• 1
  • 2
2025-09-14, 20:04
Medlem
Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus.

– Jag tyckte inte om att bo hos en främmande familj, säger Rickard.

Han började panta som 7-åring och när han var 20 hade han fått ihop 100 000 kronor som blev kontantinsats för ett äldre hus för 450 000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...itt-forsta-hus

Jag blir alltid imponerad av människor med driv. Hur ser ni på hans bedrift?
Citera
2025-09-14, 20:08
Medlem
olasvenssons avatar
Skaffa ett arbete med högre lön istället.
Citera
2025-09-14, 20:11
Medlem
Vansterpartiets avatar
Varför panta burkar för en kontantinsats på 100k? Det kan man ju spara ihop på ett år som ung utan större plikter i livet.
Citera
2025-09-14, 20:27
Medlem
650 kronor per månad på att panta burkar varenda dag i 13år.

Skulle nog gå lite snabbare att jobba ihop pengarna under 1år.
Citera
2025-09-14, 20:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus.

– Jag tyckte inte om att bo hos en främmande familj, säger Rickard.

Han började panta som 7-åring och när han var 20 hade han fått ihop 100 000 kronor som blev kontantinsats för ett äldre hus för 450 000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...itt-forsta-hus

Jag blir alltid imponerad av människor med driv. Hur ser ni på hans bedrift?
Att leta efter pantburkar är en extremt dålig timlön, hans årslön är bokstavligen ~8 000 kr, eller ~600 kr/mån.

Bättre om han skaffat ett normalt jobb.
Citera
2025-09-14, 20:36
Medlem
Inget fel med att panta burkar när man är barn. Det misstaget han gjorde (eller inte gjorde snarare), är att inte investera pengarna han tjänade, utan lät dom tappa i värde mot inflation. Han köpte pokemonkort men framgår inte hur mycket detta påverkade värdet av kontantinsatsen.
Citera
2025-09-14, 20:42
Medlem
Killen hade kunnat städa toaletter eller flippa burgare ett par somrar och fått ihop de pengarna. Nu har han alltså ägnat hela sin uppväxt åt att gräva i papperskorgar istället.
Citera
2025-09-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Skaffa ett arbete med högre lön istället.

Som sjuåring? Det var ju då han började panta burkar, vad jag förstått efter läst artikeln. Har du också läst artikeln?
Och som det verkar nu, så är personen inte i något ekonomiskt underläge.
Citera
2025-09-14, 21:08
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Killen hade kunnat städa toaletter eller flippa burgare ett par somrar och fått ihop de pengarna. Nu har han alltså ägnat hela sin uppväxt åt att gräva i papperskorgar istället
Man hoppas ju att det inte är så det har gått till. Då skulle det definitivt inte vara värt 600 kr i månaden.

Jag tänker mig snarare en liten gullig unge som går till alla sina grannar och hämtar deras pant en gång i veckan.

När han blev äldre så fortsatte det väl för att alla "kände" honom.
Citera
2025-09-14, 22:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Så varför bor han i lgh nu då, var huset inget bra?
Citera
2025-09-14, 23:50
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Som sjuåring? Det var ju då han började panta burkar, vad jag förstått efter läst artikeln. Har du också läst artikeln?
Och som det verkar nu, så är personen inte i något ekonomiskt underläge.

Han kunde väntat tills han blev 18 år och istället skaffat sig ett arbete med hög lön. Då hade han sluppit ränna omkring i staden och letat efter pant.
Citera
2025-09-15, 03:08
Medlem
Majsmannen2s avatar
Samtidigt finns det väl få som överträffar hans löneökning i 100% för små pet flaskor.

Men allt är ju relativt.

Bra jobbat om men jag hellre avstår själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in