• 5
  • 6
2025-09-17, 13:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Så ca 50 000 om året då?
Du drar in ca 100kr i timmen?

Hittar du verkligen 100 burkar i timmen?

40-150 burkar får jag in från min arbetsplats + två andra ställen per arbetsdag. Det är bara att hämta i princip. På jobbtid.

Sedan på det har du de burkar jag själv letar när jag "power walkar". Det skulle jag gissa är mellan 20-150 burkar/gång. Och då lägger jag mellan 30 min till 3 timmar.

100 burkar i timmen på att aktivt leta ute låter väldigt mycket. Skulle nog säga att en mer realistisk summa, om man räknar ut nått genomsnittsvärde, är 25-30 burkar i timmen.
Senast redigerad av HarmageddonPippi 2025-09-17 kl. 13:19.
Citera
2025-09-17, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Så ca 50 000 om året då?
Du drar in ca 100kr i timmen?

Hittar du verkligen 100 burkar i timmen?

Men sedan beror det på var, när och hur.

Vissa som letar pant tror jag kan hålla på en hel dag(3-6 timmar) och bara får ihop 20 kr på det.

Det beror som sagt på hur, var och när.

När: Vilka tider på dygnet, vilka dagar.

Var: I vilken miljö letar du. Gäller att ha koll på vart många andra burkplockare letar och inte spilla sin tid där. Kort avstånd mellan många papperskorgar är viktigt. Så det blir tidseffektivt och ökar sannolikheten för fler burkar på kort tid. Platser där många människor rör sig på kort tid.

Hur: Vad har du för tempo? Går du snabbt eller gå du i slow motion som en 90 åring. Hur mycket tid lägger du på sopkorg eller plats där du letar? Att stå och gräva efter ingenting är både äckligt och förlust av tid.
Samtidigt som du letar i stan kan du passa på att ta av det som finns i kollektivtrafiken. I Göteborg där jag är ifrån finns mycket bussar, spårvagnar. Du kan ställa dig på en trafikerad gatan och snabbt gå fram till en korg på en buss och ta ut burkarna, och samtidigt stiga av på samma hållplats innan bussen/vagnen åker.
Sedan finns korgar som är större har ett lås på och det finns ett trix hur de kan få upp de snabbt utan nyckel, från insidan, det är också effektivt.
Samt jävligt bra att använda en liten modern bärbar ficklampa när det är mörkt.

Och hemligheten är att ha kul när man gör det. Det ska vara roligt och fylla en funktion, som fritid. Annars kan du lika gärna jobba extra tills du stupar istället, det ger mer pengar.
Senast redigerad av HarmageddonPippi 2025-09-17 kl. 13:31.
Citera
2025-09-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Jag jobbar ju och bor i en storstad, här finns inte mycket bär att göra pengar på. Sedan föreställer jag mig bärplockning är rätt slitsamt, dvs ett kneg. Och då fyller det ju inte längre sin funktion tänker jag.

Men vart är det man kan tjäna 1000-5000 kronor/dagen, och under vilka perioder?

Hitta köpare utan mellanhänder, riktpris är 60-70 per kg, annars får du runt 25.
Finns alltid grönområden nära storstäder, köpare i storstäder betalar bättre.

Har man ej tillgång till bil blir det svårt att handskas med stora mängder.

Men reko-ring eller dylikt, market place.
Sen är det knappast varje dag, men finns nästan alltid n0got att plocka. Går man på socialen kan det bli fina extra pengar.
Citera
2025-09-17, 14:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Hitta köpare utan mellanhänder, riktpris är 60-70 per kg, annars får du runt 25.
Finns alltid grönområden nära storstäder, köpare i storstäder betalar bättre.

Har man ej tillgång till bil blir det svårt att handskas med stora mängder.

Men reko-ring eller dylikt, market place.
Sen är det knappast varje dag, men finns nästan alltid n0got att plocka. Går man på socialen kan det bli fina extra pengar.

Grejen är att det inte få för bli för mycket "jobb", alltså jobbliknande med ansvar och skyldigheter. Jag har ett jobb och arbetar heltid, och det ska inte kännas som ännu ett jobb. Utan det ska vara frihet och kul, avslappnande och skönt.
När jag letar pant så får jag energi av det, mår bättre.

Jag tror jag kommer hålla på med till pant ett tag till faktiskt, men har dörrarna öppna för annat. Jag gillar att göra pengar.

Egentligen är det märkligt att inte fler letar pant, speciellt folk som är i behov av pengar och inte har en fast inkomst genom arbete. Men det är väl mycket skam i det. Folk skäms, känner sig lodiga och som luffare. Jag är ju medveten om att många som ser mig leta kanske tror att jag är narkoman eller nått och försörjer mitt drogberoende. Speciellt med tanke på min ålder.
Men det rör mig inte ryggen faktiskt.
Jag har inget större nätverk, utan några få polare och en brud då och då. Så jag har ingen större fallhöjd. De i min krets bryr sig liksom inte.

Livet är för kort för att bry sig om vad andra tycker och tänker i vilket fall. Tror inte jag bor i Sverige om 10 år ändå så det spelar ingen roll. De får väl tro jag är hemlös eller narkoman. Kunde inte bry mig mindre.

Men tack för dina fina tips!! Tack för engagemanget.
Gör du själv affärer?
Senast redigerad av HarmageddonPippi 2025-09-17 kl. 14:51.
Citera
2025-09-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Grejen är att det inte få för bli för mycket "jobb", alltså jobbliknande med ansvar och skyldigheter. Jag har ett jobb och arbetar heltid, och det ska inte kännas som ännu ett jobb. Utan det ska vara frihet och kul, avslappnande och skönt.
När jag letar pant så får jag energi av det, mår bättre.

Jag tror jag kommer hålla på med till pant ett tag till faktiskt, men har dörrarna öppna för annat. Jag gillar att göra pengar.

Egentligen är det märkligt att inte fler letar pant, speciellt folk som är i behov av pengar och inte har en fast inkomst genom arbete. Men det är väl mycket skam i det. Folk skäms, känner sig lodiga och som luffare. Jag är ju medveten om att många som ser mig leta kanske tror att jag är narkoman eller nått och försörjer mitt drogberoende. Speciellt med tanke på min ålder.
Men det rör mig inte ryggen faktiskt.
Jag har inget större nätverk, utan några få polare och en brud då och då. Så jag har ingen större fallhöjd. De i min krets bryr sig liksom inte.

Livet är för kort för att bry sig om vad andra tycker och tänker i vilket fall. Tror inte jag bor i Sverige om 10 år ändå så det spelar ingen roll. De får väl tro jag är hemlös eller narkoman. Kunde inte bry mig mindre.

Men tack för dina fina tips!! Tack för engagemanget.
Gör du själv affärer?

Nej, hinner inte, jobbar och pluggar, men om jag gått på soc hade jag lätt gjort det, samt fiskat oftare o knappt köpt egen mat.

Plockar svamp och bär när jag är på landet, nära sommarstugan men då blir det en korg vardera som mest, och det blir inte varje dag utan 2-3 ggr I veckan.

Granntomtens skog skövlades rätt mycket, så nu är det avsevärt sämre precis runt huset.

Folk som är i behov utav lite extra pengar är ofta något fruktansvärt lata, vilket går hand i hand med varför de sitter i den sitsen från början.

De som dessutom har kronofogden efter sig går bara in och snattar, kanske åker fast en gång om året men böterna gör i praktiken ingenting då de redan lever på existensminimum.
Citera
2025-09-21, 04:02
Medlem
talcsofts avatar
Autismklockorna ringde direkt men Rickard är mycket snyggare och ser mer normal ut än förväntat.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så varför bor han i lgh nu då, var huset inget bra?

Han pantade huset
Citera
2025-09-21, 09:31
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Fanns ingen farsa med trädgård.

Framgår i artikeln att han och hans bror blev familjehemsplacerade när deras ensamstående mamma blev sjuk (när han var sju år).

Det var därför han började samla pant. Han ville inte bo hos främmande människor.

Kanske blev han behandlad som skit också. I så fall var det förmodligen trevligare att vara ute och leta efter burkar än att umgås med den jävliga fosterfamiljen.

De flesta som driver familjehem gör det inte direkt för att de har så goda hjärtan, utan man drar in grova pengar på att ha ett barn placerat hos sig.
Citera
2025-09-21, 11:03
Medlem
Jag skulle inte vilja leta efter burk pga att man måste leta i allmänna soptunnor vilket är särskilt äckliga. Om det krisade skulle jag dumpstra utanför större kläd o sportbutiker då även dessa butiker slänger varor som är nya och går att sälja. Oklart juridiskt läge för dupstring dock men inga fällande domar.
Citera
2025-09-21, 20:49
Medlem
Usel och vilseledande rubrik på artikeln.

Rickard har INTE finansierat sitt hus genom pantsamlande. Han har samlat pant och köpt pokemon-kort för pengarna, sedan har han bytt och sålt kort och på så sätt skramlat ihop 100.000kr till en kontantinsats till ett hus. Husköpet ägde dessutom rum för tolv år sedan. Allt står där i artiklen om man bara läser.

Luktar reklam för någon form av instamgram eller TikTok-konto lång väg. Förstår inte varför SVT ställer upp och promotar sånt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in