2025-09-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
MAGA-högern som under det senaste decenniet varit så högljudda om att det bara är vänstern som ägnar sig åt cancel culture och att det bara är vänstern som vill tysta motståndarsidan försöker nu ta cancel culture till nya nivåer genom att få alla Charlie Kirk-kritiker sparkade från sina jobb.

X-kontot @forcharliekirk1 arbetar på att upprätta en databas över tusentals människor som sagt kritiska saker angående Charlie Kirk, främst efter hans död.

Det är inte bara människor som på nätet hurrat över Kirks död eller hyllat hans mördare, utan det verkar allra främst vara människor som helt enkelt är kritiska mot Charlie Kirk och tar upp saker som han sagt genom åren och kallar honom transfob och rasist och dylikt. Dessa ska också tas med i databasen, doxxas och försöka få sparkade från sina jobb.

Flera Republikanska kongressledamöter har anammat detta ivrigt och en av dem som bidrar till databasen är Nancy Mace som bl.a lagt upp exempel på ett inlägg från en man som säger att det är retoriken från MAGA som är skyldig till skjutningen på Kirk - och därför ska han doxxas och få sparken från sitt jobb.

MAGA jobbar verkligen stenhårt för att ta cancel culture till nya höjder och förstöra livet för politiska motståndare bara för att de säger emot Charlie Kirk.

Utan tvekan kommer de även i fortsättningen hävda att det bara är vänstern som ägnar sig åt cancel culture, men det har länge varit tydligt att MAGA-högern mer än gärna försöker tysta dissidenta röster och anmäla dem till arbetsgivare.

Vad tror ni om den här databasen?

Det visar på att de är lika galna som extrem vänstern
Citera
2025-09-15, 16:43
Medlem
Ett utslag av aggressiv konformism. Något av det farligaste ett samhälle kan drabbas av, detta helt oavsett vad konformisterna kräver. Konformism dödar allt vad utveckling å nytänkande heter. Vi har sett det förr, inom varje bedrövligt samhälle, både historiskt och nuvarande.
Citera
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Hyllar man politisk terror och mord på sina meningsmotståndare ska man vara glad att bara bli av med jobbet ärligt talat.

Ska fler vara arbetslösa och leva på bidrag?

Gör ditt jobb och bry dig inte om vad folk gör på sin fritid
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Att sparka nån som firar mordet är helt rätt.

Men om någon säger att folkmordet i Gaza är rätt- skall då den personen också få sparken.
Jag hade aldrig hört talas om denna Kirk innan han blev mördad. Jag lät chatgpt sammanfatta hans uttalanden och åsikter. Jag skulle säga att jag höll med om 50% men en jävla massa han pratade om vart rent dårskap
Citera
2025-09-15, 16:51
Avstängd
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Är inte förvånat heller.

Redan 4-5 år sedan lovade Trump att cancellera den giftiga cancellkulturen.

Nu hittade dom en bra ingång i.o.m Charlie Kirk. Trump hycklade aldrig, det var ett löfte. Om du frågar mig - Inte fan var det Republikanerna som hittade på konceptet - En cancelkultur mot avvikande åsikter över hela U.S. ? När U.S. fått en demokratisk partikultur som så tvärsäker blåste på med sin demonisering av Rap. Det må vara hänt. Men att helt enkelt vägra debattera eller bemöta sakfrågor de hittat på, samt förföljer div. åsikter , smutskastar individer , ta ära och reda av helt vanliga människor med fel åsikter - Jag då har man skapat ett fett karma som så småningom ska returneras till avsändaren.
Vem är förvånat ? _ Inte jag. Men av helt andra anledningar än dig

https://www.youtube.com/watch?v=BtPIfOT2rsM

Nej, republikanerna har aldrig ägnat sig åt cancel culture, i synnerhet inte under Bushadministrationen och the war on terror. Dixie Chics cancellerade sig själva och alla som uttalade sig negativt om Irakkriget fick absolut inte löpa gatlopp

Minnet är bra men kort som bekant. Enda skillnaden är att 2003 fanns inte social media.
Citera
2025-09-15, 16:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag står för en princip. Främst här gäller ju principen att man inte skall bära falskt vittnesbörd mot sin nästa. Våld är faktisk inte lagligt att utöva i något fall.

Fan vad många som helt saknar moralisk kompass idag.

Kan du ge exempel på när högerextremt gett sig på högerextrem?

Du kan ju inte vara frisk med din hittepå-världsbild.

Vad menar du är hittepå med vad jag skrev?
Citera
2025-09-15, 17:04
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf

Minnet är bra men kort som bekant. Enda skillnaden är att 2003 fanns inte social media.

Nä precis.

Vi hade proteströrelser på gatorna med banderoller . Jag var f.ö. en av dem som gick på gatan och protesterade mot invasionen av Irak (p.g.a. det falska massförstörelsevapnet i Irak)

Men det går alltså inte att jämföra med den senare cancellkultur via twitterkonton som smutskastade individer på mikronivå (Den närmaste privata bekantskapskretsen i princip) Att hängas ut som avvikande och som mål för en bojlkott av olika anledningar.
Det antal förstörda liv som dom här twitterdårarna har åstadkommit är väl dokumenterat. Det har orsakat stor skada, och det finns därigenom en stor uppdämd behov av hämnd.
När pendeln slår tillbaka. Det blev fel från början. Många på vänsterkanten har visat sig vara omogna privilegierade demagoger och fått stor hjälp av sina professorer på div. elituniversitet som satt sina sign of approval .
Det hade aldrig hänt ifall det funnits vettiga lärare/professorer som lärde ungarna att tänka större
Senast redigerad av Upplyften 2025-09-15 kl. 17:12.
Citera
2025-09-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är det inte väldigt woke och snöflingigt att uppröras över att folk blir glada och firar när någon dör? T ex var det väl bara woke-människor som ylade högt när Floyd dödades av 4 poliser?

Floyd, Kirk, ...
Same, same.
Charlie Kirk blev mer eller mindre avrättad/mördad för sina åsikter. Sinnessjuka människor som gottar sig i detta på sociala medier etc.
Citera
2025-09-15, 17:05
Moderator
Carlboms avatar
Jag tycker det är förkastligt att högern nu använder samma metoder som vänstern alltid gjort. Högersidan borde agera vuxnare än så, men jag kan samtidigt ha förståelse för att bägaren till slut rinner över. Hur länge ska ena sidan bara ta skit från andra sidan utan att ge tillbaka med samma mynt?

Allt kommer mer och mer förvandlas till en cirkus till slut där ingen lyssnar på någon. Alla bara skriker, kör med känsloargument, fultolkar och missuppfattar medvetet. Och när någon tycker "fel" så ska den få löpa gatlopp över internet och bli av med arbete, heder och ära. Kanske t.o.m få en kula i huvudet.

Man ser ingen ljusning i tunneln. Det kommer bli mycket värre.
Citera
2025-09-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Men om någon säger att folkmordet i Gaza är rätt- skall då den personen också få sparken.
Jag hade aldrig hört talas om denna Kirk innan han blev mördad. Jag lät chatgpt sammanfatta hans uttalanden och åsikter. Jag skulle säga att jag höll med om 50% men en jävla massa han pratade om vart rent dårskap
Jag har inte följt CK öht. Kan du sammanfatta det du uppfattar som ren dårskap?
Citera
2025-09-15, 17:17
Avstängd
MrDonutss avatar
Haha dom är ju helt dumma i huvudet. Har sett flera videos med amerikanhögern som säger att dom ska döda alla som firar charlie kuks död.. haha

Alla högerextrema borde sitta i fängelset eller dårhus. Det är där dem hör hemma.

Det va t.o.m en högerextrem som dödade kuken haha

här är några exempel på dårarna
https://www.reddit.com/r/CringeTikTo...ty_of_a_rabid/
Citera
2025-09-15, 17:18
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Trött jag blir på båda sidor. Hur svårt ska det vara att bete sig, lite vanligt jävla folkvett ihop med en skvätt demokrati. Avskyr cancel-kulturen och avskyr även att debatterande pappor skjuts ihjäl. Mycket som är tragiskt i samhället just nu.

Det handlar om värderingar, förmågan att kunna förstå att ställningstagande har konsekvenser, tyvärr är konsekvenstänk en bristvara idag. Cancel-kulturen är ett gift, samma sorts mekanismer har varit ett faktum i Sverige sen 1990-tal, Svenska nationalister har blivit av med arbete, trygghet och blivit socialt stigmatiserade för invandringskritik. Samma system utvecklades i USA av samma typ av vänsterliberaler som här i Sverige, att se att systemet har anammats av ”högern” i USA är inte långsiktigt gynnsamt för frihet och de som säger sig ha demokratiska ideal. ”Högern” har även försökt anamma samma sorts system i Sverige, de vill ”cancel” människor kritiska mot sionism och personer positiva till muslimsk terrorism. Kortsiktigt ser det det som att man måste vara intolerant mot de intoleranta, konsekvenserna långsiktigt blir att system av ingen yttrandefrihet. Personligen föredrar jag yttrandefrihet och att jag kan välja att inte lyssna på eller umgås med idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in