Citat:
Ursprungligen postat av
gronaljuset
Ok, om vi utgår ifrån att det han säger är korrekt, att han fått in 1,3 mil brutto och deklarerat 300k, och att resten ligger kvar i hans företag.
(*Vill förtydliga att jag tror de egentliga numren är 1.1-1.2 M och deklarationen i själva verket var 192k, men ta mig inte på orden).
Då är min fråga finns det något sett att se om detta stämmer utöver hans vanliga skattedeklaration, som antagligen inte visar pengar i hans företag)
Men du menar alltså att det går att se om detta stämmer genom att ta ut något?
Det jag/många i tråden vill att du ska kolla upp (om det går) är väl om dessa pengar faktiskt ligger i hans företag som han säger eller om han ljuger om det.
Jag glömde att idioten har en enskild firma vilket gör att jag inte kan kolla upp det via de tjänster jag använder.
Kan eventuellt vara allmän handling hos Bolagsverket eller eventuellt Skatteverket om man kontaktar dem. Viktigt att man poängterar att det gäller hans näringsverksamhet och inte honom som person isåfall.
Årsredovisningar är det för AB iallafall.
Det kluriga med enskild firma är att det i princip är samma sak som personen bakom. Man är personligt ansvarig för firmans alla skulder automatiskt tex och betalar ingen skatt på lönen man tar ut. Firman blir beskattad för överskottet istället.
Jävligt märklig och rätt dålig bolagsform om man inte driver typ en hobbyverksamhet. Baronen hade definitivt tjänat på att starta ett AB med lön under brytpunkten och sedan utdelning på schablonbeloppet.
Hade väl kanske kunnat få ut årslönen till 35% skatt istället för 50% skatt däromkring. Dvs 150k extra per år. Orkar inte räkna ut exakt.