2025-09-15, 17:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex1993
Jag har läst artikeln och det framgår inte alls att det är uppenbart att det är falskt. Det framgår att hon anmält 9 personer på 2 år och 2 av dem har lett till fällande domar, en för våldtäkt och en för ngt annat. Det framgår att det gjorts en motanmälan mot henne som inte lett någonstans

Det är du som drar slutsatsen att det måste vara falska anmälningar
Jag och 30 till i tråden.

Du har inte läst artikeln. Hela vinklingen är att hon ljuger, det år en lång artikel med många exempel. Det finns flera intervjuer med män som berättar exakt vad som hänt, att hon lurat dem i en honeytrap. De är totalt oskyldiga och blev friade snabbt.

Så du tror det finns tjejer som våldtas 9 gånger i sitt liv. Det är sexism. Så dumma förutsätts aldrig män vara. Efter våldtäkt 1 är man försiktig med män i sängen.

Men jag håller med om att om man läser den tydliga artikeln som om hon verkligen utsatts för 9 våldtäkter så blir allt jag skrivit trams. Men det är omöjligt att göra den tolkningen utan ideologiska glasögon,
Senast redigerad av Paris24 2025-09-15 kl. 17:23.
Citera
2025-09-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Klanbrottslighet och Pojkstreck™ på elcyklar tar väl en hel del av länsmans tid jämfört med för 15 år sedan? Det förklarar inte allt men säkert en del.

Jo men du har ju hälften så många anmälningar 2024 som 2015. Låt oss bara hitta på en genomsnittlig tid man måste lägga ner på en utredning av detta slag. Jag tänker att många ser man snabbt att de är så undermåliga att det inte är någon idé att driva dem vidare, dvs man kan lägga ner dem på en timme typ. Andra genererar istället väldigt många arbetstimmar med förhör, läsande av diverse dokument, tömning av chatloggar och allt annat som läggs ner på en utredning. Så, vi hugger till med 50 timmar i snitt.

Isf lade man ner över 9000 timmar på dessa anmälningar. Med samma mått av nogrannhet 2024 borde man alltså inte behöva lägga mer än cs 4500 timmar på dessa anmälda brott och resterande 4500 timmar kan man lägga på annat.

I det ljuset är det för mig konstigt att man enbart får till åtal i 6% av de anmälda fallen när man lyckades väcka åtal i mellan 11 och 17% av fallen åren 2015-2022.
Citera
2025-09-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"Allmänt åtal" betyder just att ingen behöver anmäla henne, åklagare eller polis ska själv driva ärendet. Fakta vad det, ja.

Jösses. Nej, det betyder det inte. Åtal och anmälan är inte samma sak. Googla gärna så inser du kanske ditt lilla misstag.
Citera
2025-09-15, 17:24
Medlem
Finns det nått sätt man kan se om en tjej tidigare har varit inblandad i nått våldtäktsmål?

Det är ju det bästa sättet att försäkra sig om att man inte har att göra med ett sånt här psykfall.
#meToo radikaliserade vissa kvinnor. Help plötsligt skulle alla ha varit med om nånting och får ryggdunkningar och kramar. Vissa tog uppenbarligen till med extrema åtgärder och började falskanklaga män för att få uppmärksamhet.
Citera
2025-09-15, 17:24
Medlem
Citat:
Ja självklart får vem som helst anmäla ett brott? Det jag syftar på är att det är inte Anmälarens uppgift att avgöra om ett brott faktiskt har begåtts eller ej.

Ang bevisbördan så uppger försvarsadvokater i en rapport till brå uppgett att dom anser att det till viss del, i vissa mål varit en omvänd bevisbörda. När jag läser BRÅs utredning från i år ang samtyckeslagen så ser jag inget annat än just det, och försvarare som varit juat försvarare i våldtäktsmål har ju inte en objektiv syn på det. Jag hade gärna sett en objektiv utredning på om det finna någon omvänd bevisbörda.
Det är tyvärr så det blir när man klampar in som man gör.
Du öppnar upp för "okynnesanmälningar" och du lär inte straffas och om du blir staffad så är det långt under den skada du orsakat.
Förstår du nu min lite avvikande uppfattning gentemot din?
Citera
2025-09-15, 17:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
I det ljuset är det för mig konstigt att man enbart får till åtal i 6% av de anmälda fallen när man lyckades väcka åtal i mellan 11 och 17% av fallen åren 2015-2022.
Dessutom har vi numera 20-30% fler poliser. Men orsaken är rimligen alla lagändringar som gjorts på området senaste 10 åren. Som i så fall överraskande gjort att färre döms. Möjligen har våldtäkter också minskat på riktigt, jag vet ingen era i mitt liv när sex varit mer ointressant för yngre än nu.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-15 kl. 17:27.
Citera
2025-09-15, 17:25
Medlem
Citat:
Jag och 30 till i tråden.

Du har inte läst artikeln. Hela vinklingen är att hon ljuger, det år en lång artikel med många exempel. Det finns flera intervjuer med män som berättar exakt vad som hänt, att hon lurat dem i en honeytrap. De är totalt oskyldiga och blev friade snabbt.

Så du tror det finns tjejer som våldtas 9 gånger i sitt liv. Det är sexism. Så dumma förutsätts aldrig män vara. Efter våldtäkt 1 är man försiktig med män i sängen.

Men jag håller med om att om man läser den tydliga artikeln som om hon verkligen utsatts för 9 våldtäkter så blir allt jag skrivit trams. Men det är omöjligt att göra den tolkningen utan ideologiska glasögon,

Jag tror inte att det finna kvinnor som våldtas så många gånger, jag vet. T ex kvinnor i prostitution, personer med ett sexuellt självskadebeteende etc etc.
Citera
2025-09-15, 17:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightmarefuel
Jösses. Nej, det betyder det inte. Åtal och anmälan är inte samma sak. Googla gärna så inser du kanske ditt lilla misstag.
Du kan läsa mera här
Citat:
https://www.handlarratt.se/omrade-7/
Allmänt åtal är precis som det låter – det är det allmänna, alltså Polis och åklagare, som har en skyldighet att driva ärendet genom en förundersökning till åtal.
Citera
2025-09-15, 17:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag tror inte att det finna kvinnor som våldtas så många gånger, jag vet. T ex kvinnor i prostitution, personer med ett sexuellt självskadebeteende etc etc.
Det är en möjlig vinkling. Att hon har ett självskadebeteende och varje morgon efter ångest-sex vaknar upp med ångest som blir löst först när hon polisanmäler. I så fall är hon en vandrande livsfara för män.
Citera
2025-09-15, 17:30
Medlem
Citat:
Du kan läsa mera här

Din länk motsäger inte det jag skrev. Jag vet vad jag pratar om och har inget behov av att fortsätta lyssna på ditt felaktiga gaggande. Åklagarmyndigheten har bra info. Kolla gärna den. Toodles.
Citera
2025-09-15, 17:32
Medlem
Citat:
Det är en möjlig vinkling. Att hon har ett självskadebeteende och varje morgon efter ångest-sex vaknar upp med ångest som blir löst först när hon polisanmäler. I så fall är hon en vandrande livsfara för män.

Det där var inte min vinkel.

Hypotetiskt scenario, kvinna har ett extremt allvarligt sexuellt självskadebeteende/säljer sex, träffar hundratals och åter hundratals män. Hur många gånger får hon enligt dig bli våldtagen innan du anser att det är falskt?
Citera
2025-09-15, 17:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jo men du har ju hälften så många anmälningar 2024 som 2015. Låt oss bara hitta på en genomsnittlig tid man måste lägga ner på en utredning av detta slag. Jag tänker att många ser man snabbt att de är så undermåliga att det inte är någon idé att driva dem vidare, dvs man kan lägga ner dem på en timme typ. Andra genererar istället väldigt många arbetstimmar med förhör, läsande av diverse dokument, tömning av chatloggar och allt annat som läggs ner på en utredning. Så, vi hugger till med 50 timmar i snitt.

Isf lade man ner över 9000 timmar på dessa anmälningar. Med samma mått av nogrannhet 2024 borde man alltså inte behöva lägga mer än cs 4500 timmar på dessa anmälda brott och resterande 4500 timmar kan man lägga på annat.

Ja, det är anmärkningsvärt men lagändringar, ändringar i prioriteringar hur Polisen och andra myndigheter och förändringar i hur människor umgås kanske också kan vara en del i det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in