2025-09-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Gick ner genom isen för 2 år sedan en sen höst efter att ha fiskat och vid ett utlopp i sjön var isen svagare så varje gång jag skulle ta mig upp brast isen men isen öppnade sig så jag kunde simma iland.

Det var kanske 25m från land och när jag var nån meter från land hade jag börjat få svårt att röra armarna pga av kylan.
Helt ärligt så tror jag att om det hade varit 15m längre hade jag inte klarat det då jag inte kunnat röra armarna.

Detta vatten måste ha varit kring nollgradigt då isen var nån cm tjock över hela sjön nästan och det hade varit kallt ett tag.
Undrar dock hur långt en människa klarar av att simma I så kallt vatten
25m låter väldigt lite men när jag googlar på ämnet får jag lite olika svar där det stå att man överlever i upp till 10min men att man inte klarar av att simma mer än 30m då lemmarna blir stela så snabbt.
Svårt att veta vad som gäller så kanske någon här vet?

Bågenholm ska inte bara varit i vattnet utan även under vattenytan i 80 minuter och haft en temp på 13,7 grader och ändå överlevt.

Om hon överlevde utan vidare hjärnskador är det inte orimligt att tro att man klarar upp mot 2 timmar, om målet endast är att överleva, om än med hjärnskador eller iq likt en potatis.
Citera
2025-09-13, 20:35
Medlem
Majoriteten som hamnade i vattnet efter Titanic (-2 C) ska ha dött inom 15-30 minuter. Då talar vi om ett helt skepp med över 1000 personer som gick samma öde till mötes.
Citera
2025-09-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Majoriteten som hamnade i vattnet efter Titanic (-2 C) ska ha dött inom 15-30 minuter. Då talar vi om ett helt skepp med över 1000 personer som gick samma öde till mötes.

Men då hade många flytväst väl?
Så dom frös ihjäl.
Citera
2025-09-13, 22:30
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Intressant att många säger 3 minuter. Är det inte också väldigt individuellt och beroende på hur man agerar?
Tänkte samma. Hur kunde den här jävla kocken simma omkring i iskallt vatten i två timmar när Titanic sjönk?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Charles_Joughin
Vet jag läst nånstans att han dragit i sig en flaska whisky innan han hamnade i plurret vilket ska ha hjälpt hans kropp att inte stänga ner. Tycker dock ändå att det är en otrolig bedrift.
Men som du säger är det nog väldigt individuellt.

Edit: Missade att TS frågeställning gällde hur långt man kunde simma i kallt vatten. Flyta är väl i och för sig en annan grej men känns ändå osannolikt att vara i så länge och överleva oavsett flythjälpmedel eller inte.
Senast redigerad av Lastbil 2025-09-13 kl. 22:34.
Citera
2025-09-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Gick ner genom isen för 2 år sedan en sen höst efter att ha fiskat och vid ett utlopp i sjön var isen svagare så varje gång jag skulle ta mig upp brast isen men isen öppnade sig så jag kunde simma iland.

Det var kanske 25m från land och när jag var nån meter från land hade jag börjat få svårt att röra armarna pga av kylan.
Helt ärligt så tror jag att om det hade varit 15m längre hade jag inte klarat det då jag inte kunnat röra armarna.

Detta vatten måste ha varit kring nollgradigt då isen var nån cm tjock över hela sjön nästan och det hade varit kallt ett tag.
Undrar dock hur långt en människa klarar av att simma I så kallt vatten
25m låter väldigt lite men när jag googlar på ämnet får jag lite olika svar där det stå att man överlever i upp till 10min men att man inte klarar av att simma mer än 30m då lemmarna blir stela så snabbt.
Svårt att veta vad som gäller så kanske någon här vet?

Beror på hur fet du är.
Om du är hyfsat fet så har du bättre isolering.
Är du för fet så är du kass simmare.
Är du rå deffad lär du ha sämre odds.
Citera
2025-09-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En normal person klarar sig ca 3 minuter i iskallt vatten.

Det är första "etappen" i överlevnads 3orna

En "normal" person klarar sig ca:

3 minuter i iskallt vatten eller utan luft.
3 timmar utan skydd i extremt klimat/väder.
3 dagar utan vatten om man har skydd.
3 veckor utan mat om man har skydd och vatten.

Låter som nån ramsa i det militära. Vass matt minns jag eller ovik. Men i alla fall. I det militära kastades vi ner i isvak med ett rep om kroppen för säkerhets skull. Det är något jag inte skulle vilja göra om. Du känner först ingenting, sedan efter 5-10 sekunder kommer chocken. Du risker börja hyperventilera och det viktigt att du kontrollerar din andning, annars är du körd direkt. Svårt att säga men om du ska simma något i vattnet så 3 minuters regeln rimlig. När chocken lagt sig fick vi anhålla om att komma upp ur vaken. Underbefälen fick simma en liten sträcka minns jag. Att komma ur chocken uppskattar jag tog 30 sekunder. 2 min 30 på att sig lista ut hur man ska komma ur med andra ord. Vidare kan tilläggas att det stack som knivar i händer men framförallt fötterna efteråt minns jag.
Citera
2025-09-14, 01:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Därför är flytvästar på fartyg är ganska meningslösa. De gör bara att Du fryser ihjäl på tio minuter istället för drunknar på två. På Hurtigruten har man börjat med överlevnadsdräkter, som håller Dig torr och varm.

Flytvästar är inte meningslösa för en stor del av befolkningen: barn, äldre, icke simkunniga, handikappade, överviktiga osv. Sen är vattnet, även i norden, oftast varmare än noll grader så du har oftast längre tid än tio minuter på dig innan du dör av köld.
Citera
2025-09-14, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
En person som simmade i nollgradigt vatten i sex timmar.

https://www.imdb.com/title/tt1764275/

Islänningen var lite av en specialare med underhudsfett som liknade sälars, tjockare och tätare än människans.

Bra film var det, men har för mig att vattnet var 5 gradigt.
Citera
2025-09-14, 01:21
Medlem
Manginazs avatar
Lite ot men ifall man ska ut på isen så är ull underställ och sockor mycket bra, ull har en värmande effect i vatten, det finns våtdräkter med ullfoder. Sen när man kommer upp och ifall man inte har något ombyte så kan man krama ur dom och sätta på sig dom igen och dom känns varma efter några minuter, jag har själv testat detta i -5.
Citera
2025-09-14, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Intressant att många säger 3 minuter. Är det inte också väldigt individuellt och beroende på hur man agerar?
Gått utbildningar kopplade till kommersiell sjöfart. Man fick lära sig mycket om sånt här då, i skolbänk förvisso.

I läromaterialet och föreläsningarna visades diagram på fysiska och verkliga förhållanden. Om vattnet var 10 grader varmt så överlevde vissa bara ett par minuter, andra 10 minuter, andra 45 minuter, längsta var 2 timmar eller så. Samma fenomen har man sett i många olyckor eller tester. Går inte riktigt säkert att säga exakt vad det beror på heller.
Så att säga säkert går inte riktigt, finns inte nog med säker data för det. Utan man använde sig av ett ganska brett genomsnitt i tid.

Men ju mer extrema, och ju mer 'humana' vattentemperaturen och omständigheterna är, desto säkrare siffror kan man säga, även om det inte blir punktsäkert ens då.

Saltvatten fryser vid typ -2 grader celsius. Och temperaturen när man kan stanna oavbrutet i vattnet i minst 24 timmar utan hypotermiska effekter är ca 27 grader Celsius (samma som i svenska badhusbassänger).

Så ju närmare dom två extremerna man kommer, desto mer säkera blir uppskattningar och genomsnittet blir smalt istället för brett.

Nollgradigt vatten, då är det nånstans 2-4 minuter innan kroppens muskulatur börjar stelna ihop så pass att man får svårt att röra sig. Och när man inte längre kan röra sig (efter 5-10 minuter) så kan man inte längre 'trampa vatten', och då sjunker man, och då blir det att hälsa på sin nya fosterfamilj Herr och Fru Gädda.
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En riktig tjockis kan flyta runt en halvtimme i nollgradigt.
"Säl-effekten", eller?
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-14 kl. 03:27.
Citera
2025-09-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Flytvästar är inte meningslösa för en stor del av befolkningen: barn, äldre, icke simkunniga, handikappade, överviktiga osv. Sen är vattnet, även i norden, oftast varmare än noll grader så du har oftast längre tid än tio minuter på dig innan du dör av köld.
Jag skrev flytvästar på fartyg. OK, så kanske det tar en halv timme, men Du fryser ihjäl om Du hamnar i nordliga farvatten.
Citera
2025-09-14, 08:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Jag skrev flytvästar på fartyg. OK, så kanske det tar en halv timme, men Du fryser ihjäl om Du hamnar i nordliga farvatten.

Om det är tio grader i vattnet överlever du i flera timmar och då har du en hyfsad chans att bli räddad. Men i tiogradigt vatten kommer du bli jävligt stel efter en stund och då behöver du en flytväst för att stanna flytande tills hjälp kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in