Ekot nu. Inget nytt, bara: "Vi har sökt Jan Axelsson för en kommentar".
__________________
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2025-09-17 kl. 11:04.
Citera
2025-09-17, 11:04
  #989
Medlem
Nicke08s avatar
Svenska Journalister har i över tjugo år försökt censurera Flashback. Det fria ordet är det största hotet mot en Marxist.

Avvikande åsikter måste beivras, med ALLA medel.

Nästa kapitel blir att låsa in samtliga som vågar yttra kritik på nätet mot den Politiska Adeln.

Denna rättegång är en skenrättegång. DDR, Sovjet & Cuba står som förebilder.

Åklagare & journalister visar med all tydlighet varför Flashback behövs.
Citera
2025-09-17, 11:06
  #990
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Blir det en fällande dom så är det bara böter och sen överklagas, nu vet jag inte vilka bötesbelopp de kan bli, men om vi swishar och hjälper till så ordnar det sig för Janne.
Så simpelt blir det tyvärr inte.
Sätts ett prejudikat så kommer hundratals människor med agg mot Flashback sitta och lusläsa inlägg för att hitta något de kan anmäla Janne för. Och med prejudikat så kommer han bli fälld, om och om igen.
Är ytterst tveksam på att Janne skulle vilja driva forumet om han kan bli fälld för HMF varje Fredag.
Citera
2025-09-17, 11:10
  #991
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Undra vems eller vilka inlägg det gäller?

Tycker Admin kan gå ut med ett PM….

Kanske Flashforum kan rädda J.A?

Vad fan säger du? Gå ut med användarnamn är väl det absolut sista man ska göra som admin!
Citera
2025-09-17, 11:12
  #992
Moderator
ksvs avatar
Det är värt att påminna om de stora uppoffringar Jan Axelsson gjort för yttrandefriheten och att forumet ska kunna existera.
Dels har det varit tidigare böter, men även dödshot från kriminella gäng som ville hota sig till att vissa saker inte skrevs, vilket ledde till att Jan tvingades leva på skyddad adress.

Jag sätter ett oerhört stort värde på hur han orkat kämpa i alla år för att hålla Flashback flytande.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi får alla hjälpa Jan Axelsson att bevara Flashback genom att rapportera de aktuella inläggen. Det tar bara några sekunder.
Jag har SWISHAT till numret ovan idag. Har ni?

Blir det en fällande dom kommer jag swisha igen.
Citera
2025-09-17, 11:15
  #993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Undra vems eller vilka inlägg det gäller?

Tycker Admin kan gå ut med ett PM….

Kanske Flashforum kan rädda J.A?
Ska tydligen vara 3 specifika trådar. Ett inlägg som enligt åklagaren är olagligt att skriva är: "Sverige går under för att det väller in invandrare"
Hur kan det vara olagligt ? Är det ordet "väller" som de hakar upp sig på eller vad ?
Citera
2025-09-17, 11:16
  #994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Svenska Journalister har i över tjugo år försökt censurera Flashback. Det fria ordet är det största hotet mot en Marxist.

Avvikande åsikter måste beivras, med ALLA medel.

Nästa kapitel blir att låsa in samtliga som vågar yttra kritik på nätet mot den Politiska Adeln.

Denna rättegång är en skenrättegång. DDR, Sovjet & Cuba står som förebilder.

Åklagare & journalister visar med all tydlighet varför Flashback behövs.

Hur har journalisterna försökt? Hur många gånger har flashbacks stämts? Lagen HMF har funnits sedan 1948. Skillnaden mot tidigare i stort är ju Internet.
Citera
2025-09-17, 11:17
  #995
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Så simpelt blir det tyvärr inte.
Sätts ett prejudikat så kommer hundratals människor med agg mot Flashback sitta och lusläsa inlägg för att hitta något de kan anmäla Janne för. Och med prejudikat så kommer han bli fälld, om och om igen.
Är ytterst tveksam på att Janne skulle vilja driva forumet om han kan bli fälld för HMF varje Fredag.

Prejudikat är inte juridiskt bindande i Sverige.
Citera
2025-09-17, 11:18
  #996
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det är värt att påminna om de stora uppoffringar Jan Axelsson gjort för yttrandefriheten och att forumet ska kunna existera.
Dels har det varit tidigare böter, men även dödshot från kriminella gäng som ville hota sig till att vissa saker inte skrevs, vilket ledde till att Jan tvingades leva på skyddad adress.

Jag sätter ett oerhört stort värde på hur han orkat kämpa i alla år för att hålla Flashback flytande.
Jag har SWISHAT till numret ovan idag. Har ni?

Blir det en fällande dom kommer jag swisha igen.

Exakt. Jan Axelsson har verkligen gjort en enorm insats för yttrandefriheten i Sverige. Han borde belönas med att få en gata eller ett torg uppkallat efter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in