Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-15, 12:41
Medlem
Den här moderatorn har ett oskick i att:

1. Ändra rubriker enligt eget hittepå (gärna med prefixet ”Principdiskussion” som om det på något sätt tillför något)

2. Inte meddela om rubrikändringar i tråden

Pm:
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Hej Briassca,

2 saker:

1. Du byter ofta rubrik utan att meddela det i trådar. Det är ovanligt. Varför meddelar du inte?

2. Senast exemplet:
(FB) Principdiskussion: Är Israel legitim nation utifrån tillkomstpoltik och politisk existens idag?

”politisk existens idag” - vad menar du med detta? Jag förstår inte denna rubrik.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag skriver det alltid i rubrikkommentaren. Men vill du gärna ha det i tråden också?

Citat:
Ja det är ju det vanliga

Sen vill jag att du återställer rubriken. Det var inget fel på den.

Citat:
Rubriken var inte tillräckligt saklig enligt regelverket och tydlig som regelverket föreskriver, så du får gärna föreslå något som matchar regelverket så kan jag ändra.

Citat:
Anser du alltså att: ”Israel legitim nation?” Inte är en saklig rubrik? Är rubriken på något sätt vinklande? Jag tycker rubriken är väldigt balanserad och öppnar upp för diskussion. Varför är den inte saklig menar du?

Citat:
Vad skrev du först?

Citat:
Vad menar du?

Citat:
Alltså - Hur var din första rubrik formulerad?

Citat:
Du påstod att min rubrik inte var saklig. Och så vet du inte ens vad rubriken var

Jag har redan skrivit det

Tråd ifråga:
(FB) Principdiskussion: Är Israel legitim nation utifrån tillkomstpoltik och politisk existens idag?

Inte ens rättstavad rubrikändring. Varför pilla så mkt? Kladdmaja!

(Detta är typ femte tråden jag ser som fått oskicklig rubrikändring från vederbörande. Tappade det lite. Ursäkta)
Citera
2025-09-15, 12:58
Medlem
kalkryggars avatar
Jag skulle nog anse att ”Israel legitim nation?” är en väl förståelig rubrik. Man måste också tänka på vilken forumdel tråden ligger i. Detta tillsammans skapar en avgränsning (ihop med startinlägget).

Nu har moderatorn i inlägg 2 skapat en ny avgränsning som är så snäv att jag själv valde att inte skriva i tråden för hur man än vrider och vänder på det så kommer man att bryta mot den avgränsningen.

När jag läste det så skrattade jag och undrade om det inte skulle vara enklare att helt sonika bara ta bort tråden och låtsas som om inget.

Men visst, moderatorerna har nog mycket att göra och mycket att läsa och fatta beslut om. Men de kanske borde instrueras att försöka låta användarna få formulera sina trådstarter, avgränsningar och trådfrågor lite mer efter sina egna huvuden. Om tråden bryter mot någon regel vidta åtgärd, annars lämna den ifred.

Själv skulle jag inte skrivit den rubriken. Mitt problem är att jag har svårt att komma på enkla korta rubriker.

När man läser moderatorns inlägg så blir tråden faktiskt en helt annan. För mig kändes det som att om jag svarar på topic så kommer jag att bryta mot avgränsningen som moderatorn gör i inlägg 2.

Det handlar nog om att Top-G på Flashback får gå in och instruera moderatorerna lite mer bara. Så blir det nog bra. Vi kan ju glädja oss åt att vi har engagerade moderatorer.
Citera
2025-09-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag skulle nog anse att ”Israel legitim nation?” är en väl förståelig rubrik. Man måste också tänka på vilken forumdel tråden ligger i. Detta tillsammans skapar en avgränsning (ihop med startinlägget).

Nu har moderatorn i inlägg 2 skapat en ny avgränsning som är så snäv att jag själv valde att inte skriva i tråden för hur man än vrider och vänder på det så kommer man att bryta mot den avgränsningen.

När jag läste det så skrattade jag och undrade om det inte skulle vara enklare att helt sonika bara ta bort tråden och låtsas som om inget.

Men visst, moderatorerna har nog mycket att göra och mycket att läsa och fatta beslut om. Men de kanske borde instrueras att försöka låta användarna få formulera sina trådstarter, avgränsningar och trådfrågor lite mer efter sina egna huvuden. Om tråden bryter mot någon regel vidta åtgärd, annars lämna den ifred.

Själv skulle jag inte skrivit den rubriken. Mitt problem är att jag har svårt att komma på enkla korta rubriker.

När man läser moderatorns inlägg så blir tråden faktiskt en helt annan. För mig kändes det som att om jag svarar på topic så kommer jag att bryta mot avgränsningen som moderatorn gör i inlägg 2.

Det handlar nog om att Top-G på Flashback får gå in och instruera moderatorerna lite mer bara. Så blir det nog bra. Vi kan ju glädja oss åt att vi har engagerade moderatorer.
Jag håller med. Jag förstod inte heller moderatormeddelandet öht. Tyckte det var tydligt så som det var. Väldigt tråkigt att du efter moderatormeddelandet inte kände att du kunde bidra till diskussionen. Då har man som moderator misslyckat grovt.
Citera
2025-09-15, 13:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Den här moderatorn har ett oskick i att:

1. Ändra rubriker enligt eget hittepå (gärna med prefixet ”Principdiskussion” som om det på något sätt tillför något)

2. Inte meddela om rubrikändringar i tråden

Pm:

Tråd ifråga:

Inte ens rättstavad rubrikändring. Varför pilla så mkt? Kladdmaja!

(Detta är typ femte tråden jag ser som fått oskicklig rubrikändring från vederbörande. Tappade det lite. Ursäkta)

Förmodar att han glömde det. Jag har skrivit det i tråden nu.
Citera
2025-09-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Förmodar att han glömde det. Jag har skrivit det i tråden nu.
Jag tycker alltså att rubriken ska återställas helt och hållet
Citera
2025-09-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Den nya rubriken kräver mycket av deltagarna i en "principdiskussion". Vem här klarar att alls uttala sig om "tillkomstpolitiken" i kombinatio med "politisk existens idag"? Då bör man nog sitta på ett seminariu, för väl pålästa doktorander i Statsvetenskap och Juridik. Riktigt den statusen har svenska flashback inte riktigt något. Jag fick t.ex. en kommentar om att om man inte tror på Gud så betyder det att man inte kan ta en enda mening för sann i Bibelns Gamla Testamente. Den delen av Bibeln är i stora drag gemensam för judendomen, kristendomen och islam.

Det vore kanske möjligt att föra en principdiskussion om det framgår vilka regler som ska gälla (vilka principer) och vilka som öppet anför vilka politiska villkor för "existens idag" nu när vi inte får nämna något om existens tidigare.

Den nya rubriken uppfattar jag som att svensk vänster tagit makten över den här sidan.

Jag skulle inte säga ”svensk vänster tagit makten över sidan”. Snarare en orutinerad moderator som tar alldeles för mycket eget initiativ.

Ingen har anmält tråden för någonting. Ändå känner sig moderatorn nödgad att ändra rubrik och leverera nåt slags flummigt mod meddelande som gör att skribenter inte vill delta.
Citera
2025-09-15, 18:41
Medlem
Citat:
Jag skulle inte säga ”svensk vänster tagit makten över sidan”. Snarare en orutinerad moderator som tar alldeles för mycket eget initiativ.

Ingen har anmält tråden för någonting. Ändå känner sig moderatorn nödgad att ändra rubrik och leverera nåt slags flummigt mod meddelande som gör att skribenter inte vill delta.

Ja, du har rätt. En mer sansad bedömning än min. Jag bara gissade och det blev galet. Ska inte skriva mer i tråden ändå, så den får kallas vad som helst.
Citera
2025-09-15, 21:35
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Tittade snabbt i ämneshistoriken och kan se att det förelåg flera rapporter för 0,02 innan moderatorsmeddelndet skrevs och rubriken ändrades.
Citera
2025-09-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Tittade snabbt i ämneshistoriken och kan se att det förelåg flera rapporter för 0,02 innan moderatorsmeddelndet skrevs och rubriken ändrades.
Okej, ber om ursäkt. Min ”strategi” är att klicka på rapportera knappen och då brukar det stå om inlägget är anmält för någonting. Och om jag gör det på tråden/inlägget så står det ingenting. Jag antar att min ”strategi” inte är säker då.

Hursomhelst är ju 0.02 inte en anmälan för rubrik.

Moderatorn hävdar att ”Är Israel legitim nation?” inte är en saklig rubrik. Håller du med?
Citera
2025-09-15, 22:57
Moderator
Ancistruss avatar
Eftersom alla trådar om Israel-Palestina dessvärre tenderar att blixtsnabbt handlar om precis allt var det nog tyvärr nödvändigt att snabbt gå in och förtydliga en tydlig avgränsning. Utan det och en aktiv moderering kan man ersätta hela underforumet om Mellanöstern med en enda stor tjafstråd om allt i Mellanöstern då alla trådar ändå kommer se likadana ut. Tyvärr.

Rubrikändringen uppfattar jag som ett försök att förtydliga att tråden inte handlar om allt och istället ge en fingervisning om dess avgränsningar då en del användare endast förefaller läsa rubrikerna innan de postar. Så med en tydligare rubrik kan man förhoppningsvis i viss mån påverka vilka inlägg som kommer postas och därmed även minska antalet inlägg som kommer raderas och eventuellt varnas.

Just frågan om hur Israel en gång bildades är nog dessutom snarare en fråga för Historia än Politik Utrikes då det trots allt var nästan 80 år sedan staten Israel utropades, och ytterligare ca tre decennier sedan det Osmanska riket upplöstes och frågan om nya stater kom att komma på tapeten. Så det vi I PU möjligen med lite god vilja kan sträcka oss till är att ge utrymme för är en rent principiell diskussion om dess bildande och vilka effekterna har på vad som sker idag. Så jag tycker nog Briascca var rätt generös ändå som godkänd tråden och hjälpte till att finna en vinkel som med lite god vilja skulle kunna knös in under Politik Utrikes.

Men jag gissar att några hade önskat en mer historisk diskussion om det Osmanska rikets upplösning fram till Israels bildande. Inget fel i det, men då är dessvärre inte Politik Utrikes rätt plats tyvärr utan Historia.
Citera
2025-09-16, 06:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Okej, ber om ursäkt. Min ”strategi” är att klicka på rapportera knappen och då brukar det stå om inlägget är anmält för någonting. Och om jag gör det på tråden/inlägget så står det ingenting. Jag antar att min ”strategi” inte är säker då.

Moderatorn hävdar att ”Är Israel legitim nation?” inte är en saklig rubrik. Håller du med?

Du ser inte om andra rapporterat, bara om du själv gjort det.

Det ändrades för några år sedan.
Citera
2025-09-16, 07:39
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Vi har ändrat så att man inte längre kan se huruvida ett inlägg eller en tråd är rapporterad.

Jag är inte aktiv läsare i de forumen så tycker det är svårt att diskutera - överlåter det till sakkunniga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in