Citat:
Ursprungligen postat av
Raktinyllet
Så du tror att någon läkare skulle få behålla jobbet i Sverige om han satt på sociala medier och skrev att han hatade vissa grupper av människor och firade när de dog? Skulle du känna dig bekväm med att gå till en läkare som önskar livet ur dig pga att du har en avvikande åsikt?
Många företag har uppförandekoder, skulle jag sitta och skriva massa vidriga saker på facebook skulle jag också få sparken.
Vi har yttrandefrihet men företag har också rätten att inte anställa människor som firar när oskyldiga människor mördas.
Jag anser att privata företag skall få anställa vem de vill och avstå från att anställa vem de vill.
Men det gör det inte till en bra sak om de sparkar människor för deras åsikter. Lika lite som det är en bra sak att sparka någon för deras hudfärg eller sexualitet, vilket jag också anser att det till skillnad från idag borde vara tillåtet att göra. Statliga företag borde förbjudas helt från att sparka någon för deras åsikters skull.
Allt detta gör för övrigt förstås inte angiveri och handlingar för att försöka kancellera någon till något gott och förtjänstfullt.
Om någon , t ex en läkare, verkligen uttrycker en vilja som kan tolkas som att denne överväger att själv vilja ta död på folk kräver det förstås övervägande från arbetsgivare om personen är stabil och vid sunda vätskor osv. Det håller jag med om.
Men om det uttrycks som att t ex ”jag stödjer aldrig mord, men en del av mig är glad att Kirk är död”, så existerar knappast någon fara för patienter eller andra.